Längs kusten till ön Tabarca.

En dagslång njutflykt väntar och det blir en repris av en favorit; en tur med glasbottenbåt från Torrevieja till ön Tabarca.
Båtar tycker vi om, hav och öar likaså, så det kan inte bli annat än en lyckad dag.
Visserligen är antalet öar starkt begränsat i området längs Costa Blancakusten  (tror det finns två) så någon skärgård är det inte.  Men i dagsläget besöker vi  den ö som finns i närheten
Och det vackra vädret har vi med oss.

Tisdag, torsdag och lördag avgår nu under lågsäsong
glasbottenbåten från Torrevieja till ön Tabarca.
En fin båtresa, på 50 minuter längs kusten.
Vi har gjort turen flera gånger och tycker fortfarande att det är lika härligt.

Härlig snorkling erbjuds om man vill.
Och här finns en hel del under vattnet att titta på

Och man kan också njuta av den vackra naturen på ön, ta en runda i byn,
slå sig ner på någon av de mysiga restaurangerna och njuta av en ö i solen.
(För min del i skuggan dock)

Rapport kommer imorgon men om någon vill läsa om ön så skrev jag  om Tabarca och dess historia i ett inlägg i juni 2014 .

Inlägg  88/100 i utmaningen #Blogg100

Eva`s blogg

God morgon Ditte ...men så härligt att få se detta på bild som du bjuder på :) underbart där hade jag gärna snorklat du kan njuta av det ljuvliga som du gör :) ha det gott fina du kram

Svar: God sen kväll! Tack, vi har haft en jättefindag, men snorklingen hoppade jag över för +22 i vattnet är för kallt öfr mig. Men vi kommer tillbaka. Kram!

Ami

Önskar er en trevlig dag på Tabarca!
Kram

Svar: Tack! Vi har haft en toppendag på alla sätt!Kram!

znogge

Låter som ett mycket bra och trevligt upplägg av dagen! Hav, öar och fint vänder kan liksom bara bli lyckat!

Kram och ha en härlig dag :D

Svar: Tack! Vi har haft en verkligt trevlig "njutflykt" och hav, båttur och en ö var efterlngtat. Kram!

Mia

Låter som verkligt balsam för själen. Hoppas ni får det riktigt fint.
Kram Mia

Svar: Tack! VI har haft en härlig dag både vad gäller sjöresan och dagen på Tabarca. Så lugnt och skönt...

biggeros

Vilken mysig ö och lagom tur längs kusten. Älskar havet och båtlivet med extra krydda. Låter som en perfekt utflykt för dig. Kram på dig😙😚

Svar: Tabarca är i princip den enda ö som finns här längs kusten och vi brukar ett par gånger under vår/sommar/höst ta en tur hit ut. Vi gillar ju både hav, sjön och öar så det är det bästa som finns i den vägen just här. Vi har haft en härlig dag!

Veiken

Glasbottenbåtar tycker vi om! Det kan man göra ofta! Det är inte dumt att snorkla heller förstås! Njut så mycket ni orkar! :) Kram

Svar: Vi har haft en härlig dag, men jag avstod bad och snorkling. Vattnet känns kyligt med +21. Vi satt mest på däck och det var iblland svårt att röra sig eftersom det blåste 10m/sek nordlig vind så det gick en del sjö. Men det blir fler turer hit och då med snorkeln med.

Anonym

Underbara färger på vattnet! Hade varit kul att måla. Har aldrig åkt i en glasbottenbåt men skulle nog tycka det var obehagligt, jag som inte kan gå på ett glasgolv utan att bli illamående.
Kram från Ingrid

Svar: Här är vattnet lika klart på sina ställen som på Maldiverna, verkligenhärligt och bra snorkling. Man behöver inte alls gå ner och titta ut genom glaset som finns utan kan i godan ro sitta på däck under resan och njuta av havet som glittrar.
Någon skärgård här är det inte tal om...

Musikanta

Har aldrig behövt fylla i namn etc. förut...

Svar: Ibland blir det så...

Ama de casa

Vi seglade ju till Tabarca i slutet på mars och blev överraskade att det hade blivit så mycket finare på ön sen vi var där första gångerna 2005 och 2007.
Väl värd ett besök! Och är man lite rädd för vatten och sjögång kan man ta den kortare färjeturen från Santa Pola :-)

Svar: Idag hade det varit perfekt seglarväder med 10m/sek, dock nordlig vind så man hade fått kryssa. Men dock med god fart och viss sjögång. Låter trevligt att segla dit och jag minns er tur från din blogg. Såg idag en häftig katamaran som jag gärna seglat med. Där gungar det ju inte. Båten från Torrevieja tar ca en timme och så någon störrre sjögång hinner det ju inte bli.
Och just båtresan gillar jag.
Men visst är det en kortare tur från Santa Pola, men då ska man dit också. Även därifrån gungade det idag på förmiddagen. Eftermiddagens vind gav mer dyningar, nappt kännbara.
Detta var vårt fjärde besök på ön och vi ser också att den blivit "förbättrad" sedan första gången vi var där.
Vill man snorkla är den ju perfekt här.

Susjos

Ser ut som en härlig njutflykt, den resan kommer jag absolut att göra om jag kommer till Torrevieja!
Ha en trevlig kväll!

Svar: Vi har haft en toppendag, verkligen! Och hade vi haft segelbåt var dte bra vind med 10 m/sek, dock hade vi fått kryssa. Lite mosig i ansiktet efter bsöket och trots keps, skugga och solskyddsfaktor 50.
Men jag har inte bränt mig, nog så viktigt för mig.

Gokväll!
Här har vi haft Spanienvärme idag. Skönt!
Det är ca 6 år sedan jag var på Tabarca för första ggn.
Tyvärr var vi där en söndag så mycket var stängt.
Men visst är det mysigt att strosa omkring på ön.
Kram/A-K

Svar: Gokväll! Idag var en perfekt dag att åka till Tabarca och inte för varmt och inte så många där. Många restauranger var öppna och små butiker likaså. Och från den här veckan går båten alla dagar utom fredagar från Torrevieja. Skönt med lite sommarvärme hemma och visst saknar jag liljekonvaljer och den svenska grönskan. Men vi har det bra här också . Saknar Stockholm! Kram från oss på terrassen .

Anonym

Japp, Tabarca har vi kvar. Båtarna går inte när vi brukar vara i Benidorm - lågsäsong. Så Tabarca är kvar på to-do-listan. Den andra ön är Isla de Benidorm som jag bloggade om i mars. Väl värt ett besök den också. Åsså finns det ju såklart Calpe, men det är ingen ö direkt, men har världens bästa fiskretaurang:-)

Svar: God kväll BP! Tabarca är värt ett besök, men kanske inte i lågsäsong eftersom mycket då är stängt. Idag såg vi båtar komma från både Benidorm och Alicante. Och från Torrevieja är tidtabellen utökad från denna vecka.
Isla de Benidorm är antecknad och vi räknar med en tur dit också. Calpe och Denia finns också på listan, samt Benidorm förstås, så vi får ta ocjh lägga in en högre växel.

Anonym

Åh, vilken härlig utflykt! Ser fram emot reseskildringen. :)
Kramar!

Svar: Ja, Marja, en härlig "njutflykt" var det och rapporten kommer. Kram!

Malin S

Ni verkar ha fått en härlig dag med fint väder ser det ut som på bilderna. Önskar er en fortsatt trevlig vecka!

Svar: Tack! Vi hade en verkligt fin dag och roligt med en båttur i det vackra vädret. Någon skärgård är dte ju inte direkt här, men en ö får också gå bra. Önskar dig också en bra fortsatt vecka.