"Tolvtimmars"

Det blev en intensiv, trevlig och väldigt rolig dag där vi varit på gång med våra gäster i princip 12 timmar.  Verkligen en "Lång dags färd mot natt".
Och med besök i sällskap kändes det extra fint att utforska Torreviejas centrala delar, både de nära havet och de en bit upp i stan, och givetvis blev det stopp till på några av de platser vi tycker extra mycket om. Andra stopp blev av mer praktisk karaktär, men det kan också vara trevligt.
Och en stor fördel med Torrevieja är att det är lätt att hitta och att i princip alla gator leder ner till havet.
Sträckan vi gått idag funderade jag på och det var hela 8 km, men med en del raster förstås. För det är ju ändå semester.
 Ett första stopp blev vid stranden Los Locos. Havet glittrade så vackert och en segeltur kändes lockande.

Klockan 11 vid Los Locos.

Stegen styrde oss vidare längs "Habanerasgatan", med en snabbvisit in i butiken "Consum" för att titta  på sortimentet och sedan blev det matrast på tapasbaren El Calabrio.

Klockan 12.30. Dryck med goda tapas serverades och Maggie liksom vi andra tyckte det smakade jättebra.
(Här ingår tapas när man beställer dryck och priset är facilt, ca. 1.20 euro/person.)

En timmes matrast med prat fick räcka och sedan blebv det en sväng förbi Playa de la Cura för att se hur det var på sol och badfronten. Och det var det. Både solande och badande strandgäster fanns det gott om.

Playa de la Cura klockan 13.30

Vårt nästa mål var Torreviejas Turistbyrå för att hämta upp kartor över staden, nya finns att tillgå som är mer detaljerade. Verkligen behövligt.
Tanken var också att hämta broschyrer om kommande "Tapasrejs".( Många restauranger i stan är med på detta och det innebär att en tapa + dryck erbjuds för 1.50 euro eller en finare variant för 2 euro. Sedan får gsterna betygsätta restaurangernas tapas, frivilligt, och det utses så småningom en vinnare. )
Men! Dessa broschyrer kommer inte från tryckeriet förrän den 17/11 så vi får vänta. Och vi hinner, för det är inte förrän den 19/11 som det hela börjar.

Turistbyrån på Paseo Vista Alegre har öppet hela dagen, ingen siesta här inte.

Att slå sig ner i sofforna på Keepers Bar hör till på en stadsvandring i vackert väder så givetvis gjorde vi det. Och här satt vi länge.

Keepers klockan 14. Maggie och jag provar restaurangenens vita vin.
Och det utföll till belåtenhet.

Det är inte alls svårt att hitta bilar som gärna tar ut, eller snarare in, svängarna när det gäller parkeringar.
Och det skulle kunna vara lättförtjänta pengar från polisens sida att vara mer uppmärksamma.

Klockan 15.30, nära det gamla plishuset. En till synes "fri parkering".
Dessutom strax för en korsning...Intressant!

Men vi vandrade vidare och nu var nästa mål två matbutiker Mercadona och Consum. Här tränade vi på att lära oss vad de olika fiskarna  kunde översättas med från spanska till svenska och vi passade också på att träna upp de spanska kunskaperna vid de manuella köttdiskarna.
En extra bonus var att se hur man gör vid regnväder med blöta paraplyer och det var Consum som hade den fiffiga kursen.

Vilken bra idé! Påsar för blöta paraplyer och gratis dessutom.
Och blöta golv inomhus undvikes.

Så var det middag. Alltid ett svårt beslut att bestämma vad vi vill äta och var. Restaurangutbudet är stort och det finns dessutom många bra restauranger, så lätt är det inte. Och varför ska val vara lätta.
Men efter visst samråd bestämde vi oss för en av kvartersrestaurangerna, "Mundo Pequeno" på Calle Marcelina. Ett gott val i alla avseenden.

Klockan 18 på restaurang "Mundo Pequeno", tidig middag.
För min del blev det en jättegod räksallad med avokado.
Övriga slog runt på en jättefin, kokt torsk med äggsmör, kokt potatis och fräscha grönsaker.
Och Mundos revbensspjäll är som all annan mat restaurangen serverar väldigt bra
och hamnade också på vårt bord.

Att sedan avsluta heldagen på terrassen i ljuslyktors sken med lite gott tilltugg var helt perfekt.  Dagens
12- timmars pass var avslutat och vi hade alla fyra gått i mål.

Eva`s blogg

Mmm va gott kan tänka mig att det är många smakupplevelser när man kan smaka olika saker dels för ett så lågt pris super trevligt Ditte tack för fina bilder :) stor kram njut av dagen

Svar: Här passar vi verkligen på att prova olika tapas och även annan mat ute och det till väldigt bra priser. Att vistas ute hela dagarna är så skönt och både sol och blå himmel gör det där "lilla extra" som njuter extra av. Mysigt även att sitta ute sent på kvällarna även om fukten kommer smygandes.
Kram och trevlig onsdag!

Eva`s blogg

God morgon på dig ;)

Svar: God morgon!Här blev det en ganska tidig morgon....
Såg t.o.m solen gå upp.

Geddfish

Oh, godmorgon! Här möts jag av massa goda rätter, drycker och bilder!
Mmm, den räksalladen med avocado skulle jag kunna tänka mig!
Trevligt sällskap å allt.
Ha en fin onsdag! Här tittar solen in genom mitt fönster, där jag sitter och skriver.
Kram ♥

Svar: God förmiddag! Ja, igår blev det en stor ätar och promenaddag. Trevligt att visa och prova utbudet av barer och restauranger med gäster.Vad skönt med sol hemma för nu är vi på väg mot kyligare och mörkare trakter så solen tar vi gärna extra hand om även hemma.

Fia

Åh vilken härlig dag! Tack för den promenaden, och vilka fina rastställen! Här i Västerås frost på mark och tak i morse, men SOL! Vackert, välkomna hem!
Kram

Svar: Tack! Det blev verkligen en jättefin och varierad dag. Skönt med sol i Västerås och hoppas att några strålar även faller på Stockholm.

FREEDOMtravel

Ni har verkligen ett bra liv där i Torrevieja! Inte så lätt med namnen på alla fiskarna - särskilt inte när man som vi byter land hela tiden ;) Dorada finns dock överallt och heter nästan samma sak i hela Europa (utom i Sverige då där den heter Seabream eller Gudlsparid). Lax, torsk och dorada känner vi alltid igen, men sedan finns det ju många andra fiskar... och de kan variera en hel del. Här i Kroatien är fiskutbudet dock ganska begränsat. Det finns dorada, några andra fiskar i samma storlek, tonfisk och bläckfisk. Om man har tur kan det också finnas lite lax. Jag har för mig att vi hittade räkor nån gång i början, men nu har vi inte sett det på säkert en månad och inte musslor heller. Och inga andra skaldjur... Vet inte om man måste leta upp speciella fiskmarknader kanske, för i de stora mataffärerna finns det i alla fall inte...

Svar: Här är det gott om fisk av alla de sorter och till mycket bra priser. Att få fisken filléad vid fiskdisken inår om man vill. Jättebra! kul att prova olika sorters fisk. Även på restaurangerna är utbudet av fisk och skaldjur stort. Musslor finns i alla tänkbara varianter. Lustigt att detta verkar vara lite av en bristvara i Kroatien.

znogge

Snudd på ett maratonlopp så grattis till en trevlig och god prestation på alla vis! Din sallad såg verkligen tilltalande och nyttig ut.

Kram

Svar: Att röra sig i takt med matintagen är ju alltid ett gott försök. Och det blir ju inte så stora mängder på varje ställe. Räksalladen var prefekt som middag!Kram!

Ann-Kristin

Vilken härlig dag med många stopp. Trevligt.
På vilken gata ligger Tapasbaren?
Räksalladen på kvarterskrogen måste jag testa vid tillfälle. Den såg jättegod ut.
Kram/A-K

Svar: Tapasbaren El Calabrio ligger på gatan rakt ner från Comsum på "Habanerasgatan" ca 150 m. Gott och tevligt!Mundos mar är bra och räksalladen med avokado var inget undantag.

Bosse Lidén

Alla vägar bär alltså inte till Rom. Jag föredrar havet. Vilken tur att du är duktig på att röra dig. För annars skulle du rulla iväg i nerförsbackarna med tanke på allt gott du äter. Kram Retliga Bosse

Svar: Jag gillar både Rom och havet, men nu tillbringas ju mest tid vid havet. Och jag trivs verkligen med det. Visst ärter vi gott, men det blir x antal steg per dag och vissa dagar är det mindre som intas....Men vi har ju haft besök och vill ju då föregå med gott exempel och visa på våra favoriter i matväg.
Kram och hälsningar från ett kallt Stockholm, +3.
Just hemkommen....

Torrebloggen

Vilken härlig dag med flera stopp längs med vägen! "Se Torrevieja på 12 timmar"
Vi var förbi i morse för att önska er en trevlig resa, men ni hade ju redan åkt iväg.
Välkomna hem!
Kram!

Svar: God afton! Jo, nu är vi hemma igen. Resan gick jättebra och vi är väldigt nöjda med Bryssel Airlines, gott om plats för benen och breda säten och trevlig personal. Och visst är det skönt att vara hemma i Stockholm igen. Men kallt, bara +3.
Redan strax efter åtta i morse traskade vi i väg mot bussen och såg också solen gå upp. Det var viss dimma men den lättade ju efter hand.
Tack för att ni kom förbi, men vi hade ju redan gått.
Vi hörs och ses!

Veiken

Fantastiskt väl förvaltade timmar! Helt i min smak! Den där salladen skulle jag absolut inte tacka nej till! Kramar

Svar: Visst utnyttjade vi dagen ordentligt! Och vi hade så roligt! Salladen passade mig perfekt. Jag saknar ju de thailändska räkrätterna så det här fick bli en god ersättning.

gittan

Jättehärligt ni har det och så fiffigt med paraplyer i påse . Kanske något dom skulle ta efter här dom slipper ju våta golv. Salladen såg ju så god ut och jag kan tro att det smakade gott efter den promenaden. Kram på dig. ☺

Svar: Vi har haft ett par fina dagar tillsammans och det vackra vädret bidrar förstås. Visst är paraplypåsarna praktiska och jag tror det skulle göra succé här också.
Salladen var verkligen god och var ju också vacker.
Stor kram!

Kersti

Vilken heldag om man får säga så. Blir lite avundsjuk på det hälsosamma tempot med rejäla vilopauser under vägen. Och på den goda maten. Här har onsdagen snurrat på i god fart och innehållit både intressanta möten som journalskrivning. Det förra är trevligast. Lyckades sluta i tid oh njuter nu av ensam tystnad, så länge det varar. Kram

Svar: Vi blandade efter bästa förmåga och arr röra sig och smaka god mat är ju en bre kombo. Låter som om du också haft en bra dag och att kunna njuta av tystnaden är värdefullt.

Musikanta

Bra med motion när man äter och dricker så gott - en väldigt lång promenad tog ni ju! Hade inte haft något emot räksalladen med avocado. Ni har väl haft en fantastisk tur med vädret hittills efter vad jag förstår. November kan väl vara regnig annars som i övriga medelhavsområden, eller?
Kram från Ingrid

Svar: Visst är det alltid bra att röra på sig och dte gör vi gärna. Att stanna upp och ta små smakprov är väldigt trevligt, men man kan ju inte äta hur mycket som helst....Och det gör vi ju inte. Men med gäster på besök blir det lite extra. Att promenera är för oss också att förena ytta med nöje. Vi har verkligen haft fint väder och just i Torrevieja brukar det vara fint väder hela hösten. Saltsjöarna som finns där och mikroklimatet är extra hälsosamt.
Tror övriga medelhavsområdet har sämre väder under hösten och vintern.
Nu märks det att det är mörkare på kvällarna, redan vid 18 tiden och dte blir fuktigt. Men dagstemperaturer på över +20 är behagliga.
Här hemma är det kallt och när vi landade idag på Bromma var det +3.

Marja

Härlig dag i trevligt sällskap. Den där stranden Los Locos har jag funderat över... betyder inte 'loka' tokig/galen? Vet du något om det namnet?
Bilden på havet därifrån är så glittrande vacker! Kram! :)

Svar: Vi hade en jättefin dag och det var ett digert program vi hade. Men sol, tapas och trevligheter längs vägen så gick det som en dans. Los Locos betyder precis som du säger "de galna/tokiga" men varför stranden heter så vet jag inte. Men det ska jag försöka få reda på. Visserligen är inte stranden så skyddad och vågorna kan gå höga, men om det gett den namnet vet jag inte. Jag återkommer när jag vet.
Stor kram!

Ama de casa

En härlig dag i det fina vädret, alltså :-)

Men oooo... Får vi bara två dagar på oss att plugga in tapaskartan innan första starten går? Det kan bli kämpigt... ;-)

Svar: De svarade så på turistbyrån att kartorna inte kom från tryckeriet förrän så sent. Men ni är bra på artor så det går nog bra.
Skönt med de fina dagarna Torre för här är det kallt (+3) ösregn och mörkt ute redan på förmiddagen..
Men inne är det varmt och skönt och det känns fint att vara hemma. Dock blir det inga besök på utomhusbarer. Åtminstone inte idag.

Musikanta

Välkommen hem till den kalla nord! :-)
Kram

Svar: Tack! Ja, både kallt, mörkt och regn här idag, men det är varmt inomhus. Kram!

Tove Olberg

Jag satt en stund på bänken där och njöt in eran dag - lång dags färd mot natt och såg på min blogg att ni är hemma nu. Välkommen kram i stora mått - ta den varma tröjan på :-)

Svar: Tack! Ja, den varma tröjan behövs och idag regnställ behövs. Grått och kallt, men jag är varm inombords. Stor kram!

marga

Keepers, räkmacka på Mundo; kan inte bli mycket bättre! Så fiffigt med paraplypåsarna! Kram!

Svar: Nej, vi har haft så fina, omväxlande och trevliga dagar. Och tiden går fort....Kram!