Spontant!

Max är på besök några dagar och vi pratade tillsammans om något att göra och helst något som han inte hade gjort tidigare.
Efter ett rekordsnabbt beslut bestämde vi oss för att se om vi kunde få plats på en dygnskryssning till Åland/Mariehamn direkt från Stockholm. Vi provade först på Birka Cruises, Birka Paradise, eftersom de har en stor  badavdelning där taket dras bort om det är fint väder. Och Max tycker om att bada.
I och för sig gillar han det mesta...Men inga platser fanns kvar under hela veckan och vi ville ju åka sammma dag vi bokade, alltså igår.
Men! Turen var med oss hos Vikingline och på deras båt Cinderella fanns en bra hytt kvar och med läge högt upp i båten så vi bestämde oss genast för att ta  den och avgång klockan 18.
Fullbokat var det och anstormningen av hela släkter med barn och barnbarn var stor.
Just till de här kryssningarna kan man få bussresa från sin hemort inkluderad i biljetten inom en radie av ca 25 mil från Stockholm och detta utnyttjar förstås många. Att sedan familjepriset kan vara 100kr inklusive fyrbäddshytt (insides) och bussresa tar nog många som ett stort plus. (Priserna kan variera uppåt beroende på hyttstandard, finns många alternativ att välja på.)
Att sedan prisbilden är låg under veckorna gör ju sitt till för alla kryssningsfartyg räknar ju med att sälja massor från taxfreebutikerna och i restaurangerna.
Cinderella är en stor båt, 191 m lång, byggd 1989 och renoverad flera gånger nu senast 2014. Båten tar 2560 passagerare och har 2500 hyttplatser.
Ombord finns en bufférestaurang, en stor cafeteria med lättare rätter, en pub och tre a`la carterestauranger.
Är man danssugen finns ett par discon och en nattklubb, i två våningar, där ofta många av Sveriges främsta artister och dansband spelar. Bara att välja!
Och vill man bara ha det lugnt och tyst går det också bra.
(Jag skulle dock inte rekommendera en kryssning en fredag eller lördagkväll om man är äldre än 30 år eller vill ha väldig fart och fläkt, för då är det en mer partysugen publik som gärna åker.)

Måndag kväll i Stockholms ytterskärgård. Inte strålande sol, men fint ändå.

Max trivdes att sitta i fören av fartyget och titta ut på andra båtar, sjömärken och fyrar
och tog sig då och då en runda till det stora bollhavet.

Just sommartid är det mycket ombord som är anpassat just för barn med stora lekytor på det som annars är konferensdäck och där det finns allt från legobygge, frågesport, tipspromenad, barnbingo, film, teater, trollkarl och knattedisco/barndans under ledning av båtens personal. Säkert fanns det ännu mer. Men föräldrar/vårdnadshavare är hela tiden ansvariga för sina barn och förväntas vara med vid aktiviteterna och det är bra tycker jag!
Max var jättenöjd med resan och stortrivdes och ville att vi snart skulle göra om den. Bra betyg!
Och vi var nöjda med ett dygn till havs, var ju inte så länge sedan vi tog en kortare tur över Ålands hav, och tyckte det var extra roligt att helt spontant ta med Max på den här turen. Han är verkligen ett härligt resesällskap.

Många seglare var ute denna tisdag eftermiddag när vi var på väg hem.

Furusund, alltid förknippat med Evert Taube; "Jag minns en stund i Furusund..."
Här går bilfärjan över till ön Yxlan och en segelbåt kryssar sig fram i Furusundsleden.
Furusund!

Ami

Vilken "kulig" resa det blev för Max. Ja och säkert för er också :) Och det var ett bra betyg från honom om han snart vill göra om det ingen. Barn brukar ju vara lite kräsna och säga vad det tycker :)
Härligt och jättefina bilder!
Kram!

Svar: Det blev en mycket spontan tur och väldigt lyckat för oss alla tre. Roligt att få tid tillsammans med Max.

A-K

Åh, va mysigt för Max att få åka båt/färja! Tror arr jag för många, många på en jobbresor nad att få dyka i bollarna ! Ser så mysigt ut!
Vad jag skulle vilja som utomsocknes är att de satte ut namnen på de öar/samhällen som man ser när man åker på färjorna.
Kram/A-K

Svar: Håller helt med dig . På färjorna finns det oftast på informationsdäck kartor uppsatta på väggen där hela rutten är utsatt. Men man tänker nog inte på det... Och på Birka kan man även i hytten via teven se hur båten åker och vad öarna heter.För visst vill man ju veta var man är och har varit.
Ja, Max var verkligen glad över utflykten och jättteroligt att ha med honom. Han är en frisk fläkt.

Preciosa

Hej!
Ja det var spontant och då blir det ju oftast roligast!
Ha en bra dag. Vi hörs! Kram P ♥

Svar: Här sker en del saker och ting ofta snabbt och spontant....Vi ses snart!

Ama de casa

Dom där dygnskryssningarna är hur härliga som helst (om det inte blåser för mycket... ;-) ). Vi har gjort såna ett flertal gånger, men nu var det ett tag sen.

Hade tänkt ta "Finlandsfärjan" till Ibiza från Dénia en gång, men det var svindyrt! Mycket dyrare än att flyga - även fast vi inte ens hade tänkt ta bilen med. Så resan till Ibiza kom av sig...

Svar: Nej, inga stormar eller kraftiga vindar för då åker jag inte. Men nu blev det skoj med Max, skärgårdsluft och god mat. En minisemester så där helt spontant.Förstår att ni avstod att åka till Ibiza i hård blåst, det hade jag också gjort.

Lena i Wales

Jsg är nu tillbaka hemma i Wales och har mycket att ta igen hos dej. Har tittat på många bilder, men får läsa mer senare. Alltid lika trevligt! Er kryss verkar härlig. Jag älskar att sitta på däck eller utomhus och se ut över den härliga stockholmska skärgården. Så vackert! Njut av sommaren och ditt fina sällskap!

Svar: Välkomnen tillbaka! Gläds åt att du säkert har många fina inlägg att göra. Jag kämpar på med min hudbehandling och kortare turer är bra som omväxling . I övrigt visar dig Stockholm nu från sin bästa sida och jag trivs bra med att vara turist här. Att träffa Max är alltid trevligt och vi hade en jättetrevlig kryssning.

Marja

Vilka roliga saker ni hittar på! Tur att det fanns platser på Viking Line, så ni kom iväg. Max verkar vara en riktig livsnjutare han med...
Kram

Svar: Det blev en lyckad tur och vi hade trevligt alla tre. Och Max vill gärna göra om det. Kanske blir det då en resa till Helsingfors.Visst njuter vi av att vaar tillsammans.

Freedomtravel

Verkligen spontant! Men förstår att de där kryssningarna kan vara utmärkta för barn, det finns väl en hel del för dem. Färjan till Yxlan åkte vi fram och tillbaka med vid Midsommar. Då passerade också nån stor färja.

Svar: Vi hade en trevlig tur och man ser ju hela Stockholms skärgård med öar, fyrar, fågelliv och båtar. Alltid vacker! Och det var en perfekt tur för oss att göra med Max och han vill åka snart igen. Så det var ett bra betyg..