Två bom och flera fullträffar

    
 Strålande sol, klarblå himmel och i princip vindstilla. Långpromenad till och från La Mata, drygt 10 km hade vi på dagens agenda plus att stanna till för att äta lite "grytor".
Vårt första grytstopp i La Mata, södra delen, var "Vela Beach". Och detta hade vi sett fram emot eftersom vi tidigare ätit här och tycket att maten och servicen varit bra. Det var fullsatt vid borden på den yttre, strandnära, avdelningen och i den inre avdelningen ( också utomhus) fanns alla bord lediga, men de var dukade för lunchgäster. Och inomhus fanns inga gäster.
Jag gick in för att fråga om möjligheten att sitta vid ett av de dukade borden för att äta våra tänkta "grytor" med dryck. Men se det gick inte. Inte heller var det möjligt att duka av ett bord och flytta ut det till den mer dryckesbetonade avdelningen.
Ja, då fick det vara för vår del.
 
Härligt att gå längs havet på gångtrallen
 
och ännu mysigare att gå i sanden.
 
Vi gick alltså vidare mot nästa "grytrestaurang" som var Restaurante Barloveto, alldeles vid Cabo Cervera.
 Gott om bord och inga gäster som ville sitta utomhus, mer än vi.
Bosse slår sig ner vid ett soligt bord och jag går så småningom in (efter 10 minuter) för att få till en beställning.
Mysig inredning  i trä och det satt en del gäster både runt bar/tapasdisken och vid borden inne i restaurangen.
Ett antal förvirrade servitörer står i baren och det är just vad de gör. Står! När jag väntat i ytterligare 10 minuter för att påkalla någon som helst uppmärksamhet så lyckas jag. Ja, det är heller ingen annan gäst som tänkt att äta "gryta" som får beställa. Däremot  får de som beställer mat från menyn eller färdiga tapas sina rätter ganska snabbt.
(Eftersom vi åt "grytor" inne i Torrevieja häromdagen och på restauranger där det verkligen var mycket folk, så är detta totala ointresse för kunder som både Barloveto och Vela Beach visade jättetrist. Till saken hör att båda restaurangerna har samma ägare...)
Jag beställer två glas rött vin och en "gryta" med kalops och en "gryta" med fisksoppa.. Ett glas vin ställs fram.
Jag väntar tålmodigt ytterligare 10 minuter, men nu börjar mitt leende att avta.
Även de spanska och engelska paren bredvid ser uppgivna ut. Så kommer då deras rätter och jag tänker positivt; att nu så....
Icke! Och servitörerna står där och pratar med varandra, Jag lyckas vänligt fråga var min mat är och får ett svävande svar och en axelryckning. 
Så när nästan 30 minuter har passerat utan att de lyckats få fram mer än ett glas vin och restaurangen sammanlagt har 15 gäster, då går jag därifrån.
Likadant gjorde några andra som också hade velat äta "gryta".
Ofta är jag positiv men det finns gränser...Och det finns så många andra restauranger att välja på.
Är man med som restaurang på ett evenemang så får man faktiskt bjuda till.
Olycksfall i arbetet? Må så vara. Men att alla servitörer är helt ointresserade tycker jag är ovanligt. Ovanligt trist dessutom.
Gott om plats på "Barloveto".
 
Vi går vidare tillbaka mot Torrevieja, längs havet.  Visserligen kurrar magarna men en fortsatt promenad ökar på aptiten och motionen får på köpet liksom den vackra utsikten.
 
 
"Högt över havet..."
 
När vi närmar oss Playa Los Locos har vi avskrivit planerna på några fler "grytor" och tänker oss i stället en sen, god och rejäl trerätters lunch. Och vi väljer, ett i vårt tycke säkert kort, den nyrenovrade restaurang La Boca.
Plats i solen, havsutsikt, jättebra service (trots fullsatt utomhusdel) och väldigt god mat från dagens meny. (Pris 9.50 i euro och fyra förrätter, fyra varmrätter, fyra efterrätter att välja på och därtill en dryck. )
 
Jag valde skaldjurssoppa till förrätt, kyckling med bacon och champinjonsås tll varmrätt
och brownie med glass till dessert. Solen och havet ingår i priset...
 
Helt nyrenoverat, fräscht och minimalistiskt inomhus och med havsutsikt även där.
 
Slutsats: Det positiva överväger förstås; sol, klarblå himmel, ingen blåst, bra motion, vacker promenad, trevligt sällskap av Bosse och restaurang La Boca.
Och de två "bom-restaurangerna" i La Mata behöver jag inte återkomma till...
 
Vet att Ama och Anders hade helt andra upplevelser av både restaurang Barloveto och Vela Beach än vi. Och så kan det ju bli ibland.
 
Ann-Kristin

Golväll!
Men så tråkigt med de 2 bommarna! 😥
Upplevde ngt liknande på Casinot i höstas där kyparen visade upp sin cig istf att vara servicemindad. Kommer nog inte att gå dit mera.
La Boccia kommer att testas. Har för mig att de var ngt billigare tidigare, men god mat var det.
Kram till er båda/A-K

Svar: Jag är ju ganska postiiv av mig och försöker se det bästa i det mesta. Men ibland går det inte....Och nu gick vi...Och kommer nog inte tillbaka. Men La Boca var riktigt bra.
Kramar från oss till dig.
Ditte

Preciosa

Hej Ditte!
Lång promenad :) Barlovento var jag på redan 2001 och redan då var det dålig service och gick aldrig mer tillbaka...Om man läser på TripAdvisor om både Barlovento och Vela så är det många som klagar på servicen. Verkar som dom skiljer på folk i en del fall.
Vela blev ju anmäld för att dom har så hög musik på nätterna förra året , har diskotek då, vet inte hur det gick...4 ggr stod det om detta i Spaniaavisen.
Kram P ♥

Svar: En långpromenad blev det och dagen var ju väldigt vacker. Bråtttom hade vi inte heller. Men jag går ju helst inte tillbaka till något av ställena när det finns andra restauranger som har intresse för sina gäster. Idag var det ju även spanska familjer som fick dålig service och gick därifrån och det från båda restaurangerna. Men La Boca var jättebra.
Kram!
Ditte

TantGlad

Hej min vän.
Trist att du fick vänta å vänta å vänta på din beställning. Vilken besvikelse. De måste ju vara rädd om sina gäster om reasturangen vill ha gott rykte. Trist trist.

Men finfina bilder visar du. Tack för att man blir serverad med ett sånt ögongodis.
Nu önskar jag dig en jättefin ny vecka. Tiden går fort, och man hinner knappt börja den nya veckan förrän man ska avsluta den.

Kramkram fina bloggvän.

Svar: Visst går tiden fort! Knappt man ens hinner med som pensionär. Men det blev ett bra slut på matfrågan och jag blev glad igen. Jag försöker ju ofta vara positiv, men det finns gränser. Nonchalans är inte passande på en restaurang, som dessutom "anses" vara hyfsad.
Jag går gärna på "hålet i väggen" ställen om maten och servicen är bra.
Önskar dig en fin vecka.
Kramar!
Ditte

Susan

Hola! Jag blir otroligt irriterad om servicen är usel. Vet att det är ett i-landsproblem men har man restaurang ska man gilla kunder - och se till att de får schysst service och god mat. Det är liksom affärsidén. Då får man gärna tjäna mucho pengar för min del - men det gör man sällan eftersom restaurangbranschen är en lågmariginalbransch. De färska råvarorna kan ju likasom inte ligga på hyllan mer än några dagr... Det gäller att försöka matcha matåtgång med antalet gäster varje dag och tyvärr gissar man ofta fel och får kasta mat- och det var vinsten den dagen...:( Därför får man inte sällan upptinade halvfabrikat både till lunch och till dessert på restaurangerna på paseon t.ex. De ställen som lagar schysst mat och har bra service belönar jag alltid med ordentligt med dricks! Och rekommenderar och kommer tillbaks till. ;)

Kram//Susan

Svar: Så sant! Håller helt med dig! Och trist att bli besviken på två ställen som jag förstått skulle vara bra. Och på det ena har vi ätit tidigare och de hade bra mat då och bra service. Men kanske tyckte de inte om att vara med i "grytevenemanget" och skall då inte vara det. Vi provade ett par ställen i Torre och var supernöjda med allt. Men man kan inte jämt lyckas. Men la Boca var bra.
Kram!
Ditte

Ami

Men fy så dålig stil på de båda restaurangerna :( Men vilken tur att ni fick god mat och bra service på La Boca. Där har vi aldrig varit, men har hört att det ska vara ett bra ställe.
Kram

Svar: VI had enog otur på båda ställena för Ama och Anders var ju jättenöjda. Men så kan det ju vara...La boca var väldigt bra. Idag i alla fall. Kram!
Ditte

Aaa

Härliga bilder trots dålig service. Ha det så gott där i södern!

Svar: Tack! Men dagen i helhet blev bra. Men att bli nonchalerad på restauranger, var det än vara må, det ogillar jag verkligen.
Ditte

Marja

Så tråkigt att ni hade sån otur med restaurangerna! Verkligen dålig PR att vara så ointresserade på den andra. De kunde väl åtminstone kommit med någon förklaring eller ursäkt.
Bra att ni fick god mat sedan... bättre sent än aldrig...
Kram! :)

Svar: Ja, vi hade otur med ointresserad personal. Men kanske var detta mer en tillfällihet. Och jag var faktiskt positiv hela tiden, ända tills vi gick. En vacker promenad blev det och låång och lön för mödan blev det ju också. Mat till sist!
Kram!
Ditte

Veiken

Halva spanska folket går arbetslösa och då gäller det verkligen att bjuda till så att turister och andra kommer tillbaka. Turister som bara är på genomresa eller är där en kort tid. kanske aldrig kommer till Spanien igen tack vare lata servitörer.
Kompensationen ligger i den otroligt vackra naturen och det underbara Medelhavet! Kram på dig!

Svar: Visst fick vi vacker natur och motion och till slut även väldigt bta mat och trevlig service. Och att få gäster som är nöjda mste ju vara ett av de största målen för en restaurang, för annars får de ju lägga ner.
I Thailand hade detta aldrig skett. Där bär man ju runt bord hur mycket som helst....
Kram och trevlig måndag!
Ditte

Znogge

En sådan nonchalans i en restaurang som inte är knökfull gör mig väldigt irriterad. Jag hade också valt att gå därifrån. Bara det att man sitter och blir irriterad förstör halva matlusten. Ert synnerligen prisvärda alternativ lät däremot väldigt gott!

Kram och god måndag!

Svar: God måndag och god morgon! Visst förstör det trevnaden när man blir så nonchalant bemött. Men jag vet ju andra som var där och både fick fin mat och bra bemötande. DEn ena resaturangen har vi testat tidigare och då var den riktigt bra. Dock valde vi då från menyn som kostar mer.
Men det finns ju så mycket annat att välja på här så jag krusar inte...
Kram!
Ditte

Leffe

Jag tycker ni var otroligt tålmodiga. Jag hade gått betydligt tidigare.
Härliga bilder både att minnas och längta till.

Svar: Jag försökte med mitt mest positiva jag, och det har också en gräns. Jag tittade lite extra på omgivningarna åt dig också.
Ditte

Ghugge

Visst är det bra att vara positiv men ibland ännu bättre att sätta ner foten..och sen slänga det hela över axel! Bra att ordningen återställdes och ni fick härlig mat och service dessutom en hel del motion. So nice!😏 Kramen

Svar: Jag kombinationen av att vara positiv och "sätta ner foten" kan ibland vara bra. Men ibland är man så mesig att man inte gör något alls. (Jag jan vara det...)Motion fick vi, tillika god mat och en härlig dag med sol.
Kram!
Ditte

Eva`s blogg

God morgon ....men va trist att dem var så nonchalanta usch jag har också varit med om det väntade i 1 timme sen sa jag ifrån eller höjde rösten aldrig mer vänta så länge ...men vilka fantastiska bilder och härligt ni har det o gott blev det till slut ju :) det var viktigast ..njut av dagen kram

Svar: Jodå, det blev en jättefin dag. Det positiva övervägde, helt klart. Och rejäl motion fick vi också.
Kram!
Ditte

Ama de casa

Men vad trist att det var så dålig service! På Vela Beach satte vi oss vid bardisken (det var för kallt ute tyckte vi) och fick till och med en duk. Grytorna på båda ställena var jättegoda. Men jag förstår ert beslut. Det är oerhört irriterande när personalen är så nonchalant.

Men La Boca är bra, så egentligen är det inte särskilt synd om er ;-)

Svar: Nej då, det var inte synd om oss. Men vi hade ju förstått att grytorna på båda restaurangerna var bra. Och det där vitlöksbrödet hade jag också gärna velat ha. En plats i solen på La Boca blev bra ersättning.
Ditte

Eva

Tråkigt att ni blev utan gryta. Ni kunde ha tagit svängen över Saudi, för här har vi ätit gryta i dagarna två! Egenhändigt hopkokad i flera timmar, god och kryddstark av ingefära, paprika och vitlök.😃
Kram och ta vara på dagarna

Svar: Vad gott! Hade så gärna kommit förbi! Men en annan gång kanske det går lättare..Kram! Saknar dig!
Ditte


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: