Dagens tillbehör: röd cykel

Många bloggare har mode som återkommande ämne att skriva om. Det har inte jag. Däremot kan cykling förekomma då och då.
Jag cyklar gärna och det var jag än är i världen, men numer blir det mest i Stockholm och Torrevieja och av den enkla anledningen att det är där jag oftast är.
Redan som liten var cykling ett stort intresse och jag tror inte att någon egentligen lärde mig att cykla. Jag såg på när andra trampade iväg och trodde att så kunde jag också göra.
Vissa dagar gick jag ärenden åt min farmor som då bodde på samma gård som vi i den lilla köpingen Töreboda.
Ibland fick jag en liten slant för besväret och genast hyrde jag cyklar av älder lekkamrater och trampade glad i hågen iväg längs gatorna. Trafiken var liten och jag njöt av friheten. Men det gjorde inte min mamma som oftast var orolig för vad jag skulle hitta på. Och eftersom jag inte var mer än nyss fyllda fyra år så var inte köpingens gator en lämplig plats att cykla på. Men mamma förstod mitt intresse för cyklar och när jag fyllde fem så fick jag en egen röd cykel.
Jag vet att det var mot min pappas vilja, men han arbetade då i Stockholm och hade inte direkt det "operativa ansvaret" för en cykelglad liten jänta. Och cykla kom jag att göra...
I dagens inlägg blir det en också en  cykeltur, men Töreboda är utbytt moti lantliga omgivningar i södra Kina.
När jag här såg en röd cykel med svart-vita detaljer och inslag av silver på stänkskärmarna kom barndomens första cykelminnnen över mig och jag tyckte cykeln hade mitt namn skrivet på sig.
Modellen var av typ mountainbike, där växlarna fungerade bra och även däcken. Till största delen

Över stock och sten mellan ris och majsfält.

Kanske såg jag något vilsen ut bland ris och majsfält, för det dröjde inte länge förrän en kvinna dök upp från ingenstans och vill vara vägvisare. ( Jodå, Bosse är med..) Damen var envis och cyklade bakom oss för att liksom se att vi körde på rätt stigar och det var inte lätt att följa med på en karta heller. På vissa ställen fanns flera stigval att göra så man fick gå på känsla.
Efter drygt en timmas cykling kom vi till vårt mål, Dragon Bridge vid floden och damen på cykeln var med. Plötsligt blev längtan efter en flodtur stark. Bosse och jag tittade på varandra i samförstånd och enades om att så fick det bli.
Vår medcyklande dam lotsade oss rätt och hjälpte till att förhandla om priset.

Cyklarna forslades ombord på flotten

Vi färdades vi på en lugn sträcka av floden och det var bara att sätta sig tillbaka i den lilla bambufåtöljen och njuta av tillvaron.
 Helt stilla.

Flottfärden tog slut efter drygt en timma och vi trampade vidare tillbaka mot vår lilla lantliga bostad. (Övervåningen i ett ombyggt stall)
Men plötsligt där bland fälten hördes "pang" och min cykel gick inte att trampa. Punktering på bakdäcket.
Eftersom Kina är ett land med många cyklar så är aldrig heller en cykelreparatör långt borta. Jag ledde cykeln genom ett par risfält och fick plötsligt syn på en reparatör.
Däcket var slitet och ett nytt kom på och vi kunde fortsätta vår färd till vårt boende i de lantliga omgivningarna-

"Hemma" igen efter en härlig cykeltur på en röd cykel.

Ami

Visst är cykel ett perfekt sätt att ta sig fram på. Och det är så roligt att läsa om era Kina upplevelser :)
Ha en trevlig kväll
Kram

Svar: Visst är det! Och en cykel fungerar i alla länder...Trevlig kväll önskar vi er också.

Moi

Vilken härlig cykeltur och berättelse!
Eftersom vi inte hade bil, vare sig när jag var liten och lite större, var cykel det naturliga färdmedlet. Eftersom Eslöv inte har några större höjdskillnader var det inte speciellt ansträngande!
Kram

Svar: Tack! Ja, vi hade ingen bil förrän vi flyttade till Stockholm och då var jag 10 år. Så det va cykel som gällde. Trevligt är det om backarna inte finns och så var det i Peking också. Inte en backe. Men här i Torre kommer vi inte ifrån de lååånga sugande backarna. De finns överallt.
Men är de för sega och långa så går jag upp och leder cykeln.

Veiken

Nu sitter jag här med ett dåligt samvete. Jag cyklade mycket förr, men det blir aldrig av numera. Det är så mysigt att cykla, vilket din berättelse visar! Kramar

Svar: Dåligt samvete skall man inte ha...Och ibland blir det inte av. Du gör så mycket annat trevligt i stället och man kan inte hinna med allt. Kram!

Comsi Comsa

Underbart inlägg, jag cyklade med och följde även med på flod turen.

Jag är fyrkantig efter bröllop och fest... :-)

Kram ❤

Svar: Tack! Trevligt att du följde med både på cykelturen och längs floden. För detta var en vacker tur, verkligen. Jag är också tagen efter bröllopet och festen. Härligt med brudparets personliga design på allt. Och vilken glädje från början till slut.

Eva`s blogg

God morgon vännen ....åh va spännande det låter, och visst gör cykeln det lättare många ggr och en röd cykel är väl aldrig fel :) låter så spännande att cykla i Kina :) att åka på floden låter oxå väldigt spännande :) hoppas du får en skön söndag, här är det grått o regn kram kram

Svar: Go middag! Sol här och varmt! Skickar genast lite till dig. Jag behöver inte så mycket av just sol...Att cykla innebär också att se mycket, frisk luft och motion får man ju på köpet.
Här väntar havet och en promenad där.

Torrebloggen

Vilka härliga minnen!
Jag cyklade mkt förr, men nu var det ett tag sen sist.
Min första cykel jag fick var också röd!
Kram

Svar: Att cykla tycker vi ju om och gör det gärna där vi är. Och kanske är röda cyklar lite speciella. (Jag har haft flera i just olika röda nyanser...)Kram!

Znogge

Vilken spännande och vacker cykeltur ni kom ut på. Att cykla är perfekt om man vill se mycket och komma relativt snabbt fram!

Kram

Svar: Att cykla är oftast perfekt och vi gör det nästan överallt där vi är om möjligheterna finns. Det är ett bra sätt att upptäcka och uppleva saker från cykelsadeln.

Ghugge

Jag har också alltid gillat att cykla och röda cyklar har varit min passion men aldrig har jag väl cyklat på så exotiska platser som ni gjort! Härliga minnen och bilder. Kram

Svar: Tack!Visst är röda cyklar fina! Och att cykla är så befriande. Men du har å andra sidan cyklat mycket i era trakter och de om några är exotiska med all natur och allt djurliv. Härliga minnen är det och mycket hann vi uppleva.

Tove Olberg

ÅÅåå du äventyrerskan på din vackra färd, flottfärd - flott färd! Bosse lockas med och så blir äventyret ännu mera kärt ;.)
flodflottekram!

Svar: Rara du! Vilken språklek! Jag ler, läser och njuter!Kram!

Annukka

Cykeln är nog framtiden. Har tänkt på dig men inte orken att bloggpromenera.

Svar: Tack! Och jag tänker jättemycket på dig. Kram!

Bosse Lidén

Vad bra att hjälp fanns att finna på nära håll. Cykel har alltid haft en central plats i mitt liv också. Tack för roande läsning. Kram CykelBosse

Svar: Ibland är det roligt att tänka igenom roligheter och upplevelser som hänt. Och att ctkla fortsätter jag gärna med vart än i världen jag är. Kram!