Lång dags färd mot kväll

"Morgonstund har guld i mun", så säger det gamla ordspråket. Men jag är nog lite tveskam. Kanske beror det på min höga ålder, inte vet jag.
Klockan/telefonen ringde redan klockan 03. Hur pigg är man då? Inte jag i alla fall. Vi packade det sista och var utanför vår port en halv timme senare.
En vacker natt! Det snöade mjuka flingor, men att stanna upp och titta på snön fanns inte med i vår tidberäkning. Rask marsch till Skanstulls tunnelbana för att åka till T Centralen/Cityterminalen för vidare bussfärd till Skavsta.
Tror vi höjde medelåldern betydligt vad gällde folk som var ute på stan denna natt. Men vad gjorde det?
Efter lite trixande, dörrarna på Cityterminalen är stängda  under natten och öppnas klockan fyra, så kom vi in och satt på Skavstabussen redan 03.50. Väl så!
Och bussresan gick smidigt, ingen trafik och strax efter fem var vi på Skavsta.
Här blev jag förvånad över att det var så rymligt och gott om sittplatser i avgångshallen. Positivt!
Även flera cafeterior var öppna i denna arla morgonstund och vi var inte heller ensamma resenärer; flyg skulle gå till Bergamo/Italien, London  och Alicante.
(Eftersom vi nu under våren bokat fler resor hit till Alicante/Torrevieja så har jag haft dålig kläm på vilket flygbolag vi åker med vilket datum.  Men idag var det alltså Ryanair från Skavsta som gällde. )
Betydligt smidigare säkerhetskontroll än Arlanda och vänlig personal ökade på det positiva. Vi hade bokat platser (vid nödutgång, gott om benytrymme) och fick i och med det gå ombord först. Skönt! Planet var dessutom nytt och det bättrade på intrycket. Visserligen kom vi i väg 50 minuter sent men det berodde på Skavsta som bara hade en maskin som tar bort is....
Efter start kände jag tröttheten i kroppen och somnade skönt mot Bosses axel.

Vacker morgon! Och fullmånen syns som en liten prick i fjärran.

Vi landade 40 minuter försenade, p.g.a. den sena starten och vår buss till Torrevieja hade gått. Men det kändes skönt att ta taxi, en resa på 40 minuter. Och när vi närmade oss Torre kom solen fram mer och mer, men man kunde se att natten och morgonen bjudit på en del regn.
En kopp kaffe ute på terrassen med en muffins till, som vännen Irene köpt, smakade perfekt. Bara att snabbt få av våra lite för varma vinterkläder.

När vi sitter i godan ro och myser på terrassen får jag ett sms från väninnan Vivi hemma och hon berättade att det plan vi kommit med och som skulle tillbaka till Stockholm hade haft en rabiat karl ombord som uppträtt mycket hotfullt. Så det blev en mellanlandning i Italien för att bli av med honom. Får läsa på mer vad som egentligen hände och enligt media var han alkoholpåverkad. Men jag vet ju inte...
Jag tror detta kan hända var som helst i världen och man är bara så utsatt i det lilla utrymme som finns på ett flygplan. Att passagerare har med sig sprit och smygdricker det ombord och blir våldsamma har jag upplevt på väg till Bangkok. Men då är planet så stort att det märks mindre.
HUr som helst är jag glad att jag inte var med.
Vad gäller hemresan har jag ingen biljett ännu, men jag skall flyga hem i slutet av månaden för att ägna mig åt skidåkning med barn, barnbarn och vänner i Vemdalen.
Men dit är det ett tag.

Torrevieja den 18/1-2014
Iris

Härligt! Nu befinner oss i samma land igen. Många varma kramar från oss på solkusten!!!

Svar: Visst är det skönt! Samma land och faktiskt bara ca 45 mil från varandra. Vi hörs! Förstår att ni har det bra.Kram!

Malin

Hoppas ni har en härlig tillvaro tills det ör dags att åka hemåt för de svenska fjällen! Jag hade gärma åkt med i din resväska till värmen

Svar: Det känns väldigt bra att vara här. Snön och lite kyla får jag i Vemdalen.Men du får låtsas att du är med...

A-K

Ni har säkert redan somnat efter en lång natts färd mot dag.
Önskar Er båda fina och härliga dagar i Torre.
Kul att du blev överraskad av att flyg med R*y*a*n. Jag tänker som så att det är ju bara en transportresa, så varför inte åka billigt?
Jag har de senaste åren valt att åka ner via Västerås och hem via Skavsta. Då passar busstiderna till och från flygplatsen.
Måste fråga, mailade du till ScanSat innan ni kom ner idag?
Vet inte hur jag ska göra innan jag kommer ner i maj.
Kram/A-K

Svar: God morgon eller god lunch! Nu är vi utsövda och pigga. Just nu flyger Ryan inte från Västerås. De börjar i mars tror jag. Vi har åkt från Västerås till Malaga och det var lite smidigare att ta sig till Västerås med flygbussen, men ingen större skillnad.Jag mailade inte ScanSat utan ringde i går när vi kom. De hade öppet till klockan 14, så tio i två satte jag mig på Bosses cykel och trampade dit och betalade. De satte genast på intenet. Och är vi här i maj, så kan vi ju hjälpa till.
Kramar!

Mats

Hola Ditte.. 19,7 hmm var det ett minus tecken jag såg i förgrunden.. :) nähä inte det.. Jamen ha det så mysigt i värmen då :)

Svar: Hola! Nejdå, inga minustecken! Gårdagen var behaglig och solig. Tack, vi skall mysa på. Skall försöka köpa en cykel till mig inom de närmaste dagarna. Trevligt med några cykelturer.

Susan

Hola! Åh vad härligt att vara nere i värmen igen! Vi har bara positiva erfarenheter av Ryan om man ser till vilket pris man betalar. Punktliga och hyfsat nya kärror. Vi "unnar" oss alltid reserverade platser men häromdagen fick jag ett mejl från Ryan där de skrev att det fr.o.m. 1 februari ingår reserverad plats i biljettpriset. Kan tänka mig att de har kommit fram till att boarding sker fortare om alla vet var de ska sitta och att det är mindre risk att man missar sin "slot-tid". Det framställs som om man gör det för att öka servicen men såklart handlar det om pengar - som så mkt annat idag. ;)
Buenas! //Susan

Svar: Aha! Tyckte annars det var skönt med prioriterad boarding, inte så trångt. Men det är klart att vet folk var man skall sitta så går boardingen snabbare. Kanske kan man även i fortsättningen få välja plats mot extra betalning. för det är sköny med lite extra benutrymme. Gårdagen var en fin dag ock trivsamt varmt. Just nu regnar det lite men jag tycker mig skymta lite blå himmel. Så fram på eftermiddagen blir det nog en promenad till Paseon och kanske lite mat.

Freedomtravel

Ni kommer säkert få det riktigt bra! Otrevligt med fulla och våldsamma passagerare på ett flygplan. Man kan ju inte direkt ta vägen nånstans...

Svar: Vi hade ju turen att ha en lugn resa hit, värre var det för passagerarna som åkte hem med vändande plan. Men det ordnade sig till sist. Här är det beyydligt varmare och ljusare dagar än hemma. Och det är absolut vår i luften. Skönt!

Ami

Åh! Vad härligt att ni är på plats i värmen :) Längtar, vi med...
Och vilken tur att flygresan gick bra.
Njut nu och ha det så bra!

Svar: Tack, jodå resan gick faktiskt över förvänta. Kanske för att vi inte hade några. Just nu regnar det lite , men solen kommer nog så småningom. Förstår att ni längtar!

A-K

Hola snälla Ditte!
Tack för erbjudandet med hjälp hos ScanSat. Nu vet jag genom ditt svar att de har öppet lördagar, så jag slår 2 flugor i en smäll.
Handlar lite mat på Lidl och sen går jag och betalar hos ScanSat
dagen efter min ankomst.
Så synd att det regnar idag nere hos Er.
Kram/A-K

Svar: Lite trist men vi har pysslat inne och fått ordning på kopplingen mellan datorn och teven. Tog sin tid och nu en promenad. Det har slutat regna. Kram!

Veiken

Det borde vara straffbart att tvinga upp folk så tidigt mitt i vintern, men ni fick er belöning, så jag antar att det var värt varenda minut ni steg upp tidigare än vanligt! :) Kram

Svar: Ja, tidigt var det. Men nu var det första gången det skedde med så tidig avresa. Vi fick i alla fall en solig och varm dag här. Tidigt i säng blev det också. Kram!

Mats

Hej igen.. Det finns en stor sport affär uppe vid La Zenia.. Duathlon eller nått sånt heter den... Har mycket cyklar där+ plus allt annat inom sport och uteliv..

Svar: Tack för tipset! Tror den heter Decatlon, en fransk kedja. Handlade mycket där under tiden vi bodde i Peking. Stort urval och mycket bra priser. Men vi måste ta oss dit också....En bra bit från oss. Får kolla bussar! Men en cykel skall det bli.Ha det gott!