Delmål, slutmål och vidgade vyer

Ibland kan själva resandet, transporten, för att komma fram till ett del/slutmål vara vitsen med resan och för oss igår var det en kombination av detta.
Vi hade för första gången bokat en busstransport med företaget Viajes ROSA Tours
via deras internetsida och med Alicante som delmål.  (Man kan också ringa och boka  och det finns finns engelsktalande personal  för oss där spanskan är "under utveckling".)
Priset, 8 euro för en t&r -resa, är ungefär samma som den vanliga bussen tar, men här är det bara ett par stopp för att plocka upp folk och den luftkonditionerade bussen kör sedan direkt in till Alicante.
Avresor sker varje dag strax före klockan nio och hemresa från Alicante är strax efter 18. ( Flera upphämtningsplatser finns inom Torrevieja och sträckan på ca 5 mil tar beroende på trafik ungefär 45 minuter.)
Allt fungerade perfekt och vi kommer absolut att använda oss av dem igen.
Deras program innehålller många och varierade dagsutflykter och till vissa platser åker de dagligen.
Även några flerdagarsturer finns vid fastställda datum.

I Alicante blev det vidare färd norrut längs kusten mot Benidorm med en sorts spårvagan och hade tiden räckt hade vi bytt spårvagn och fortsatt norrut mot staden Denia.
Att ta sig till Benidorm med spårvagn tar drygt 70 minuter och sedan tar sträckan Benidorm - Denia drygt lika lång tid.
Vi klev ner i underjorden vid stationen "Mercado" men kommer man med vanlig linjebuss till Alicante går det fortare att promenera till stationen Luceron, varifrån spårvagnarna startar.
Spårvagnarna till Benidorm och andra stopp längs kusten avgår var 30 minut från Alicante och tidtabeller och anna bra info finns här och här.

Tydlig skyltning.

Och här kommer spårvagnen/tåget.
Biljetter kan antingen köpas i en bemannad lucka på stationen, i en automat
eller på tåget. I Alicante krävs att biljetten scannas vid både in och utgång men hur biljettkontrollen
går till på alla småstationer längs vägen vet jag inte.
Men att inte ha biljett är kostsamt om det komme rkontrollanter...
Priset för en t&r biljett Alicante-Benidorm är 6.40 euro och är inte tidsbegränsad.

Spårvägen är enspårig och följer kusten, men då och då blir det extra stopp för att vänta in mötande tåg.
BIlderna är tagna i farten genom fönstren så skärpan varierar, liksom skuggorna.

Vidsträckta stränder med vit sand följer hela kusten norrut.
  Här strax utanför Alicante.

Havet, fin grönska och vackra hus på höger sida -

- och kala bergstoppar reser sig på den andra sidan.

Bilvägen går stundtals parallellt med spårvagnen.

och högt över havet...

Framme i Benidorm, dagens slutmål, efter att ha passerat och stannat vid 18 stationer.
 (Ibland blir det vid fler stopp än så, beroende på tidtabell)
En väldigt vacker tur och en av fördelarna med att ta spårvagnen är att
ingen behöver koncentrera sig på körningen utan alla kan njuta av utsikten.
 Fortsatt förbindelse med spårvagn finns längs kusten upp mot Denia.
Men det hanns inte med denna dag...

Benidorm besökte jag för så där en 45 år sedan och det blev ett nytt och spännande möte där bloggvännen BP,  en verklig Benidormkännare som varit där årligen i många år,  gett mig flera goda tips. BP  har under mars månad 2016 skrivit mycket om Benidorm och där finns mycket att hämta.
Min återträff med Benidorm kommer i morgon.

Veiken

Vilken trevlig resa ni gjorde. vi har aldrig varit i Benidorm. Vi valde bort den staden vid något tillfälle, för någon tyckte att det bara var en massa skyskrapor och absolut inget att se. Det ska bli intressant att läsa vad ni tycker om Benidorm! Kramar

Svar: Benidorm besökte jag i början av 1970-talet och det blev ett spännande möte nu . Det finns förvisso skyskrapor men också en gammal del som är riktigt fin. Jag blev positivt övrraskad. Men det finns så många städer att välja bland och vid vår ålder har vi väl sett och hört det mesta.
Vi hade en jättetrevlig dag och resan med spårvagnen var ju en del av upplevelsen.
Kram och min tankar kommer imprgon.

Preciosa

Hej Ditte!
Det var en fin resa! Gillar både Alicante och Benidorm!
Kul med detta tåg!
Kram P ♥

Svar: Hola! Välkommen tillbaka! Resan med spårvagnen var verkligen toppen och väldigt vacker. Benidorm besökte jag när "seklet var ungt" så det var roligt att komma tillbaka en snabbis men värmen gjorde att vi inte riktigt hann det vi tänkt. Men vi kommer tillbaka. Och Alicante äralltid mysigt. Kram!

Susanne

Det ser himla fint ut genom fönstret! :)
Att tågen går längst med havet gör ju resan mycket trevlig.
Vi åkte tåg från Barcelona upp längst kusten till en mindre turistort, Calella, för några år sen. Och det var riktigt trevligt att åka där. Tog lite över en timme.
Ska bli roligt att låsa mer imorgon.
Kram

Svar: Vad roligt! Calella har jag besökt i ungdomsåren i samband med att jag var i Sitges. Var sådär en 20 år...Alltså länge sedan. Vi hade en vldigt tervlig dag och kul med vidgade vyer.

Ann-Kristin

Gokväll!
Vilken mysig resa med både buss och spårvagn/tåg.
Måna fina bilder fick till i farten 😊
Min första utlandsresa var 1970 och till just Benidorm.
Har sett genom åren att det blivit enormt med höghus där.
Ett trevligt utflyktsmål är ju upp i bergen ovanför Benidorm till en bergsby som heter Guadelest
Ska bli trevligt att få se mer av Benidorm i morgon.
Kram/A-K

Svar: Vi har mycket kvar att se och uppleva här men nu har vi börjat. Gårdagen var jättetrevlig och jag gillar ju att planera resor och turer. Du hann till Benidorm före mig. Jag kom först 1973 och kände inte riktigt igen mig igår. Men vi hade väldigt trevligt . Och vi hann med lite av Alicante också. Stor kram från oss på terrassen i sena kvällen. Saknar dig!

Gittan

Vilken härlig resa och så skönt att åka så. Där har vi aldrig varit, ett nytt resmål kanske då. Kram på dig.

Svar: Vi improviserar gärna och kul att se och uppleva något vi inte gjort. Spårvagnsturen här längs kusten var verkligen vacker och vi hade på alla sätt en jättebra dag. Men den blev lång....Kram!

Annika

Vad bra att vi har bloggvänner som kan visa bilder och berätta om platser man själv aldrig ha varit till. Du tillhör en av de som ger mig ideér. Nu blir det nog ingen resa för oss på ett tag då Lennart jobbar hela sommaren och framtiden ser lite oviss ut...men vem vet.?Vi behöver inte så lång planering och är flexibla.
Ha det gott. Kramen

Svar: Nej, man behöve rju inte resa personligen. Visst är det fint att ta till sig vad andra bloggvänner gör. Jag njuter av att följa med er på båt och husbilsturer eller att läsa om vad som händer i er fina stad. Om framtiden vet vi ju inte så mycket, utan det är ju här och nu så jag öfrstår dig till fullo
Och lång framförhållning har inte vi heller och flexibla är vi så mycket som händer bara händer. Ja, någon dag innan kanske vi bestämmer....
Stor kram!

Mia

"Målet är ingenting, men vägen är allt". Det känns som att det stämmer bra att citera Robert Broberg. Jag förstår verkligen att upplevelsen gav mersmak. Å´ det är härligt att låta hela resan bli en avkoppling, att kunna se sig omkring och slippa koncentrera sig på att "navigera".
Sköna dagar öskar jag dig.
Kram Mia

Svar: Hållet helt med Robban och dig . Robban och hans texter och musik är jag väldigt förtjust i. Och för oss var tåget nytt och en trevlig upplevelse i sig. Gav mersmak . Kram !

Kersti

Det är en sådan lyx att få resa med se dina fina bilder och läsa om allt intressant. För mig är Benidorm bara ett namn. Jag har mycket kvar att upptäcka. Spanien har jag aldrig varit i men det står på önskelistan tillsammans med en massa andra platser.
Äldsta dottern cyklade från Stockholm till Barcelona för några år sedan. Det är inget som jag tänker ge mig på men har funderingar på att resa ner till Frankrike eller Spanien och cykla där. Men i sommar väntar en motorcykeltur i Sverige. Vi hr upptäckt att vi har ett svenskt landskap kvar att besöka.
Kram

Svar: Visst är det bra att vi kan dela med oss till varandra och via bloggarna se och uppleva saker på olika platser. Och visst finns det många platser man vill besöka. Spännand emed din dotter som cyklade hela sträckan Stockholm- Barceloma. En rejäl sträcka, det skulle jag nog nu inte orka. Ja, det skule ta väldigt lång tid...
Men att bo och seda cykla i omgivningarna både i Frankerike och Spanien vore roligt. Men då ska man göra det i oktober, november eller april-maj när dte inte är så varmt.
Vad roligt med en tur på mc i Sverige. Roligt att få följa med på den.

BP

Japp, jag känner igen vyerna på dina fina bilder. Å du lyckades betydligt bättre med dina bilder genom tågfönstret än vad jag gjorde kan jag säga.
Den lilla "tramen" ör söt och gullig, man sitter på första parkett och kan njuta av en fantastisk utsikt, MEN 70 minuter är i träligaste laget om man gör resan många gånger. Speciellt om det är varmt och A/Cn antingen inte finns eller inte är påkopplad.

Ska bli spännade att läsa om ert besök i min favo stad. 1 000 tack för länken:-)

Svar: Vi hade en jättebra dag men lite jäktigt blev det att hinna med det vi tänkt. Varmt var det också... Och inte hann vi det som var tänkt heller. Men Benidorm finns kvar och vi också hoppas jag.
Att ofta åka sträckan Benidorm till Alicante eller Benidorm till Denia blir ju trist och tid tar det förvisso. Men bättre än ev buss.
När vi åkte till Benidorm var inte acn på, däremot när vi åkte tillbaka och det var stor skillnad.
Bilder och rapport kommer i morgon.

Eva`s blogg

Har ju aldrig varit i Spanien men då jag läser Benidorm så tänker jag på den härliga serien som gick på tv o den familjen från England ha ha så rolig ...ser fram emot att läsa skoj :) kram

Svar: Resan till Benidorm från Alicante är verkligen vacker . Vad gäller Benidorm var jag där i början av 70 talet och mycket har förstås ändrats. Den brittiska serien såg jag några avsnitt av och den gav många skratt. Kram!

Ama de casa

Det där "lilla tåget" som faktiskt går på en riktig räls, det har vi åkt några gånger. Perfekt transportmedel med vackra vyer :-)

Svar: Visst ät det bra att kunna ta sig hela vägen längs kusten till Denisa med tåget/ spårvagnen . Vackra vyer är det! Förstår att ni hunnit åka några gånger och vi hoppas nästa gång ta oss vidare upp från Benidorm.

Susjos

Så kul att få följa med och se lite mer av Spanien genom dej! Spårvagn låter hur mysigt som helst, och vilka vyer!! Ska bli kul att se mer av Benidorm ,har aldrig varit där, men har ju sett en del genom BP!!!!

Svar: Benidorm besökte jag i ungdomen, jodå jag har varoit ung. Var där 1973 och nu såg det lite annorlunda ut. Och tur var väl det...Saker förändras och vi med dem...

Susjos

Försvann min kommentar tro? Provar igen! Tack för att vi får följa med på er resa i Spanien, låter mysigt med spårvagn, och vilka vyer. Har aldrig varit i Benidorm, men sett en hel del genom BP, ser så trevligt ut,så jag ser fram emot mer bilder!!!

Svar: Nej, din kommentar försvann inte...Vi hade en väldigt trevlig dag, men den blev lång och varm. Men fantastiskt fina vyer från spårvagnen/tåget och trevliga timmar i Benidorm hade vi. Dessutom hann vi med att titta på Alivante och det är en jättetrevlig stad dte också. Jag har via BP läst på men hann inte nu repetera allt, men fick tips. Och det var toppen att ha.

znogge

Så mycket trevligt det finns att se i era trakter! Resande är otroligt berikande på många olika plan!

Kram och god fredag :D

Svar: Här finns mycket runt om att se och göra men vi har varit lite "sega" med att komma igång. Klar förbättringsåtgärd!Kram och trevlig skolavslutningsdag!

Ami

Vilken trevlig resa!
Till Benidorm åker jag gärna igen....det var 25 år sen vi sist var där, så det är nog en hel del som är förändrat :)
Kram och trevlig fredag

Svar: Mycket är förändrat men en del gammalt finns kvar och kontrasterna mellan det gamla och nya gillar jag. Resan fit längs kusten med spårvagnen rekommenderas. Kram!

Eva - People in the Street

Vilken härlig tur i en mycket vacker omgivning :)
Ha en riktigt fin helg!
Kram

Svar: Det blev en fin heldag och mycket nytt att se och uppleva för oss och här längs kusten hade vi inte tidigare varit. Önskar dig också en fin helg.

Anna, Travel on a Cloud

Vad roligt att få se bilder från dessa platser. Jag har ännu inte varit där men det ser otroligt vackert ut! Bra och matnyttig information om buss- och tågtransporter också. Jag ser fram emot fortsättningen och önskar dig en trevlig helg. Kram!

Svar: Längs kusten är det verkligen fint och utsikten från tåget/spårvagnen var verkligen njutbar. Och det är lätt att ta sig runt här även om man inte hyr bil och det gillas.
Fortsättning kommer!
Trevlig helg!

Anna, Travel on a Cloud

Fia

De Rosa bussarna har vi vänner som åkt och starkt rekommenderat! Låter mysigt med spårvagnen! Vi har tidigare rest med bil och husbil hela ostkusten, men chauffören kan ju inte koppla av då! Denia var fint minns jag t ex!
Vi kom precis hem från vår underbara islandstripp, berättar senare.
Kram!

Svar: Välkomna hem! Vi har förstått att ni verkligen haft det bra. Vi vill förstås höra mer om allt ni upplevt.
Island har vi ännu inte besökt och kanske blir det i sommar eller höst.
Denia har jag besökt för många år sedan och tar gärna en tur tillbaka. Jag förstår att ni sett hela kusten under era resor med bil och husbil och vi har mycket kvar.
"Rosa bussarna" var verkligen bra och vi kommer att åka med dem igen. Perfekt transport och billigt i bekväma bussar. Saknar er!

Decdia

Verkligen ett litet äventyr! Och vad skönt att det hela flöt på smidigt.
Hoppas nu du får en trevlig tid i Benidorm!

Svar: Besöket i Benidorm blev kort men väldigt revligt och resan dit var ju en del av upplevelsen.