Resa i grupp

Att resa, långt eller kort, innebär alltid att uppleva något och bli berikad och nu  hemkommen till Stockholm efter resan till Skottland är jag så glad över att resan blev av och att vi hade turen att få ett par återbudsplatser.
Oftast har vi rest på egen hand och det var länge sedan vi var på en gruppresa, men resan till Skottland var en sådan. En bloggvän, Veiken, var förra sommaren just i Skottland och gav mig så mycket inspiration via text och vackra bilder att jag bestämde oss, Bosse och mig, för att åka. Bosse var genast med på noterna...
Strax för jul träffade jag som hastigast Lena (Lena i Wales) över en kopp kaffe på Stockholms Central och jag fick då veta att hon ibland jobbar för Lasses Resor, en liten resebyrå i Hallsberg som bl.a ordnar resor till Skottland och där Lena guidar så valet blev lätt, särskilt eftersom jag funderat på att resa till Skottland i mer än 20 år.
 Det dröjde ett tag innan vi kunde beställa resan för jag behövde en ok stämpel från hudmottagningen på Södersjukhuset och den dröjde och när den kom så var alla resor i augusti slutsålda. Jaha!
Och vi ville gärna åka just i augusti  eftersom Edinburgh Tattoo  äger rum då.
Vi levde på hoppet och i slutet av juli fick vi ett par återbudsplatser och resan skulle bli av.
Flyg till Edinburgh, en kort resa på två timmar och där på flygplatsen väntade både Lena och vår skotske chaufför James.
Kilten är på. Skotsk manlig festklädsel.

Hela gruppen, drygt 50 personer i blandade åldrar, installerar sig i bussen, hittar sig en plats och resan börjar.
Och detta med bussplatserna skulle komma att bli minnesvärt, alltså att under veckan hamna på rätt sittplats. Resebyrån har bestämt ett roterande system och det innebar att om en satt längst fram första dagen så blev det en förflyttning bakåt nästa dag; räkna tre säten och sätta sig på det fjärde. Enkelt? Icke! Men platserna räckte till alla.
Mot slutet av veckan, då vi bara körde kortare sträckor, kändes det inte så noga  med placeringen utan alla hade fått en mer eller mindre humoristisk inställning till det hela.
Nu skulle vi hoppa över tre säten och sätta oss på det fjärde och den första dagen uppstod räkneproblem och förvirring, men i slutet av veckan då det dessutom var kortare sträckor som kördes så föll bitarna, sätena, på plats.
I dena stora grupp är jag verkligen  imponerad av att alla passade tiden under hela veckan och det var många tider att passa under en dag och många stop.
Var det avresa klockan åtta på morgonen så satt alla i bussen fem minuter före avgång och detta gjorde att humöret förhöll sig bra för alla ville ju få ut så mycket som möjligt av resan.

Vi kör förbi vackra sjöar -

- där vi kan se sälar som vilar sig på sandbankerna.
Här syns tidvattenskillnaden ordentligt och detta sker två gånger per dygn.

Vi bodde under veckan på tre olika hotell och mina funderingar på att det skulle ta tid när alla skulle checka in och ut och få sina nycklar. Icke! Lena gick in och ordnade med incheckningen och delade raskt ut nycklar. KLart på kort tid. Utcheckningen var bara att lämna nyckeln i receptionen. Hur smidigt som helst.
LIkaså flöt serveringen vid måltiderna på bra: bordsservering till middagarna och ibland även till frukost och många intressanta samtal blev det med våra bordsgrannar.

Naturen och all grönska är så vacker.

Tyvärr var ljungen ännu inte i  blom, dels har det regnat mycket i sommar även i Skottland och
den brukar inte blomma för fullt förrän mot slutet av augusti.
Men lite smakprov fick vi. Med tonvikt på lite.

Ibland fick vi hårdträning i att lämna bussen snabbt och även att rskt inta platserna. Här passerarvi en smal bro som är som en kulle i sig, ja vi är ju i Skottland, och av praktiska skäl fick vi gå över annars hade nog bussens underrede fastnat.

Här syns det tydligt att bussen lutar bakåt.

Att resa i en stor grupp så här har jag inte gjort sedan jag som ung, (länge sedan ) ett par somrar jobbade som guide i Stockholm ca 45 år sedan.
Under en kortare period var jag också reseledare i Europa och i Tunisien men vid den tiden var jag ju inte deltagare.
Likaså har jag under min lärargärning ordnat lägerskolor, klassresor, skidresor och annat men då var jag inte heller gruppdeltagare.
Så egentligen är nog resa till Skottland den enda resa jag gjort där jag varit i grupp under flera dagar.
En alldeles ny upplevelse och väldigt givande.
Just att hinna se och uppleva mycket på kort tid är den stora vinsten, likaså kändes det skönt att inte behöva tänka på det praktiska eller vad vi skulle se eller göra härnäst. Detta var klart redan innan avresa.
Guidens/reseledarens roll är viktig och vi hade förmånen att få ha Lena i den rollen. Lycka!

Ama de casa

Vilken härlig resa! Men jag förstår att det uppstod förvirring där när platserna skulle intas - särskilt efter ett par "stop" ;-)

Svar: Stundom var förvirringen total, men med humor så löstes placeringarna. Det var mest "hönsigt" de två första mornarna för efter stoppen var ju en del saker kvar i bussen och det var då lättare att hitta "sin" plats. Men att räkna kan vara klurigt....

moi

Nog har jag gjort några gruppresor, charter inräknat. Det är så viktigt vilka man får som resesällskap och jag har väl råkat ut för både den ena och den andra varianten.
Allra bästa gruppresan gick till Peking, perfekt sällskap, perfekt guide ja - allt var bra!
Kram

Svar: Till Peking är det nog knepigt att resa själv om en inte har någon att besöka och som kan staden. Roligt att du har så fina minnen därifrån. Peking var ju vår "hemmaarena" under några år. Just till Skottland visst vi vad vi önskade se och uppleva och den här resan med Lena som guide gav oss verkligen det och mer därtill.
Visst var vi många, men när dagarna gick så hittades också platserna i bussen snabbare och snabbare.

Annika

Visst är de duktiga som kan få till en resa så att allt stämmer. Det är ju mycket som ska klaffa. Skottland skulle jag verkligen vilja besöka. Tack för inspirationen.
Kram

Svar: Vi är väldigt nöjda med allt och vi fick se och uppleva det vi ville och med en jättebra och kunnig guide, vilket är viktigt att ha. Skottland är verkligen värd ett eller flera besök. Nästa gång kommer vi att åka på egen hand men då har vi också det mesta klart för oss. Kanske tar ni er en tur med bobilen?

Anette

Vilka fina bilder.
Jag är inte redo för resor i grupp ännu men kan ändå se en viss tjusning med det.

Svar: Tack! Nej, att resa i grupp i flera dagar har jag inte gjort tidigare, men detta var väldigt bra eftersom vi såg och upplevde så mycket. Lena, vår guide kan verkligen sin historia och nutid både vad gäller hela GB ocg Skottland. Hon är bosatt i Wales och det var så roligt när hon berättade om livet i GB/Skottland, historia, nutid, det sociala m.m. m.m. Vi fick veta sådant som det skulle ta väldigt lång tid att ta in och vi fick se, uppleva och ta in Skottland från öst till väst och upp mot norr.
Nästa gång tar vi en egen tur, men inte i augusti då hela Europa har semester.

Preciosa

Välkomna hem! Duktigt att orka med en sån resa :)
Jättefina bilder!
Kram P ♥

Svar: Tackar! Hela resan var så bra och upplevelserik att orken bara infann sig. Bra hotell och allt annat kring var också perfekt. Mycket att smälta är det.

Comsi comsa

Jag blir ju nästan tårögd när jag ser detta fina landskap och naturens helt underbara färger,
Denna resa var som menad för dig, på något vis skulle du bara få komma dit nu i augusti.

Stor kram och tack för fantastiska bilder. ♥

Svar: Tack! Jag har ju väntat länge på att göra resan och vet egentligen inte varför. Men nu är den gjord och jag är så glad för det. Ibland är det bättre att göra saker när en tänker dem. Kram från Uppsalatåget, på väg hem till Stockholm igen.

Monika

Vad roligt och vilka fina platser!

Mårten ska jobba på engelska skolan som första lärare. Kommer dock inte ihåg vad skolans namn var. Hoppas verkligen du springer på dom! Så roligt att träffa dom. Kramar

Svar: I Stockholm finns det mängder med engelska och internationella skolor. Men om han bor i stan så är ju chanserna att stöta på varandra större. Ja, vår Skottlandsresa var verkligen en upplevelse och toppen på alla sätt.

Znogge

Kan tänka mig att det var en mycket intressant och givande resa så Skottland står definitivt kvar på vår lista! Vi har rest i grupp ett par gånger och vi var alltid mycket nöjda. Det utmärkande för våra resor var att guiderna var fantastiskt duktiga så man fick verkligen lära sig mycket om platserna man besökte. Den mest intressanta resan var nog till Stralsund och Rügen. Så nära oss men ändå så mycket man inte kände till och så mycket intressant att se. Då åkte jag med yngsta fröken så vi sänkte medelåldern rejält men vi hade hur trevligt som helst i gruppen.

Välkomna hem igen!

Svar: Jag förstår att medelåldern sänktes rejält när yngsta fröken var med. På vår resa fanns någon strax över 30 och sedan ett par stycken mot de 40 och i övrigt var nog åldern mellan 60 och 78. Men trevligt var det och lätttsammare blev det när placeringarna i bussen flöt på. Och vi hade ju en jättebra guide. Väldigt viktigt!
Stralsund och Rugen låter intressant. Där har jag inte varit. Inte ännu. Kram!

Veiken

Jag är anti bussresor, men jag fick ändra mig när vi var i Skottland precis som du. Jag antar att ni som vi hade lite egen tid också att utforska lite på egen hand. Det är skönt. Jag tänkte just på det dä med ljungen. Vi var några veckor seb´nare än ni och ljungen var tidig så vi fick se rätt mycket av den, Jag antar att Lena är en suverän guide och att ni hade en fantastisk resa! Välkomna hem, förresten! Kramar

Svar: Tack! Ja, man kan ändra sig. Och visst får en möjlighet att se mycket, utan att det blir jäktigt med dels en bra guide och dels ett fastställt program. Jag var ju tidigare inne på att åka med "din resebyrå" men när jag träffade Lena så blev det den hon arbetar för. Och vi hade ju båda bra guider, nog så viktigt på en resa som denna. Skönt att inte behöva läsa in allt själv i förväg och perfekt att få allt berättat för sig av någon som verkligen kan sin historia och nutid.
Ljungen fick vi tyvärr inte se, men en kan inte få till allt.
Vi är mer än nöjda med resan.

Ruth i Virginia

Synd att ni hade så kort tid i Skottland. Så mycket mer att se.
Don och jag gjorde många gruppresor, men jag tror inte, att vi nånsin hade
50 personer. - SAGA var en resebyrå med huvudkvarter i London, som vi
reste med på många intressanta resor. Vi flög till London och mötte resten av
gruppen, och därifrån gav vi oss av. Högst intressant var en resa till Uzbekistan
via Yalta. Vi anlände på hotellet i Yalta circa halv två på natten. (detta var, innan
Berlin muren föll) och blev serverade middag bestående av potatis och kokt fisk.
När vi ätit färdigt, kommer hotellets direktör och ställer sej bredvid vår guide och
säjer :" Tyvärr har vi inga rum lediga på grund av att våra ungerska turister har
vägrat att lämna sina rum." Vi började gapskratta - trodde att det var ett skämt,
men det var sant. Vi blev erbjudna mat och dryck, vad än vi ville ha under natten.
En del av den äldre (inte vi, givetvis) tog dynor och kuddar fr. sofforna i foyern och
sov. Don och jag åt och drack och mötte en underbar soluppgång tillsammans med
andra medresenärer, som föredrog att hålla sej vakna.
Vi fick en fri båtresa på Svarta Havet som ersättning. Dessutom en show av
the Black See Navy band.

Från Yalta flög vi till Tashkent och Samarkand, sen tåg till Bukhara.
Allting var annorlunda. Resan slutade i Leningrad och Moskva.
En sån resa kunde man inte ha gjort, om man inte varit med en grupp.

På tal om Skottland - Min dotterdotter studerade vi St. Andews och råkade
vara klasskompis med Prince William. Min dotter var där vid examen
tillsammans med Will´s grandmother. Hihihi!

Svar: Tack Ruth för din fantastiska berättelse. Tänk så mycket du och Don och du upplevt tillsammans.Alltid en fröjd att läsa. Det finns så mycket glädje och positiv anda i det du skriver. Visst var det annorlunda att resa under den tid du gjorde dessa resor, där varje moment i sig kunde bli ett äventyr.
Vad gäller Skottland så kommer vi att resa tillbaka vid tillfälle och då fortsätta på egen hand. Men det var helt perfekt att nu få se och uppleva det vi ville led just Lena som guide. Ganska kort tid men från 08 på morgonen till 18 på kvällen blir det effektivt och ändå finns tid att se och ta in det vi ser och besöker.
Vi vaar bara i närheten av St. Andrews men så roöogt att din dotterdottter studerade där. Och examensdagen förstår jag var en upplevelse både för studenterna och deras anhöriga.

Tove Olberg

Å vad jag gillar detta skrivna som jag kan läsa, woops säger det i magen då jag ser bussen på bron Skrattar gott då jag räknar säten bakåt för räknar jag sätet jag satt i som etta eller :-)
Bilderna på naturen är underbara att gå in i och vandra fritt (använder förstoringsglaset)!!
Som sagt i tidigare inlägg: En fröjd att delta!
Kram och välkommen hem!

Svar: Tack! Visst var du med mig på resan. Tänk vad du skulle skissat och samlat på dig både inter och yttre bilder. Vad gäller att räkna sätena så hade vi tydliga instruktioner. Men! Vårt sätt att tolka och ta till sig info är olika utifrån erfarenheter. Komiskt blev det emellanåt. Dock blev vi bättre på att räkna. Jag hade kunnat räkna får också. Gott om dem, men de ville inte vara med på bild.
Tack för dina vänliga ord.
Stor kram!

Malin

Vilken härlig resa med positiva och fantastiska upplevelser ni fått med er hem. Välkomna hem!

Svar: Tack! Ja, resan blev långt utöver det vi hade tänkt på alla sätt. Mycket att nu samla ihop i huvudet.

FREEDOMtravel

Haha, intressant att läsa om det roterande systemet med platser! I Freedom roterar vi inte alls ;) Gruppresor har jag inte så mycket erfarenhet av. När jag var ung åkte jag på språkresa till England i buss. Det var ju en gruppresa! I övrigt begränsad erfarenhet.

Svar: Så är det med oss också vad gäller att resa i grupp. Men på kort tid fick vi se väldigt mycket och med Lena som guide, bra boende och en bra resa på alla sätt så fungerade detta med grupp helt ok. Viktigt var att jag kunde fokusera på vad jag såg utan att köra och fick lära mig så mycket om skottlands historia, något som tar lång tid att själv läsa in. Vi visste vad vi ville se och uppleva och fick göra det och med råge. Förstår att ni är nöjda med era platser och tanken i en buss att rotera är ju god. Och efter viss träning gick det bättre fär oss.

A-C

Välkommen hem! Vilken härlig resa ni har varit på! Kram// A-C o K

Svar: Tack! Vi är supernöjda och har sett och upplevt så mycket. Verkligen spännande och intressant. Kram!

Eva`s blogg

Så härligt o kan nog tänka mig att resa i grupp kan vara trevligt o så vackert det ser ut att vara där :) är glad över att ni fick er resa dit o en bock i reseboken :) hoppas din onsdag blir bekväm kramen

Svar: Resan var vida över förväntan och vi hade fina och händelserika dagar med en toppenguide. Och så roligt att resan nu blev av. Onsdag redan? Och vistt blir det en bra dag!

Ami

Att resa i grupp är trevligt, men ibland uppstår viss förvirring just när man ska byta plats :)
Men så roligt att ni har haft en bra vecka och fått se så mycket fint!
Önskar er en trevlig dag
Kram

Svar: Just viss förvirring när 51 stycken skall hitta de rätta nya platserna...men mot slutet gick det bra. Veckan innehöll allt vi hoppats på och mer därtill och nu ska alla intryck och upplevelser smältas. Önskar er också en fin eftermiddag.
Soliga hälsningar från Stockholm.

Marja

Ni verkar ha haft en underbar resa med många intryck! Jag har rest ganska mycket i grupp, bl.a. till Leningrad och Moskva, dit det är enklast att åka så. Reser man ensam är det också bekvämt och tryggt. Jag gillar att någon annan planerar utflykter, måltider m.m. 😊
Skottland verkar intressant och vackert.
Kram!

Svar: Vi har haft en väldigt bra resa och det var skönt att inte själv behöva planera allt och läsa in sig i förväg. Och här, men Lena som guide, var det ingen risk att en missade något. Vi tyckte Skottland var både intressant och väldigt vackert och har en historia som är häpnadsväckande .
Kanske blir ett fler besök i framtiden.

Lena i Walesl

Du skriver sâ fint att jag blir tårögd!
Så fin bild av vår underbare James!

Svar: Det var så här jag upplevde det och både du och James gav så mycket. Verkligen en resa för livet och det på många sätt.

Bosse Lidén

Jag är glad för din skull att du kom iväg på resan. Intressant att ta del av dina åsikter som låter som mina egna. Det är en del viktiga saker som ska stämma vid gruppresor. Gruppen är aldrig starkare än den svagaste länken. En intressant och duktig guide är a och o liksom en duktig chaufför. (Lena verkar vara en duktig kvinna). Själv föredrar jag en kombination. Jag vill gärna slippa vissa bitar men vill helst utforska i min egen takt. Det räcker med ett par som konstant kommer sent till bussen för att det ska bli ett ironiskt minne, men ganska tröttsamt. Tack för fina bilder. Tur ni klev av bussen. Kram Bosse

Svar: En kombination av båda resa i grupp och utforska på egen hand tycker jag också bäst om. Men nu var tiden begränsad och vi fick genom Lena och en jättebra chaufför ut väldigt mycket. Och alla i gruppen var alltid i tid. Imponerande, skulle bussen åka klockan 08 var alla på plats fem i så avresa skedde exakt på utsatt tid. Här var det en aning "rodddigt" vid platsbytena som skedde på morgonen, men sedan så flöt det på.
Men jag kanske kliver på en annan buss under Lenas ledning en annan gång.