Sol, vind och vatten

Vi lämnade Mariehamn med buss som på 30 minuter tog oss till Eckrö, Ålands västligaste kommun 35 km från Mariehamn. Här var det dags att, efter visst köande, kliva på Eckerölinjens färja till Grisslehamn. Vi hade tidigare försökt att boka en måltid i á la cartematsalen och från deras stora fönster njuta av både god mat och vacker utsikt.
Men vad gällde måltiden där så var den bara att glömma . Helt fullbokat i á la carten sedan flera dagar. Nåja, inget att göra åt.
Vi är ju ganska vana Ålandsresenärer och hittar på båten så med raska och spänstiga språng befann vi oss ganska omgående i en luftig kafeteria och utan att köa  köptes två rejäla räkmackor som intogs vid ett trevligt fönsterbord i en hörna och sedan blev det skönt häng i lä på däck.
Stolar hittade vi också och det kändes behagligt att glida genom de yttersta havsbanden i strålande sol.

Räkmackorrna är i hamn hos mig och bubbel därtill.

Och visst saknar jag seglingen.....Så härligt. Men att titta och längta går bra.

Båtresan mellan Eckerö och grisslehamn tar två timmar och många tar sig en tur över dagen. Antingen kan man åka tillbaka utan att gå iland eller också går man iland, stannar några timmar på Eckerö och tar kvällsbåten tillbaka till Grisslehamn. Och har man mer tid, varför inte stanna en natt på Eckerö fler gästhem, pensionat och hotell finns. Klokt är förstås att boka i god tid under högsäsong.
Här finns en fin 18 håls golfbana om man nu spelar det och gör man inte det så finns annat att se och göra. Kanske lockar även en tur med buss in till Mariehamn.
På båten kan även bilar tas med och då är det ännu enklare att ta sig runt på Åland. (Boka bilplats!)
För ett besök på Åland rekommenderas verkligen.

Och även hemma sken solen....

Tina

Hola! Segling, oj oj, du är då tuff! Gissar att det är solen som stoppar din framfart, lite grann Men segling verkar vara för tufft, för mig. Man lär ju behöva vara lite smidig och med, på noterna. Inget som skulle gå bra, för mig... Och alldeles för mycket respekt för vatten! Flytväst, javisst, men jag får ju t o m för mig att det ska dyka upp en haj, när jag ligger och guppar på luftmadrass, i snälla Torrevieja. Men räkmacka och bubbel! Si, claro! :-) Läste att bubbel är väldigt bra för ... minnet, tror jag det var ... ;-)

Svar: Bubbel går alltid bra och är säkert bra även för minnet.Och det är solen som stoppar mig frpn vidare båtliv, trist men sant. Respekt för vatten har jag, men att segla kräver viss styrka och smidighet och att kunna läsa sjökort och navigera. Men det är en härlig frihet.
Jag gillar att snorkla och har gjort det en del ute på Tabarka, ta gärna en utflykt dit vid tillfälle. Det är en trevlig båttur och trevligt att vistas där en dag. Perfekt att åka båt från Torre. Men kanske väl varmt just nu. Vi har varit där i juni och september och det var helt perfekt.

Comsi Comsa

Jag har aldrig sett Åland på riktigt, var där en gång när jag tränade karate och då hade vi några dagars träningsläger där på stranden.... Men av bilder att bedöma så är det fint...

Kram på dig ♥

Svar: En dagstur över rekommenderas , men vänta gärna tills skolornas sommarlov är över för då är det betydligt lugnare. kram!

Moi

Ålandsturen låter mer och mer lockande....
Att segla dit (eller nånstans) finns inte på min karta så en rejäl färja får fixa det.
Finns det dessutom räkmackor kan det knappt bli mer lockande :)
Kram

Svar: Jag förstår att du drar dig för att segla över i en mindre båt, men det finns rejäla färjor med god komfort att ta som tur är. Räkmackor och mycket annat finns att tillgå och även Stockholms och Ålands skärgård. Ja, Finlands också, om man tar sig till Åbo eller Helsingfors men då blir man borta minst över en natt. Man kan också kombinera och komma till Åbo/Helsingfors på morgonen och stanna där över dagen. Liknande möjligheter finns till Åland. (Men då behöver man inte bo kvar utan kan åka på morgonen och komma tillbaka på kvällen till Stockholm. )

Torrebloggen

Ditte, härliga bilder som vanligt! Det är så fint på Åland.
Färjan från Grisslehamn har man åkt några gånger, även färjan från Kapellskär.
Trevlig helg!
Kram

Svar: DEt är ju lättare att få till fina bilder när solen är framme och vi hade fina dagar och kvällar på Åland. Även idag har det varit sol, dock bara på förmiddagen men det gör mig inget. Här finns mycket att ta sig för ändå. Trevlig helg önskar jag er också.

Geddfish

Bor man i Stockholm är det hur lätt som helst att ta en tur till Åland. Även ta båten till Finland, det har jag också gjort en gång i tiden, Helsingfors. Och nära till de baltiska länderna.
Jag bor egentligen lite avsides för att ta fina färjeturer. Skulle bott i Göteborg eller Helsingborg/Malmö.
Här är det verkligen vind och vatten uppifrån idag, solen är dold.

SÅ fina bilder du visar!
Go kram ♥

Svar: Tack! Och vi hade fint väder på Åland och på vägen hem. Härifrån är det lätt att ta sig österut och vi gör det då och då. Till ÅLand åker vi ganska ofta då vi har släktingar där. Vind har vi ingen idag men vatten kommer uppifrån i strida strömmar. Men det var sol på förmiddagen. Alltid något!
Ha det gott!

Tove Olberg

Så ljuvliga sol vind och vatten bilder! Du ser mycket nöjd ut med räkmackan och bubbel därtill!
Vindkram!

Svar: Tack! Det här är ju mitt element och jag trivs på en båt. Men jag vill ha det lugnt och det är det inte riktigt i dessa sommarlovstider. Men vi är rutinerade och hittade lugna vrår.Räkmackan var god och bubbel passade bra.

Decdia

Batman vill att vi ska åka till Helsingfors nån gång (ja, jag vet att det inte är Åland... men nära nog, haha) men jag är lite anti. Åland ser dock väldigt fint ut! Men jag är lite rädd för att ta mig dit, är inte det såna båtar som är värsta fyllebåtarna?

Svar: Nej då! Inga fyllebåtar om man inte åker en helg. Att ta en tur till Helsingfors är jättetrevligt och en god idé är att åka från Stockholm på em, komma till Helsingfors på morgonen och ha dagen där innan man återvänder. Båten går från Helsingfors påkvällen och är i Stockholm följande morgon. En trevlig tur, verkligen.

Ami

Att åka båt och dessutom äta på dem är mysigt.....Lite som att tura mellan Helsingborg och Helsingör.
Och du ser så nöjd ut där du sitter med den goda räkmackan :)
Kram

Svar: Ja, lite som "att tura". Men vi går alltid av båten...Antingen på Åland eller på Sverigesidan, om vi inte tar en kryssning till Åland förstås. Men det gör vi inte när det är skollov....Jag gillar att åka båt och gör det gärna. Saknar ibland vår segelbåt, men allt blir inte som man tänkt sig.

Ann-Kristin

Gomorron Ditte!
Visst är det härligt med en färjetetur när det är så vindstilla och fint. Jag åt en liknande räkmacka på Birka förra helgen.
Idag blir det marknad med min väninna och namne i Malmköping. Vi har som tradition att gå på denna marknad sen 20 år tillbaka.
Därefter blir det grillning hemma hos dem och käre sambon möter upp och äter med oss och kör mig hem.
Kram till er båda/A-K

Svar: Vad trevligt med marknad här hemma. Säkert inte alls så varmt som i Torre. Roligt med dessa traditioner för då blir det av att en går iväg. Grillning i kväll låter perfekt och även "taxi" med sambon hem.
Ha det bra!

Eva`s blogg

God morgon ,,,låter som att du haft det toppen, med både mat o dryck och visst blir det gärna så att högsäsong bör man boka på många ställen för att få både bord o å plats. Räkmackor är alltid välkomna eller hur :) tack för rundvandringen :) hoppas på att få läsa om fler utflykter som ni gör under sommar tid :) ha en fin söndag kram

Svar: Jodå, det blir fler turer åt olika håll. Lia bra att passa på och det är roligt att se sig omkring. Lite smådugg här i huvudstaden idag, men jag är på väg mot nya äventyr per tåg över dagen så kanske jag har bättre tur med vädret där.
Önskar dig en trevlig söndag.

Ama de casa

Dom där räkmackorna på Eckerölinjen kan Anders drömma om än idag. Jag skulle aldrig få äta i nån a la carterestaurang på en sån tripp :-)

Det är verkligen fint där på Åland. Får bli nåt mer besök i framtiden. Och en räkmacka :-)

Svar: Räkmackorna är jättegoda men maten i á la carten är väldigt bra. Så man kan ju variera sig. Åland är absolut värt ett nytt besök!

Marja

En räkmacka kan vara nog så god. ☺ Härliga bilder. Kram!

Svar: Tack! Och så skönt det kan vara ibland att förutom äta den även "glida omkring" på en...Kram!

Znogge

Räkmackor vid ett fönsterbord är inte det sämsta. Vi har också åkt båt en del så någon av oss brukar snabbt ta sig upp till kafeterian och lägga beslag på ett bra bord. Det gäller att vara snabb ;-)

Kram och trevlig söndag!

Svar: DEt blev en behaglig hemresa och solen var med oss dessutom. Och att vara snabb är en förutsättning i dessa turisttider. Men vi har tränat oss. Kram!

Malin

Vilka härliga dagar ni verkar ha haft på Åland! Vi hade också svårt att få boka måltid när vi åkte med Eckerölinjen, var fullbokat flera dagar tils vi hittade en dag med platser på skärgårdsbuffén, men nästa gång blir det nog a'la carte-restaurangen.

Svar: Vi hade jättefina dagar och fint väder också, en del moln men mcket sol och fina kvällar.Jag förstår att ni fick leta lämpliga dagar att åka på för att få plats i någon matsal. Vi bestämde hemresan dagen innan så en räkmacka gick bra det också.

Bosse Lidén

Den Ted-klassikern passar förträffligt till det inlägget. Kram Bosse

Svar: Tack, det tycker jag också.Kram!