Kollektivt!

Påskdagen och i vårt tycke en lämplig dag att prova de kommunala transporterna i huvudstaden, för någon rusning på var sig bussar eller tunnelbana trodde vi inte att det skulle vara.
Eftersom v i princip bor mitt i stan och har gånavstånd till mycket så gjorde vi oss av med bilen sent i höstas. Och vi har inte alls saknat den.
(Tilläggas kan att vi under året 2014 bara körde 400 mil med bilen och då kan vi lika gärna hyra en bil om behov uppstår.
Är det påsk så finns det påskliljor hos oss.

Vårt utflyktsmål för dagen var skärgårdskommunen Vaxholm, 4 mil nordost om Stockholm. Här har vi varit många gånger, dock mest sommartid. Ibland har vi tagit båten hit från storstan och ibland egen bil. Men idag var det premiär för att åka kollektivt.
Tunnelbana hemifrån Skanstull, tågbyte vid Slussen och avstigning vid Danderyds Sjukhus, där det blev en kort väntan på bussen mot Vaxholm.
Vädret var milt sagt instabilt och regn och snöblandat regn avlöste varandra.
Resan till Vaxholm gick snabbt och vi erbjöds platser hos två damer som skulle ut för fortsatt påskfirande i skärgården och med båt från Vaxholm.
Resan hemifrån oss och till Vaxholm tog 80 minuter och kostnaden med våra pensionärsbiljetter blev 23 kronor.
Hem hade vi funderingar på båt. Men det stannade just vid en fundering då vi skulle fått vänta i 45 minuter på en båt. Och det ösregnade. Resan med båt in till Stockholm tar mellan 45 minuter och en timme, beroende på vilka bryggor som angörs på vägen.
Olika nyanser av grått. Men det var vackert ändå. Och snart är båtsäsongen i gång.

Vi kände oss ensamna på gatorna idag.
Annat är det sommartid då det knappast går att ta sig fram.
Tornet i bakgrunden är rådhuset.

Påskfjädrar i träden och visst piggade de upp.

Båten Nämdö lägger till på sin tur ut i i Stockholms skärgård.

Efter att ha strosat runt i det snöblandade regnet i drygt en timme blev det bra att ta bussen tillbaka till Stockholm igen och 80 minuter senare klev vi in genom dörren hemma och var flera erfarenheter rikare, så den här turen kommer vi att göra igen och helst i lite varmare och soligare väder.  Troligen blir det då per båt i en riktining.

(Inlägg nr 30 i #blogg 100)

Ann-Kristin

Gokväll Ditte!
Jag beundrar er storstadsbor med alla kollektiva transporter som finns. Vet vid ngt tillfälle att vi åkte, buss, spårvagn, båt och spårvagn till Skansen fr Nacka. Tur att man då har erfarna åkare med sig. Jag hittar ju inte ens ut från Centralen som Du vet 😃.
Snart syns vi, längtar !
Många kramar till Dig och Bosse/A-K

Svar: Det var trevligt att åka kommunalt till Vaxholm och det var första gånge jag tog t-bana och buss dit. Båt har jag ju åkt innan. Och vad som är bra med Stockholm är att det oftast fungerar bra med att åka kommunalt. Särskilt på helger när inte så många är ute finns det gott om plats. Snart ses vi! Jättemysigt!Kram!

Sanna | Design & Beauty

Vad härligt med en dag ute :) Jag har i princip bara varit inne hela dagen. Roberto skulle ju kommit idag, men han kommer imorgon istället. Men imorgon ska jag försöka ta mig en promenad till Vinterviken :)

Svar: Så bra att du mår bättre! Och en prommis imorgon till Vinterviken blir nog bra både fär kropp och själ. Det är så fint där nere och riktig historis mark också. Aldres Nobel, du vet...

Gittan

Visst är det fint i Waxholm, har ju släkt som du vet på Skarpö så vi åker ju dit bland. Men det är ju så att det gör sig bättre på sommaren, men det är ju så på många ställen.
Ha det bra min fina bloggvän. Kram.

Svar: Det blev en trevlig utflykt till Vaxholm idag och meningen var att se hur det fungerade att åka kommunalt Och det gick över förväntan. Tidsskillnaden med bil dit blev inte mer än 20 minuter. Och hade vi tagit båten hade det tagit längre tid än med buss och t- bama. Men mysfaktorn, en vacker dag, är ju värt tiden. Skarpö har vi besökt många gånger och där är det riktigt fint. Så nära storstan ,men ändå så lugnt.
Önskar dig en trevlig annandag påsk.

Preciosa

Gomorron Ditte!
Ja kommer du ihåg när vi var i Vaxholm i somras :) Trevligt värre och du träffade en gammal lärarinna du haft.
Kram P ♥

Svar: Ja, då! Jag minns! Vilken ljuvlig dag och vilka härliga räkmackor. Detta får vi göra om och kjag kan nog låna Helens bil så vi kan ta oss ut i sommar igen.Tänk, min gamla lärare från klasserna 7-9 i slutet av 80 år och hon kände igen mig. Fantastiskt! Och jag henne, trots att vi inte setts sedan 1965-
Sol över stan idag! Härligt!
Stor kram!

Tove Olberg

God morgon från norr! Skönt vara utan bil! Kollektiv framfärd går gott, även om det är lite mer logistik med det.
Vi fortsätter i gemensamma nämnare ser jag för du visar upp en bild med tornet på rådhuset - jag har just börjat på del två om Rackenkonstnärerna - och just på rådhuset har skulptören Christian Eriksson gjort fasadutsmyckningen! Det är för snodigt :-)
Skrev lite om Elaine i en kommentar till dig hos mig i går.
Nämnarekram från mig i ett kallt o blåsigt snöfallande Skellefteå.

Svar: God förmiddag! Tänk, så roligt med våra nämnare! Och just rådhuset i Vaxholm brukar vi ofta passera , dock inte igår i det snöblandade regnet. Jag skall verkligen titta noga nästa gång efter utsnyckningen. Vet att jag har sett den flera gånger, men nu skall jag titta extre. . Vad roligt att Christian Eriksson gjort fasadutsmyckningen. SEr fram emot att få läsa del två om Rackenkonstnärerna.
Skall genast in och titta edter din kommentar till mig.
Soliga hälsningar men tillägg av nämnare från mig.

Eva`s blogg

Men åh va härligt jag har alltid velat se skärgården allt man sett på tv och så vackert det är där tror jag nog :) du kunde ju varit en guide för din stad en riktig ambassadör :) du hade gett det bästa till turisterna där Ditte ...hoppas din dag blir toppen stor kram

Svar: Vore roligt att ta med dig här i stan och nu kan du ju nästan Stockholm. Jag kan så lite om Skåne och malmö oct tar till mig så mycket jag kan. Besök i "blogglandia" är bra och trevligt på många olika sätt.
Önskar dig också en trevlig annandag påsk. Här är det sol idag, inte ett moln, än så länge.
kram!

Ama de casa

Det är väldans fint ute i Vaxholm, finare såklart när vädret strålar... :-)

Jag åkte kommunalt i Stockholm i många år, och det funkade superbra. Utom pendeltågseländet i mitten på 80-talet, då kunde jag bli gaaaalen. Det slutade med att jag körde till jobbet på Skansen istället. Funkade bra på morgonen, men ett elände att ta sig hem vid fyratiden på em...

Svar: Jag känner igen mig. Provade ett tag med pendeln till jobbet i Upplands Väsby, men det var alltid sent och då hade bussen gått....Eleverna hade ingen flextid och inta jag heller. Så det blev bil dit och hem. Åkte jag från stan 07.15 var jag framme på högst 25 minuter, men väntade jag en kvart så tog resan ca en timme. Hem fick jag antingen köra vis 15 tiden eller vänta tills efter 18. Men nu tror jag det fungerar bättre. Oftast.
Nu har många båt/busslinjer börjat köra och pendeln har bättrat sig och har man ingen brådska så fungerar delt ok. Ja, trångt i rusningstrafiken förstås.
Vaxholm är fint, så nära stan men ändå lite i skärgården. Igår var det dock inte många besökar där. Snöblandat regn är inhgn hit. Men vi hade trevligt.

Torrebloggen

Vad härligt med en tur till Vaxholm!
Det var bra många år sen jag var där!
Trevlig annandag påsk!
//Carina & Horst

Svar: Vi hade en trevlig utflykt trots snöblandat regn . Men Vaxholm gör sig nog bättre i fint väder. Men vi skulle se hur det gick att åka kommunalt och det gick galant. Soliga annandagshälsningar från oss.

Znogge

Vilket klokt beslut att göra er av med bilen. Bor man centralt och har bra kommunikationer så behövs den inte. Kan tänka mig att parkeringsbiten inte är den lättaste heller.

Vilken trevlig tur ni kom ut på!

Kram

Svar: Vi hade garage till bilen, men det blir höga, onödiga kostnader när bilen inte används. Och här fungerar det bra med kollektivtrafiken, oftast är bästa att tillägga.
Vaxholm är alltid trevligt men gör sig bättre i fint väder. Igår ömsom regnade det och ömsom snöade.
Kram och extra tankar till dig

Veiken

Det låter som en mycket trevlig utflykt, men hade säkert varit bättre med ett annat väder.
Det är inte dumt med pensionärsbiljetter. Vi åker gratis i hela Göteborg inklusive södra skärgården! Det nyttjar vi rätt ofta! Kramar

Svar: Ännu bättre än här. Och skärgårdsbåtarna erbjuser bara lite rabatter till pensionärerna. Men kansk eskall dte ändras. Man kan hoppas. Men visst är det bra att ta sig runt så här. Nästa gång vi åker till Vaxholm så får det nog vara sol. Men nu vet vi att det går smidigt med t- bana och buss. Och båten går förstås alltid. Dock inte så ofta just nu i lågsäsong. Önskar er ännu en fin dag.

Tove Olberg

Hej igen! Lite för rask i tanken om rådhuset var jag , det är Stockholm Rådhus såklart ser jag när jag nu skriver vidare på mitt inlägg, vet inte när det publiceras ... men det kommer :-)
Vad gäller Ekerö så ska jag ner till Elaine i sommar någon gång, så då tycker jag vi får se om vi får till något gemensamt!
Dagens andra kram - rådhusmodell i villervallan!

Svar: Då skall jag förstås titta närmare på Stockholms Rådhus. DEt har jag inte gjort tidigare. Trevligt att du kommer till Ekerö i sommar och visst skall vi väl få ihop något då. Jättetrevligt!

Comsi Comsa

Bor man i stan så behöver man ingen bil, det är ren befrielse att leva utan bil. :-)
Vaxholm vill jag inte besöka när det regnar men det får heller inte vara så varm som det var förra sommaren då jag var där, då var det över trettio grader och ingen skugga någonstans...

Idag är det riktigt fint och soligt hos oss, härligt jag jublar. :-)

Kramis ♥

Svar: Det är riktigt skönt att vara utan bil och blir saknaden för stor kan vi låna tillbaka den. Att hyra bil går ju också om de behövs. Men roligt att nu ta sig fram kollektivt, när det inte är rusningstrafik, för då är dte inte kul.Sol också här hos oss idag
Och vaxholm får ett nytt vesök i vår.
Kramar från soliga Söder.

Ghugge

Förstår att ni tänker göra om den turen en dag med vackert väder. Det ser verkligen ut att vara en fin plats. Tror att jag varit där i min ungdoms glada dagar!? Kram

Svar: Vaxholm hör till våren och sommaren, men nu tjuvstartade vi lite. Ville se hur det fungerade att åka kommunalt och det gick jättebra. En erfarenhet rikare. För det var första gången vi gjorde det om man räknar bort resor dit med båt. kram!

Annika

Har ett roligt minne från Waxholm. Lennart såg en Fladdermus för första gången och blev så rädd så han skrek som ett barn och sprang runt och viftade med armarna. Än i dag så är han livrädd för dem.
Ha nu en fin kväll.

Svar: Tack för den infon! Jag skall hädanefter hålla utkik efter dessa...Önskar dig också en trevlig kväll.