Thailandstankar

I början av december 2012 kom vi tillbaka till "vårt" Thailand, till ett område sydost om Bangkok och dit inte charterturismen då inte hittat och jag tror inte den gjort det än idag.
Och hade inte mina solskador drabbat mig så hade vi fortsatt att åka tillbaka hit. Men nu är det som det är och området längs den fina Chackapongstranden, de små mysiga restaurangerna, människorna, vänner, små byar och den lantliga miljön kommer alltid att ha en extra plats i mitt hjärta.

Jag läste gamla blogginlägg från just den här tiden och mindes en av många fina mornar;
En helt underbar lördag morgon. Uppe tidigt, nåja!  Att vara ute redan strax efter klockan åtta är tidigt för mig.
Och jag njuter av det. En god kopp cappuchino, allt är stilla, jag läser några sidor i min bok och blickar titt som tätt ut över havet. Spar läsningen till senare. Lutar mig bakåt och bara är. Tiden har liksom stannat.....

Min solhatt som numer är en del av mig skuggar ansiktet soch det behövs verkligen.

Bestämmer mig för att gå österut längs stranden, dock utrustad med en rejäl påk, om det nu skulle komma otrevliga och ilskna hundar. Det är stilla och folktomt. Stora dyningar kommer stötvis in mot stranden, vattnet slår upp och gör stranden för ett ögoblick smalare. Krabborna skyndar sig att fly ut i vattnet igen. Jag stannar för att se på hur de gräver ner sig.

Jag promenerar tre kvart bortåt och passerar Kim Beach och ser att parasolller och solsängar som är redo att möta dagens besökare.
Vi är ju så lyckligt lottade att vi bor precis vid stranden, med egen härlig pool, men många har sina hus någon eller några kilometer från havet och kommer gärna för dagen till någon av alla de trevliga restauranger som finns en bit bort på stranden. Och så trångt blir det aldrig här heller.
Att låna en solsäng, parasoll och solstolar under en dag på någon av starndrestaurangerna är kostnadsfritt om man beställer något ät eller drickbart. God service, tycker jag.
(Toaletter och färskvattenduschar ingår också.)
Manikyr, pedikyr och massage som är jättebra går också att få till en ringa kostnad.
Massagepriset ligger på ca 65 kr/timme. Och sedan är man i skick som ny, nästan.

En del av "Kims Beach". Det är tidigt och dagens besökare har ännu inte anlänt.
Men här finns alltid gott om plats och stranden är lång.

Väldigt trevligt är också att hyra en båt för dagen och med förare och picknick
ge sig ut till några av öarna i närheten. Perfekt snorkling dessutom!

Jag beger mig tillbaka till "min strand" och "min pool". Skönt att i lugn och ro simma ett antal längder i poolen och avsluta med bad i havet.
Och klockan är ännu inte tio!

Kinden är väl inslagen och mitt ärr på magen också. (hudcancer)
Jag är väldigt försiktig och vet ju med mig att solen är min fiende. Tyvärr!
Så det är lite pyssel innan jag kommer ut på morgonen, men det är det väl värt.
Jag håller mig i skuggan, tar på svala kläder när jag går på stranden.
Men att simma i den varma poolen, bada/simma i det 28 gradiga havet,
sitta under kokospalmerna med havet som närmsta granne,
det är en verklig lisa för själen och jag mår gott av att vara här.

Min bloggvän Veiken vistas mycket i detta område i Thailand, ett område på fastlandet, alldeles mitt emot ön Koh Samet.  Titta gärna in hos henne för trevlig läsning och njutbara bilder.

moi

Att läsa det här inlägget var som meditation!
Förutom det trista och tråkiga med dina "solbesvär"
Kram

Svar: Tack! Ja, solskadorna har jag ju fått genom att i barn, ungdomsåren och även vuxen ålder solat mycket. Ibland väldigt mycket! För jag spm är så ljus fick kämpa för att bli brun. Och då visst man ju inte. Sista gången vi var i Thailand (kanske senaste...) så fick jag ju veta mer om solskadorna och det var bara att ta det till sig. Nu är det skuggan som gäller.
Och den spanska sommarstugan är också bra.

Znogge

Vilken start på dagen! Så njutbar på alla vis. Bortsett från solbesvären så klart...

Har precis läst om hur Veiken börjar dagen med vattengympa. Inte fel det heller ;-)

Kram

Svar: Ja, minnena från Thailand sitter i och det är jag glad för. Och solskadorna får jag leva med. Tränar på det. Och jag gläds så över att läsa Veikens blogginlägg och känner ju så väl igen mig. Vi har en del gemensamt där borta i österlandet.

Comsi Comsa

När man drabbats som du då får man förändra så mycket, vissa saker måste man med alla medel undvika och då kan det vara saker så tidigare gett en så mycket glädje...

Stor kram Ditte ♥

Svar: Just så är det! Förändringar måste till...Men jag har hittat ett alternativ här i den spanska sommarstugan som känns helt ok och oftast även bra.
Stor kram till dig och tack för din omtanke,

Kersti

Å nu fick jag lite thailandslängtan. Längtan efter ljus, och värme. Men jag får nöja mig med att elda lite i murspisen.
Trist med dina "solbesvär" men som du skrev man visste ju inte hur farligt det var.
Nu får du njuta av av Spanien. Där har du ju också hittat härliga promenadstråk och vacker utsikt.
Kram

Svar: Jag trivs bra i vår spanska "sommarstuga" och är nöjd med det. Men ibland hamnar tankarna ändå i Thailand och så får det vara. Jag vet ju att det inte skulle vara hålllbart för mig at vistas där, men längta kan man ju få göra ändå. Kram!

Gittan

Tack för besöket så kul att komma dit igen, visst är det nåt visst med Thailand i alla fall. Ändå att jag tyckte det var i varmaste laget så längtar man tillbaka. Synd med dina solskador men som du säger man tänkte väl inte på det då tyvärr.
Men " sommarstugan" är väl inte helt fel heller kan jag tro. Kram.

Svar: DEn spanska sommarstugan är jättebra och det är lätt att pendla hit. Men ibland jamnar takarna på att "om ine varit". Men det är ju inte så fruktbart direkt. Siuationen är som den är och jag ska undvika sol. attsedan Thailand och "vårt" område alltid har en extra plats i mitt hjärta är en annan sak.
kram!

Geddfish

Thailand, Thailand! Jag visste inte vad det var, förrän min väninna och jag åkte dit i början mars 2013. Hon tveksam, jag entusiastisk, och hon blev frälst.
Ett underbart land, med vänliga människor och härligt klimat. Verkligen. Det kan jag också drömma mig bort till. Synd att flygresan är så lång.
Tack för berättelsen. Kram ♥

Svar: Jag var här första gången 1980 och då för att jobba i flyktingläger för UNHCR med kambodjanska flyktingar som ofta lämlästade kom över gränsen när Vietnam ockuperade Kambodja efter Pol Pot tiden, och det har blivit många resor tillbaka efter det. Då var dte ingen semesterresa men vi had några dagar ldigt och flök till Phuket som då hade två hotell. Helt fantastiskt! Men jag har inte varit där senare. Visst är det en lång resa men när vi på senare år varit där har vi stannat i flera månader och när vi bodde i Peking var resan drygt fyra timmar, vilket kändes överkomligt, så det blev många resor under dessa år.
Men jag hoppas komma hit en gång till...
Stor kram!

Fia

Vilket fint minne från Thailand. Och underbara bilder! Jag minns en gång på en konferens i Bangkok, jag smet med en kollega med buss till Pataya en dag. Där hyrde vi en pytteliten båt med chaufför som tog oss rakt ut i havet till en liten enslig ö, väntade på oss hela dagen och körde oss sedan tiiibaka. På återvägen fick vi sällskap med hans familj som hade jobbat i ett marknadsstånd, den enda kommersen på ön. Tre personer till i den lilla båten. Då var jag litet orolig....Men mest minns jag den sammetslena luften, växterna och den goda maten i Thailand!
Kram

Svar: Jag har så många fina minnen från Thailand och hopppas på att kunna åka tillbaka en gån inom en inte alltför lång framtid. Bara för att..Första resan till Thailand gick redan 1980 och sedan har dte blivit många efter det. Roligt att hlöa om dina tankar och minnen från Thailand och jag kan förstå oron över att färdas i den lilla båten.
Stor kram och många tankar!

BP

Kan inte låta bli att bli lite förvånad. Jag menar du befinner dig i Torrevieija och bloggar på Thailand... Bilderna du lägger upp är ju helt fantastiska - så. Inte en öl och tapas i sikte om man säger så.
Konstigt nog har Thailand aldrig lockat mig/oss. Vet inte riktigt varför - eller jo, jag vet;-)

Svar: Jag är i Torrevieja, helt klart. Men Thailand betyder så mycket för mig och hade jag inte fått mina hudskador var det där vi tillbringat mycket av vår tid. Jag kom till Thailand första gången 1980 och jobbade då där i ett flyktingläger för UNHCR med de flyktingar som då flydde från Kambodja när Vetnam gick in i Kambodja och sedan har det blivit många resor dit och til övriga länder i Asien. Under de fyra år vi bodde i Peking var dte bara en flygresa på ca fyra timmar til Thailand, Vietnam, Malaysia, Hong Kong, Borneo, Kambodja och andra länder i Asien och vi reste när tillfälle gavs, lov osv. Och vi har alltid undvikit de platser där "charterturisterna drar fram". Vi kom till Phuket första gånge 1980 och då fanns det två hotell och sedan dess har jag inte varit där. Till Spanien och mallorca kom jag öfrsta gången1960 och sedan dess har det blivit oräkneliga resor både till Mallorca, fastlandet och de olika Kanarieöarna.
Men även om jag tycker om Spanien så finns det många länder som kan konkurrera och de flesta av dem i Asien.
Men tiderna förändras och jag vet att lönderna i ASien, eller framförallt solen där inte är min vän.

Susjos

Härliga bilder och tankar om Thailand! Jag har aldrig varit där, men en dag så kanske...
Är du i Spanien nu , va härligt! Må så gott!

Svar: Jodå nu är det Spanien ett tag. Skönt det också och med ljusare och längre dagar än hemma. Men ibland hamnar tankarna i Thailand, tre år sedan vi senast var där.
Och vad gäller resmål finns det ju många.
Trevlig fredag önskar jag dig.

Marja

Förstår att du längtar till Thailand och tycker förstås att det är synd att du inte kan åka dit längre. Men ni har ju ert underbara ställe i Spanien och närmare hem till barnbarnen.
Vackra, drömska bilder! Kram! :)

Svar: Tack! Jodå, vi trivs bra i Spanien också, helt klart och visst är det närmare till de älskade "små". Men ibland känner jag en längtan till Thaiiland och av flera olika skäl. Och lite längtan är ju aldrig fel...

Anette

Hoppas du kan återvända trots att din (o-) vän solen oftast lyser starkt.
Förstår att det är viktigt att skydda sig, själv blir jag brun lätt och då är det lätt att glömma solskyddsfaktor. Å andra sidan blir man väldigt soltrött efter ett tag. Man tittar ut, konstaterar att solen lyser idag igen och håller sig i skuggan så mycket som möjligt.

Svar: Min önskan är att ta en tur tillbaka och givetvis gäller skuggan och de senaste gångerna vi varit på plats har det varit skuggan som gällt för mig. Gärna skuggan under kokospalmerna eller med flera parasoller runt om. Men det här med solskadorna kommer från solning i barn och ungdomen och som visat sig på äldre dar. Dock triggar solljuset igång det hela. Visst blir man lite soltrött också, förstår dig och inne i B blir det ju ännu varmare och mer fuktigt när den tiden kommer.

Ann-Kristin

Gomorron!
Vilka vackra bilder från ditt älskade Thailand. Förstår att du har en längtan att åka dit igen.
Tyvärr har jag aldrig varit där ( får inte med mig sambon) till ett sånt varmt land.
Tack för lite sällskap igår kväll.
Kram/A-K

Svar: Tack! Vi har många fina minnen och upplevelser härifrån, men det har vi från Torre också. Olika men lite lika!Och varmt är det förvisso! En lång resa också...
Tack själv! Alltid trevligt att ses!

Ama de casa

Vad härligt det ser ut :-)

Svar: Det var det verkligen

Eva`s blogg

Låter så härligt när du förklarar o jag har nyss varit på besök inne hos veiken o dem njuter verkligen där ...mysigt ni har det bra ...ja att solen som sin fiende är inte skoj men jag vet ju varför o jag beundrar dig Ditte :) härligt att vara ute tidigt o ta vara på tiden :) skön fredag kram

Svar: Jag tycker också det är så fint att läsa Veikens blogg och jag känner igen mig på flera platser som hon är på och extra roligt är att jag besökte området hon bor i när det höll på att byggas. Det är så fint!Nu blir det en marknadstur för lite frukt och grönsaksinköp.
Kram och trevlig fredag!

Ami

Så underbart vackert det är! Nästan overkligt....
Önskar er en fin fredag
Kram

Svar: Visst är det! Och där vi bott är det ganska lantliga omgivningar och vi har tagit oss runt på mc. Önskar er också en trevlig fredag! Kram!

Decdia

Jag är lite sugen på att åka till Thailand någon gång, mest för att testa autentisk thaimat... Haha! Men det är en liiiite för lång flygning för mig. Därför jag även drar mig för att åka till USA och Australien.

Svar: Vad gäller Australien är den resan än längre. Men ni kan göra som vi , dela upp den i etapper. Vi flög Stockholm-London- L.A -Hawaii på en gång, 26h. (Har varit mycket i USA och London och behövde inte stanna där). Sedan blev det Fidji, Nya Zeeland, Australien, Bali, Singapore och Sverige. Vi var borta i åtta veckor och behövde inte alls jäkta...Till USA och N.Y. tar det "bara" ca 7 h från Kastrup och betydligt längre till Thailand.
Men du har tiden på dig...

Malin

Vilket härligt inlägg om även mitt älskade Thailand!! Så avkopplande och vackra miljöer. Får nog ta och boka en resa dit till nästa vinter. Trevlig lördag!

Svar: Tack! Ja, Thailand är alltid trevligt och jag kan förstå att du gärna reser tillbaka. Trevlig lördag önskar jag dig också.

Tove Olberg

Härliga minnesbilder du har från denna tiden, trots den förändringen som du fått göra med solskadorna. Härliga du!
Stor kram!

Svar: Minnen finnns kvar och berikar och de är inte tunga att bära. Kram!