Lågsäsong

Det märks tydligt överallt att lågsäsongen har infunnit sig. De flesta "turister" med hus eller lägenheter här har åkt hem och återvänder i större skaror igen i början av oktober och stannar sedan ofta till början av mars, för den tiden är  den "svalare årstiden" här.
Vi har tidigare inte varit här så sent på säsongensom nu , men visst har det sina fördelar, absolut.
Men någon riktig turistström vare sig av svenskar eller andra nationaliteter blir det aldrig hit. Skönt tycker vi!
Här är livet och omgivningarna inte alls fyllda av vare sig barer, nattklubbar, stora resorter med "all inclusive", eller mängder av solsängar och parasoller på stranden. ( Annat är det på ön Koh Samet, där är det fart, fläkt och  ganska fullproppat. Men det är jättemysigt att ta en tur dit och vi gör det gärna då och då. )
Här i området finns små strandrestauranger med solstolar och parasoller, allt i liten skala. Och man är hela tiden igenkänd.
Även prismässigt är allt här i liten skala.

I går var jag nere på stranden och såg på när fiskarna drog upp sina nät och blev erbjuden att köpa en stor lax på 8 kg till ett kilopris av 80 bath som är ca 18 kr. Men tyvärr har vi inte möjlighet att tillreda den i vårt lilla kök. Givetvis kunde vi tagit den till en restaurang och bett att de tillagade den, men det får bli en annan gång. Och då hade vi fått äta lax varje dag, i åtminstone ett par veckor.

Restaurangutbudet i området där vi bor innefattar ett 10 tal mindre familjerestauranger dit vi har gångavstånd, alltså en sträcka på max 1 km. (Man orkar knappast gå längre ens på kvällen för det är varmt då också.)
Tar vi moppen 10-15 minuter så finns det mycket att välja på och många restauranger har jättegoda fisk och skaldjursrätter, förutom den vanliga thaimaten (med och utan kokosmjölk). De flesta restauranger erbjuder också en del bra  pasta och andra europainspirerade rätter.

Här äter jag räkor med krispiga grönsaker i sötsur sås och sköljer ner det hela med en stor, kall Chang.
Allt till ett pris av 25 kr. Jättegott!

Man sitter ofta kvar länge på restaurangen efter middagen och börjar ofta spontant prata med sina bordsgrannar.
Vad som är särskilt roligt tycker jag, är att det i området finns gäster av många olika nationaliteter och det är lätt att få kontakter.
I övrigt finns inte något särskilt att göra på kvällarna, annat än att ta det lugnt.
Kanske sträcka ut sig i en solstol, titta på stjärnorna, lyssna på vågornas brus, titta på de gröna lanternorna på fiskebåtarna till havs och bara koppla av. För jag har ju semester.....
(Tilläggas bör att jag har med mig en hel trave böcker och mängder med korsord, plus min kinesiska lärobok...)

Mysigt under stjärnorna vid polkanten, skönt tillbakalutadi en solstol.

Freedomtravel

Vi har bara varit i Thailand en gång (Koh Samui) och då var vi där mitt i sommaren. Det var ju lågsäsong, men vi tyckte ändå att det var ganska mycket folk. Men eftersom det är enda gången vi varit i Thailand så har vi ju ingenting att jämföra med...

Svar: Jag var på KOh Samui då jag fyllde 60, jättetrevligt, och vi hann med lite öar utanför också. Men Koh Samui är mer turistinriktat så där är det mycket folk oavsett årstid. Här finns mindre hotell, ja förutom Marriott som öppnat i år och Novotel som funnits ett tag. De flesta hyr hus eller lägenheter och en moppe och utforskar sedan omgivningarna. Här är det mer genuint och inte bara inriktat på turister även om det är en del av mångas brödföda/risföda.Men det är roligt att komma i kontakt med thailändarna och deras liv.
Ditte

Ann

Trevlig med ett område som inte är så exploaterat som vissa öar, Phuket t.ex.