Tur och retur

Torsdag en perfekt dag för ännu en "njutflykt".
Idag blev det en biltur norrut längs södra delen av Roslagskusten och målet var Ljusterö, ca sju mil från Stockholm, och besök hos väninnan B.
Konstaterade när jag körde på den smala och vackra Roslagsvägen att det var länge sedan jag var här i trakterna. Men i min barndom och ungdom, alltså väldigt länge sedan, var jag på Ljusterö nästan varje sommar för att hälsa på vänner som hade sommarhus där.
Från färjeläget i Östanå går bilfärjan, i princip i skytteltrafik, över till Ljusterö, en tur på 10 minuter och sedan fortsatte jag ner mot Linanäs. Och jag hittade fram till rätt adress utan problem och välkomnades med kaffe och kakor.  Mysigt!

Färja över till Ljusterö och jag passade förstås på att insupa lite skärgårdskänsla.

Ingen klarblå himmel, men varmt och skönt att sitta ute på altanen med utsikt över den jättestora, vackra, tomten.
Lagom till kaffet kom också M förbi. Jättetrevligt!
Tomten är stor så det är det mycket friskvård som krävs innan gräset är klippt...
(Nja, en sanning med viss modifikation för det finns en gräsklippare man sitter på och kör...)

Jag är ju väldigt förtjust i skärgården och njöt av att vara här ute.
Givetvis ville jag också ta en tur, alltså gå, några hundratal meter till "centrum"; till ångbåtsbryggan, butiken, bageriet, de två restaurangerna och gästhamnen.
Sommarrusningen verkade vara över men några båtar låg i gästhamnen och en del gäster besökte restaurangerna, men någon trängsel var det inte.

Lugnt och stilla!

Här kan man prata om sjönära läge. Minns att Bosse och jag för många år sedan tillbringade en lördag just här  vid detta hus. Vi hade kommit med Waxholmsbåten och frågade en man i närheten om var man kunde bada och äta sin matsäck och han erbjöd oss att få använda huset och bryggan.
Och nu fick jag se det igen. Härliga minnen!
  (Vet att den stora huvudbyggnaden ligger en bit upp från vattnet.)

Dagen gick fort och fram på eftermiddagen styrde jag åter färden mot huvudstaden, många upplevelser rikare efter en fin dag. Tusen tack B!
Långa köer vid infarterna, långa köer inne i stan, stopp på många ställen, trafikljus ur funktion och en del bilolyckor gjorde att mitt tålamod prövades så det var tur att jag kom från en lugn skärgårdsmiljö och var andligt och kroppsligt utvilad. Stockholmstrafiken är inte så rogivande.
(Och absolut inte i rusningstid, mellan 15 och 19)

Tillbaka igen med färjan.

Ann-Kristin

Gokväll!
Återigen en njutdag! Så skönt för Dig att Du är piggare och kan njuta.
Blir lite avis att Du har så många möjligheter att njuta på i Din närhet. Även på Din energi!
Själv har jag varit barnvakt mellan 13.30-17.30. Killarna hade kompisar så där var det inga problem. Lilla Astrid får en däremot att hålla igång till fullo . 😊
Kram/A-K
PS du skrev ngt om mail för någon dag sedan. Jag har nye fått
något från dig DS

Svar: Mailet kommer! Jag raderade utkastet av missstag....Astrid kanske ökar på din ork....Men jag vet att det är kämpigt att hänga med, så några timmar är lagom.
Dagen har varit jättetrevlig och extra roligt var det eftersom det är länge sedan jag var på Ljusterö.
Ha dte bra och snart ses vi.
Kram från både Bosse och mig.

Annika

Hej Ditte
Ljusterö har jag aldrig varit på. Vet du om man kan ta husbilen med dit. Bilder och text gav mersmak.
Kram

Svar: Jag tror att det går bra. Det är en stor ö och med varierad natur. Tror att det är östra Lagnö, också Ljusterö, som har en mer "vild och klippformad" natur. Men man kör lätt runt på ön. Hittade en sida på internet, www.ljustero.org som kanske kan vara tii hjälp. Likaså hittade jag; husbilsliv.blogspot.com/2012_07_01 de har skrivit om husbilscamping på Ljusterö.
Säkert kan man stanna nere i hamnen i Linanäs över en natt eller så.
Lycka till!

Ruth i Virginia

Röd stuga med vita knutar! Hur svenskt kan det vara?
Det ser ljuvligt ut på Ljusterö.
(Vilket stort bord på altanen)

Du har verkligen god smak, när det gäller vänner! ;)

Svar: Tack! Ja, här ute är det riktig svensk mellanskärgård och väldigt trevligt. Där jag var igår känns väldigt svenskt, flera röda hus, stora gräsmattor, blommor och nära till vattnet.
Visst är goda vänner oumbärliga!

gittan

Så fina bilder och så härligt du har det. Vi var ju hos släktingar dom bor på skarpö, det kanske är i närheten. Åkte waxholm båten in till stan och åkte också till sandhamn. Kram

Svar: Skarpö ligger strax utanför Waxholm och åker man båt till Ljusterö så passerar man bryggan där. Waxholmsbåtarna är trevliga och mysigt att ta turer i skärgården. Men igår blev det bil för min del.Kul att du varit här i trakterna.
Kram!
Sandhamn är mysigt och väldigt populärt och resan dit genom skärgården är jättefin.

Ami

Men så trevligt att få slå sig ner vid det det bordet och njuta av den fina trädgården. Och vilken söt stuga :)
Det var en snäll man som lät er använda stugan och bryggan den där lördagen....Det är inte ofta man blir så vänligt bemött :)
Ha nu en bra fredag och vi önskar er en trevlig resa på söndag!
Kram!

Svar: Tack! Det blev en fin skärgårdsutflykt och extra roligt att återse det där huset och bryggan där vi fick bada och sola den där lördagen för flera år sedan. Fantastiskt att det finns människor som utan vidare bjuder in. Idag blir det lite packningspyssel och andra praktiska sysslor under dagen.
Önskar er en fin dag!
Kramar!

Preciosa

Hej Ditte!
Så vackert hon har det där på ön. Där har jag också varit ett antal ggr hahaha...har en vän som heter Billy som byggde om en gammal läkarbostad precis vid vattnet. Tror det är Linanäs :) Så fint.
Kram P ♥

Svar: Ja, då var jag i de trakterna. Tänk så mycket vi har genemsamt...Det var en jättetrevlig dag och med skön skärgårdskänsla som jag tycker så mycket om.

Ama de casa

Oj så fint dom bor där! Rena idyllen :-)

Jag har bara varit på Ljusterö ett par gånger, med det var väldans fint där ute :-)

Svar: Det var en verklig idyll och fin skärgårdsmiljö. Trevligt att byta storstan mot landet.