Det gick ju bra det här.

I går eftermiddag när vi kom till Napoleonviken, en bra och mysig natthamn ett par timmar hemifrån, (beroende om vi kan segla eller måste gå för motor) så blåste det ganska rejält.
Vi hittade en bra ankringsplats i viken med sol hela kvällen. Och just här kommer solen också tidigt på morgonen. Vi valde att ligga bara för ankar. Alltså ingen lina/tamp in till land. Jag gillar inte fästingar och räknar med att de inte simmar ut till båten.
Däremot såg vi flera av båtarna i viken, som lagt till vid land,  som lade ut långa, mycket långa, extra linor.
Vi såg på den här finska segelbåten att damen ombord försvann upp i skogen och lade ut minst 30 m extra lina.  Och till sjöss är det alltid bra att förtöja för storm.
Fram på kvällskvisten blev det nästan vindstilla och jag lät mig efter fotbollsmatchen Sverige -Österrike, VM kvalet, som vi hörde på radio låta mig vaggas till sömns.

Tittar man noga ses den långa linan från båten till ett träd.

Här ligger båtarna på rad, men vi ligger fritt i viken och snurrar runt vårt ankare.
Hur som helst roligt att se när de andta båtarna kommer in och skall lägga till.

Söndag morgon!
Sol!
 Sovmorgon! Vaknade inte förrän klockan 9. Men vi har ju semester! Alltid!
Att sitta ute i sittbrunnen och äta frukost är en njutning i sig. Att sedan höra fågelkvitter och lite vågskvalp, se tärnan dyka efter fisk och se vad som i övrigt händer runt om ger en behaglig omväxling.

Sjöfrukost/kaffe med utsikt.                                            Bosse; medföljande diskmaskin.

Vi började seglatsen hemåt vid tolvtiden, men för att segla behövs vind och den tog slut efter att vi varit på väg i en timme. Och då hade vi väntat ett tag på att eftermidddagsbrisen skulle komma. Men inte kom den!
Ner med seglen och start av motorn.....Så vi puttrade hemåt.
Nu är vi hemma och vilar upp oss i 10 dagar, sover i min egen säng och har det i övrigt bekvämt och sedan blir det nya äventyr till sjöss. För det gick ju bra det här...

Nu är det prinsessbröllop, så jag parkerar mig framför teven ett tag framåt. Lite flärd vill jag allt ha...( Skall jag vara ärlig så gillar jag det....)

En katamaran får bogserhjälp ute på Baggensfjärden av en segelbåt. Absolut vindstilla!
Katarina

Så bra att kunna blanda flärd och friluftsliv! Men jag tror nog att du har med lite flärd ut på sjön också. Om jag känner dig rätt.
Fina bilder! Och inbyggd diskmaskin är ju toppen.
Kramar!

Marja

Jag hann hem till sammanfattningen av bröllopet. Det var fint och förtrollande på något sätt med en sagoprinsessa och folkmusik.:) Kramar

Svar: Jag gillade folkmusiken, både från Gotland och Hälsingland och att barn var med och sjöng. Och visst var prinsessan vacker! Ibland är det roligt med lite/mycket flärd.