På resande fot

Idag har vi varit på resande fot, om än inte så långt. Men vi har provat diverse färdmedel...
Denna gråmulna tisdagsmorgon blev det först tunnelbana till T Centralen och sedan tåget till Uppsala där Max mötte mig på perrongen ( med sin mamma och lillebror) och vi tog vändande tåg tillbaka till Stockholm Central.
Nästa etapp blev buss ner till färjeläget vid Barnängsbryggan och där hade vi tänkt ta båten över till Henriksdalsbryggan i Hammarby Sjöstad för att besöka den i oktober öppnade äventyrslekparken, Anders Franzéns Park, men namn efter den person som en gång hittade regalskeppet Wasa 1956 utanför beckholmen i Stockholm. Parken är gjord av konstnären Tor Svaes som också ritat Junibacken, Mulle Meck och den Fogelströmsinspirerande Bryggartäppan på Söder.  Franzéns Park är ett miniatyrvarv med båtar och många andra saker och här finns också små lekstugor som är inredda i gammal stil och vackert upplysta på kvällen.

Uppsala, Knivsta, Märsta och Stockholm;
En snabb och bekväm resa, 43 minuter, så här på förmiddagen då det är lågtrafik.

Men när vi klev av bussen hade det börjat komma ner snöblandat regn och trots att både Max och jag hade velat besöka parken så ändrade vi våra planer efter att ha åkt över med båten till Henriksdalsbryggan för att känna oss för.
Kallt och ruggigt så vi tog båten tillbaka och gick i stället till Max favoritmuseum, Spårvagnsmuséet, alldeles i närheten. Här inne var det varmt och skönt och efter ett par timmar var vi nöjda och gick hemåt längs kajen i snålblåsten. Och Max med en liten tågbana under armen...
Vad gäller morgondagen så är planerna ännu inte fastställda annat än att jag skall medfölja till Max förskola på eftermiddagen för att julpyssla. Och de som känner mig kan nog se denna syn framför sig. Men visst kan man göra allt för sina barnbarn...
Rapport kommer.

Kallt och ruggigt och det kändes inte lockande att leka ute idag.

Max leker med Briotåget och provar också att vaar förare av tvärbanan. Den "riktiga" tvärbanan ser vi från våra fönster och den går mellan Hammarby Sjöstad till Alvik, vidare mot Sundbyberg och sedan till Solna.

På Spårvägsmuséet finns mycket roligt att se och uppleva och det mesta härrör sig till olika gamla och nya kommunikationer inom Storstockholm.

Bosse och Max bygger ihop tågbanan (av plast) och får efter en del pyssel det batteridrivna loket att dels köra runt på spåret och dels att dra ett par av vagnarna.
Tur att det då finns särskild mjölk att stärka sig med mellan varven.
(Dock, i motsats till "köksäggen" jag skrev om härom dagen så kommer "Bosses mjölk"
från en svensk gård vars ägare heter Bosse. Det är alltså inte namnet på korasen.

Bosse Lidén

Jag som trodde det var min mjölk. Det var ett klokt att ni likt lok växlade in på ett annat spår. Vad spännande hans favoritställe verkar vara. Där hade jag trivts bra som den lokförarson jag är. Vad bra Max har som har en sådan påhittig mormor. Däremot är jag allergisk mot julpyssel. Det kan du läsa om i kåseriboken. Jag ser fram emot att få en fullständig rapport från morgondagen. Tack för fina bilder. Kram MjölkBosse

Svar: Tack! Jag har ockås svår allergi mot silkespapper, lera, garner,glitter, klister och annat. Uuder åren i skolan hade jag kollegor som förbarmade sig över min elevgrupp och även duktiga och pyssliga föräldrar. Tack för detta! Själv var jag bäst på att sopa upp allt skräp.Har just börjat med kåseriboken och ser mycket fram emot kapitlet om pyssel. Rapport från mitt förskolepysssel kommer och med bilder.
Kram! Kanske skall du också köpa den här mjölken, finns på Lidl och det står ju ditt namn på den.

Ami

Jag förstår att det inte kändes roligt med utelek i det kalla vädret. Då var Spårvagnsmuseet en mycket bättre idé :)
Önskar er en mysig pysseldag imorgon!
Kram

Svar: Nja, jag och pyssel är inte de såtaste vänner men roligt att vara med Max och hans mamma har nog större talang på området än vad jag har. Och den nya lekparken finns ju kvar...
Kram"

Veiken

Det var ett mycket klokt beslut av er att åka till spårvagnsmuséet i snålblåsten! Hujeda mig för snöglopp och andra kalla otrevligheter!
Max var nog nöjd tror jag! Julpyssel är ju inte min grej, men ni får säkert en trevlig dag i morgon också!
Jag såg att Callinaz spelar på Amorella 12 och 13 december. Sista gången dom åkte så blåste det rejält och gungade en hel del, så Tom (gitarristen) tyckte att det var lite otrevligt, landkrabba som han är fast han bor i Torekov! Hur det går ihop vet jag inte! Kram

Svar: Ja, där ute på ÅLands Hav kan det blåsa rejält så här års och Amorella går till Åbo så det blir en del av resan på öppet hav. I dessa tider (sen höst, vinter och tidig vår) åker jag helst baar till Åland. Men att spela om det gungar kan inte vara någon hit.Skönt att höra att julpyssel inte heller är din grej.
Vad gäller morgondagen så kan jag alltid låta kvasten gå och det är roligt att vara med Max på förskolan.
Vad gäller Spårvagnsmuséet så tillhör nog Max snart inventarierna han är så förtjust i att vara där. Billigt är det för en pensionär att gå in och barnen får leka ed mängder av nya och gamla spårvagnar, bussar, tunnelbanetåg och annat.
Nu skall jag samla mig inför morgondagen, kan behövas viss mental kraft.
Kram!

Znogge

Man kan resa och uppleva mycket spännande på hemmaplan också. Speciellt om man har ett nyfiket barnbarn i sällskap. Hoppas att dagens pysslande på förskolan går bra. Naturligtvis ser vi fram emot bildbevis ;-)

Kram och god morgon!

Svar: God morgon! Nu samlar jag mig inför eftermiddagens pyssel. Men det skall nog gå bra. Mental träning är viktig i detta fall. Men Max hjälper mig nog. Just att vara ute på stan med Max ger mycket och han är intresserad och road av det mesta. Och allra mest av olika transporter och tekniska saker. Bildbevis från pysslet kommer i morgon.
Kram!

Annika

Hej Ditte
Antar att man kan gå på Spårvägsmuséet även utan barn. Så det finns med på min vill-göra-lista. Härlig bild på Bosse och Max i lekartagen.
Kram

Svar: Helt klart är Spårvägsmuseum värt ett besök. Igår var det en hel grupp av besökare utan barn som var där på visning. Men det ger mycket att själv gå runt och se hur det var förr på transportfronten i Stockholm och hur det ser ut idag. Mycket info finns uppsatt på väggarna.Kram!

Ama de casa

Där gjorde ni minsann ett bra vägval igen - det är bra att kunna vara lite flexibel :-)

Ser fram mot att se Ditte-pyssel här snart då :-)

Svar: Vi var nöjda med gårdagens val av spår. Kallt och ruggigt att leka ute på eftermiddagen.Kanske hinner vi ner till tapasracet. Hoppas!

Scottish Moments

Museet verkar roligt! Var till ett motsvarande museum i Glasgow i förra veckan. Det var riktigt bra, kommer skriva mer om det i bloggen framöver. Tänkte just på det att jag har bättre koll på Skottland än Sverige nuförtiden, har aldrig varit till detta museum du skriver om t ex.
Hur är det i Stockholm? Är detta museum gratis att besöka? I Glasgow och Edinburgh är de flesta museum gratis.

Svar: Vad kul att ett liknande finns i Glasgow! Och trevligt att du kommer att berätta mer om det. Just gamla färdmedel har ofta mycket att berätta . Numer är får man betala på de flesta museer i Stockholm men som pensionär får man rabatt men annars är det ganska dyrt omkring 100 för entré . Trist! Borde subventioneras.

Ruth i Virginia

Vilken aktiv dag ni har haft. Max är en lyckans ost som har
så aktiva morföräldrar. Båt, buss och apostlahäster; allt på EN dag. Friskt!

Re Bosses Mjölk - Passar bra eftersom kor tillhör genus Bos,
Kor här ges ofta namnet Bossie.

Svar: Tack, Ruth! Nu lärde jag mig nta saker igen och nu vad gäller Bo och mjölken. Har meddelat maken. Aktiva dagar blir det när Max är här och det är ju så roligt att hänga med och han har så roliga idéer om vad vi skall göra. Och sedan leker han så bra och hittar på de mest fantastiska lekar, bygger och konstruerar. Jättekul!