Stad i förvandling
Idag styrde fötterna mig ner mot mot trafikområdet Slussen i Stockholm och här blev jag ståendes ett bra tag.
Det var i och för sig en utmaning i sig att hitta en hyfsat säker plats att stå . Det rivs och grävs, cyklister far fram som om de var med i loppet "tour de France och korsar både gångbanor och trottoarer. Snabbt hinner jag hoppa undan och rädda mig in i en port och står i tryggt förvar några trappsteg upp.
Här ska "Ny nya Slussen" bli till och kanske blir det hela klart 2020, fortfarande en öppen fråga för det kommer att rivas och grävsa ett bra tag till.
Ja, ny och ny! Ny var Slussen även 1935 då området invigdes.
Ett område i förvandling, milt sagt.
Jag går vidare och ser delar av den gamla byggnaden Kolingsborg som byggdes på 50-talet. Kolingsborg ska rivas för här ska det tillfälligt bli en bro som gör att det blir möjligt att röra sig tlll och från Södermalm och över till Gamla stan.

Resterna av Kolingsborg. Lokalerna här har bl.a avvänts som kontor, restaurang och
hanmkontor där jobb i Stockholms hamnar förr delades ut på morgonen .
Jag tar mig vidare på den smala gångbanan ner mot Karl Johan-slussen, båtslussen, som i sin nuvarande forn funnits här sedan 1935. Men redan på 1850- talet fanns en sluss hä med samma namn, uppkallad efter den förste Bernadottekungen.
Stockholm är en gammal stad och även drottning Kristina gav 1642 namn åt en slussförbindelse här.
Nu är båtslussen stängd och det kommer att dröja många år innan den öppnas igen. (Bara mindre fritidsbåter ha kunnat använda denn sluss, de störr båtarna passerar genom slussen hos oss, Hammarbyslussen som också funnits sedan 1800-talet)
Jag blir ståendes vid Karl Johan-slussen och ser vattnet rinna i strida strömmar. Skillnaden mellan Mälaren och Saltsjön är i snitt ca 50 cm så något större fall är det inte.
Tänker på just det smarta med slussar. De öppnas, vatten fylls på, de stängs och öppnas på nytt när det är jämnvikt.
Lite som livet självt. Man kan inte fylla på för mycket för då blir det ojämt. Klokt! Och ventiler behövs.
Jag fortsätter att fundera och tar mig vidare.
Visserligen är det en del hinder i vägen, men de skall ju övervinnas.
Lite svårnavigerat just nu i Slussenområdet. Och rörigt!
Väl hemma igen så bläddrade jag i min bokskatt som jag fått av bloggvännen Ruth, "Stad i Bild" av Per Anders Fogelström
Och även här var Slussenområdet rörigt redan 1935.
Bild från dagen innan Slussen invigdes 1935.
På 1920-talet i Stockholm ökade bil och båttrafiken markant och Slussen var den enda väg för båtar som skulle passera staden i öst- västlig riktning och för bilar i nord-sydlig riktning.
Det fanns då en bro och när den öppnades så blev det otroligt långa köer för bilar och spårvagnarna stod länge på rad och väntade.
Stockholmarna menade att "man körde in i Slussenområdet med en ny och mpdern bil och kom ut med en gammal och omodern".
Så något behövde göras och "nya" Slussenområdet, "Slussen", invigdes 1935 och byggdes i funkisstil. Slussen skulle vara en trafikplats för kollektivtrafik vid passagen till Gamla stan över Söderström med tunnelbana, Saltsjöbanan (tåg till Saltsjöbaden) bussterminal och vattenslussen Karl Johan. Ohc det skulle bli lättare för bilar att passera utan broöppning.
(Foto taget av Feiningen.) Många gick till sina arbeten,
Stockholm var en ganska liten och lugn stad och bilarna hade inte hunnit bli så många.
Annat är det idag! Nu är ett ny nytt Slussen på väg.
Efter mer än 70 års slitage, många lagningar, dåligt underhåll och bristfällig pålning från 1934
som gjort att Slussen sjunker så är det bara att invänta det nynya som komma ska.
Och det inom sinom tid för byggandert beräknas börja under 2016.
Svar:
Här kom regnet på em och nu är det blött ute. Förstår att ni är inne och leker. Vi hörs! Kram!
Ditte
Svar:
Det kan nog stämma med räkmacka och öl vid Slussen. Ett minne nu...Historiskt!Kram!
Ditte
Svar:
Ja, här rivs och byggs. Jag tycker att dte är roligt att promenera här i stan och titta på gamla foton och jämföra med då och nu. Jag önskar också att man kan ta till vara på och underhålla det som finns. Här i Stockholm tycker jag att man inte underhåller byggnader och platser och sedan kommer det som en överraskning att saker inte är så hållbara. Den svenska öppenheten och tryggheten önskar jag att vi får behålla och att inte låta rädslor styra oss. Men viss försiktighet har jag sett i stan idag. (Många har tagit bilen tll jobbet i stället för att åka kommunalt med långa köer som följd.)
Varma kramar!
Ditte
Svar:
Ja, att köra i Slussen krävde att man var alert och idag om möjligt ännu mer på hugget, för det är nya vägar genom den nästan varje dag. En del är och stängda för biltrafik men bussarna kan nästla sig igenom. En epok går i graven och det blir en jättedyr ny Sluss. Tycker kansk eatt man kunde ub´nderhållit den gamla trafikplatsen bättre. Mne å andra sidan hhar all trafik ökat enormt i innerstan.
Ditte
Svar:
Roligt att du tycker det är intressant...Vad gäller Slussen är det ju en öppen fråga. Och det kommer att ta tid. Önskar ansvariga hade skött underhållet bättre tidigare. Men det blir säkert bra om än väldigt kostsamt.
Karlberg slott är så fint och en lisa för själen att strosa runt här i den fina engelska parken.
Ditte
Svar:
Jo, bättre alternativ finns säkert. Men något måste ju ske och underhållet har ju varit så bristfälligt i många år. Önskar att man hade tagit tag i detta för länge sedan. Och jag tror att man hade kunnat ordna till stabiliteten utan att riva allt och bygga om helt och hållet.
Ditte
Svar:
Att se gamla foton och sedan jämföra med hur det ser ut idag. Och nog behöver Slussen ordnas till. Men det lär ta tid. Önskar dig också en fin kväll.
Kram!
Ditte
Svar:
Visst ställer det till det med för'ndringar med denna är nog helt nödvändig. Och Slussen idag, innan rivningen, var ju inte heller så snygg. Och dessutom håller området på att sjunka. Men kanske lever jag när det blir klart. Kram!
Och nu blir det paus i historielektionerna ett tag.
Ditte
Svar:
Gokväll! Skönt att sitta på balkongen! Och du har ju övervåningen också att tillgå. Köket kommer att bli toppen! Du får ta dig en tur förbi hos oss och hälsa på M&B, vet att du är välkommen.
Jag gillar ju historia ocg Slussen är ju en del av Stockholms moderna historia.
Kramar från oss båda.
Ditte
Svar:
Dyrt blir det, helt klart. Men underhållet av slussenområdet har verkligen varit eftersatt och biltrafiken i stan har verkligen ökat och belastningen i takt med detta så det har är ett stort slitage. Slussen var inte disponerat för all denna trafik då den byggdes 1935. Men det blir nog bra när allt är klart.
Kram från oss.
Ditte
Svar:
Jag lever i min stad och tycker så mycket om den, och nu är det en stad i stor förändring. Boken jag fick av Ruth är en verklig guldgruva och där kan jag lära mig mycket.
Och jag slussar torsdagskramen uppåt.
Ditte
Svar:
Ruth, boken är en riktig skatt för mig och jag läser och titttar i den varje dag. Vad roligt att du uppskattar det jag skriver. Tack!
Ditte
Svar:
Vad trevligt att du också nyligen gått i dssa trakter. Jag gillar ju historia och tycker det är roligt att se hur det var förr och hr det är nu och hur det kommer att bli. Jodå, jag såg Kolingsborg i den "lagliga snyggheten" och har förevigat det.
Ska genast läsa ditt inlägg!
Det är roligt att vi ibland hamnar i samma trakter, undrar hur det kommer sig....
Ditte
Svar:
Jo, här får vi uthärda ett antal år. Men Slussens underhåll är så eftersatt att det kommer att ta tid att få ordning på det. Dessutom ska området byggas om, byggas nytt och utvidgas. Blir nog bra så småningom.
Ditte
Svar:
Jag tror att det är ganska intakt i era trakter, men i övrigt är det mycket som rivs och byggs upp i City och Vasastan och så Slussen förstås.
Ditte
Svar:
Det blir säkert bra när det blir klart och det kommer att bli orehört kostsamt.Och området behöver verkligen rustas upp men det är trist att man inte har underhållit Slussen från början. Men Stockholm har växt och trafiken ökat väldigt mycket och därmed belastning och slitage.
Men vid 2020 eller så ska det vara klart.
Trevlig fredag önskar vi er också.
Sol här idag, just nu...
Kram!
Ditte