Spännande

Att förflytta sig kan tyckas enkelt och ganska spänningslöst men då och då uppstår lite speciella omständigheter som erbjuder "det där lilla extra". Ibland kan situationer förutses och ibland inte.
Spännande bara det.
Igår kväll, efter ett besök i Uppsala, hos favoriterna, (barnbarnen) så gick jag i rask takt till Stockholmståget med avresa 21.34.  Visserligen vet jag att SJs tågtidtabeller mer är rekommendationer så jag hade kunnat gå i lugn takt. Men ibland har en tur och tågen går på utsatt tid (positiva tankar) och då är det bäst att vara i tid.  Punktlighet gällde icke igår kväll för det var det vilda djur på spåren vid Gävle och kanske hade några pigga varelser från Furuvik tröttnat på djurparken och ville se sig om.
Men med en halvtimmes försening satt jag på tåget och kom nästan till Stockholm innan ett växelfel inträffade. Nåja, ett kortare stopp och sedan var jag framme. Bara lite spännande...
Idag  på förmiddagen var det dags att åka tunnelbana och de tågen brukar vara i tid så någon spänning väntade jag mig inte alls.
Men, när en minst anar det ...Här klev jag in i en hel vagn fylld av  kammoflagefärgade yngre män som stod i gångarna. Det såg verkligen festligt ut och jag undrade om vagnen var reserverad för något evenemang eller om det var specialbevakning av vagnen.  Nejdå inget av alternativen, bara att kliva på och slå sig ner.
Jag kunde inte motstå att ta ett par foton med mobilkameran och strax efter hade nog alla resenärer, inklusive alla turister, fotograferat de osynliga  som faktiskt var väl synliga i en tunnelbanevagn.

Synliga, men kammoflerade.

Ett mer ovanligt sätt, men nog så spännande, är att ta sig runt i en stad i ett pariserhjul. Nu var det inte i Paris utan i Edinburgh där jag provade detta. Kanske ett Edinburghhjul?
Utsikten över stan var jättefin och viss spänning var det. Skulle jag komma ner igen. Jodå, det gick bra. Inga strömavbrott heller!

Något annat som också kan vara både utmanande och spännande är ett gäng liftar mitt i grönskan på det skotska höglandet. Hur gör en här då? Jag är van vid att det ska finnas viss mängd snö för att åka skidor. Men å andra sidan finns det vattenskidor som man åker på vattnet, så kanske det finns barbackaskidor också. Skidor speciellt framtagna för grön åkning. Borde i sig vara miljövänligt.

Jag visste att det vintertid finns gott om snö här uppe på höglandet och flera skidcentrum finns, men sommartid. Jag var tveksam. Kanske ändå?

Grönt var det absolut.

Och se, det finns snö, väldigt lite, men den finns.

Tåg är spännande och jag tycker om att åka tåg. Om de går vill säga. Men ibland kan det vara skönt att sitta bekvämt tillbakalutad och åka buss och se tågen passera på avstånd. Här kom inte tåget med på bild men det gjorde den gamla järnvägsbron, Forth Bridge,strax utanför Edinburgh. Bron är från slutet av 1800 - talet, har två spår och upp till 200 tåg passerar per dygn.  Bron höll världsrekord för brospännvidd (visste den var spännande) i 40 år med 24 brospann, varav det längsta är 523m

Bron, Forth Bridge, korsar "Firth of Forth, är byggd i stål och har en längd av 2528 m.
Den segelfria höjden är 46 m.

Forth Bridge har föreslagits en plats på Unescos världsarvslista och blev världsarv i år.

Ama de casa

Haha! Att åka tåg kan vara nog så spännande :-) Trevligt med en enhetlig dresscode i vagnen där - du följde väl den? ;-)

Svar: Jodå, jag försökte gömma mig, men lyckades inte så bra....Får lägga mig i träning. Att resa, långt eller kort, har sina spänningsmoment.

moi

Jag hade nog blivit lite rädd om jag sett de där männen på tåget. (Sviter efter att ha läst bl a "Mitt namn är inte Miriam")
Betr grön skidåkning tror jag att de använder Holmenkollen till att hoppa med vattenskidor.
Kram

Svar: Får nog ta mig en titt på "Kollen". Vad gäller ynglingarna i kammoflagedräkter var de väldigt rara men kanske inte direkt till sin fördel. Livet är fyllt av spännande saker.

Marja

Spännande med pariserhjulet! Det kanske finns vandringsleder där uppe på bergen som man kan åka med liftarna till. Så var det i Schwarzwald i södra Tyskland där jag jobbade på hotell en sommar.
I eftermiddag var det kaos i tunnelbanan på gröna linjen när Johanna och jag skulle åka hem. Förseningar... Vi väntade i en halvtimme, sen gick vi upp och tog en kaffe och så småningom kom ett överfullt tåg.
Kram!

Svar: Se där! Att över huvud taget förflytta sig innebär både spänning och anspänning, för att inte ens nämna restaurangbesök....Blir alldeles matt. Så obehagligt och absolut en förfärlig händlese som vi var med om. Där har gränsen för spänning sprängts. Med råge. Bara obehagligt.
Kram och många tankar!

Decdia

Hrm, försvarets budget verkar lite väl dålig nu... Haha!
Min buss la av igår på väg till jobb. Panik! Springa bort till en annan busshållplats en bit bort och hålla tummarna för att en buss snart skulle komma.
Varnade kollegorna om att jag kunde vara sen men lyckades komma i tid... genomsvettig då jag fått springa (okej... gå fort) en bra mycket längre bit än vad jag brukar behöva gå.

Svar: Håller nog med dig. Men att dessa ynglingar i sina uniformer åker kommunalt visra liksom vägen. Inga limosiner eller taxi här...Jättetrevliga var de också!
Och du fick extra spänning igår om du skulle komma till jobbet. nästan i överkant, tycker jag....Kan du kräva ersättning?

Tove Olberg

Spänning uppstår när en minst anar det; hade nog också reagerat på figurerna; - brospännvidd :-) är spännande!
kram

Svar: Ja, spänning i tillvaron kan vara mycket. Och även i det mest banala finns spänning. DEn finns dessutom mellan människor och kanske kan vi där bygga ännu fler broar. För visst är brospännvidd spännanden.Kram!

Znogge

Det kan bli spännande när man minst av allt anar det! Att resa och se sig omkring är alltid spännande men ibland kan det vara spännande nog även i vardagliga situationer. Festligt med kammoflageklädda personer i lokaltrafiken :-)

Kram

Svar: Detta med att försvarets sparande visar sig så här hade en inte riktigt tänkt sig. Undrar även om besättningarna på ubåtarna skall dra fartygen framåt genom att simma eller om flygvapnets personal skall blåda på planen när de skall iväg...Spännande värre....

Comsi Comsa

Alltså, jag hade svimmat om jag klivit in i den vagnen, ha ha ha....

Kvällskram ♥

Svar: De kamoflageklädda ynglingarna var så vänliga och glada och hade humor...Och tänk att nu har försvarets sparande verkligen visat sig. Tunnelbana gäller för de svenska soldaterna i tjänst....
Kvällskram!

Geddfish

Så mycket spännande du varit med om, i alla ordets bemärkelser!
På tal om de kammoflerade, så var jag med om en sak i ett danskt tåg. Min väninna och jag hade varit i Skagen och på tåget stiger det in en kille med en k-pist och militärklädd. Det var lite otäckt.
Bron var enorm och vacker!
Och SJ SJ gamle vän, bara elände. Bussarna är dock bättre.
Godnattkram!

Svar: Då och då händer det spännande saker och ibland är en inte alls beredd. Dessa kammoflageklädda soldater på tunnelbanan säkert ett 10 tal, mitt på förmiddagen, ingav viss spänning och jag förstår att du också där i Danmark blev förvånade när en liknand eman kom på tåget. Inget en tänkt sig. Ja, visst känns buss mer tillförlitligt.
Natti Natti! Kram och positiva tankar till dig.

Preciosa

Hej Ditte!
Ja man vet aldrig om man kommer fram. Läste om ruttna syllar också :)
Själva åkte vi med en taxi till Arlanda som körde fel hahaha...Åt motsatt håll :-)
Men vi är här nere nu iaf
Kram P ♥

Svar: Välkommen ner! Nej, om och hur man kommer fram är ett äventyr i sig. Skönt att taxin kom till rätt ställe för det är ju vad man förväntar sig....Kram från ett soligt Stockholm med behagliga +22 nu på morgonen.

Tina

Hej! Vet du att Ditte är en dansk variant av Benedicte m fl olika andra förslag 😉 Det kom upp när jag googlade efter dig. Din blogg kom upp som nr 2!
Nu skakar jag fram på Snabbtåg från Östersund. Vilket väder, solen skiner och man blir extra glad 🌞

Svar: Tänk vad en kan hitta på Google. Lite skrämmande också...Jag är döpt till Benedikte, men jag kallades Ditte redan innan den danska boken och filmen "Ditte människobarn" kom ut. En grannpojke i Västergötland , där jag bodde mina första 10 år, kunde inte säga Benedikte så då blev det Ditte. Men mina föräldrar och släktingar har alltid sagt Benedikte och för mina utländska vänner är det svårt att säga Ditte utan enklare med Benedikte, så det beror lite på vad jag lyssnar till. Själv säger jag i Sverige oftast Ditte. Mysigt med ett besök i östersund och trevligt att åka tåg när solen skiner.
Strålande sol på Söder också och det blir en fin dag.
Ha det gott!

Ami

Oj, jag vet minsann inte om jag hade vågat kliva på det där tåget, de såg riktigt otäcka ut!

Men vilken härlig dag du fick tillsammans med favoriterna :)
Kram

Svar: De "kammoflagefärgade" var riktigt roliga, men jag kan förstå att flera resenärer som skulle med var tveksamma till att stiga på. Och att träffa "favoriterna" är alltid så mysigt. Stora killa nu.

Lena i Walesl

Är i Edinburgh just nu!

Svar: Spännande! Och så mycket vi har kvar att se och uppleva där...En härlig stad!

Bosse Lidén

Vilken vacker bro. Hade du fått med ett tåg hade du fått en guldstjärna av mig. :)
På tal om första bilden. Vi råkade ut för en liknande händelse i lördags. Konstig känsla. Jag hann med att bli rädd först innan jag förstod sammanhanget. Det händer för mycket otäckt numera och det är sorgligt att man ska behöva vara på sin vakt mitt på dagen. Kram från före detta spontana Bosse. :)

Svar: Det passerade tåg men jag var inte så snabb och det tåget hade bara två vagnar...Visst är det mycket som händer och sker och ibland är en sen med att förstå vad som är på G. Mycket händer så fort. Och mycket otäckt också.