Försöker förstå...

    
Ibland är det inte alls lätt! Och varför skulle det vara det kan man ju fråga sig....
Idag gjorde jag i alla fall slag i saken och tog tag i den nödvändiga korrespondensen med Nordeas Kundombudsman. Det är fortfarande en hel del bestyr med stölden av min lilla ryggsäck den 13/3 på restaurang Grill i Stockholm.
Jag har gjort polisanmälan, jag har varit på flera förhör, jag har gjort kortreklammation till Nordea, jag har pratat med Nordeas Visakortavdelning, jag har mängder med gånger pratat med Nordea i telefonen och idag har jag skrivit ett långt mail till Nordeas Kundombudsman för att få mitt ärende prövat på nytt.
Den långa och detaljerade redogörelse jag skickade till Nordeas kortreklammation, ne jag gick ju dit och lämnade den personligen, gav ingenting. Svaret jag fick kändes nästan som ett hån.
Utdrag ur svaret; " Enligt din händelsebeskrivning har deu blivit bestulen på din plånbok som låg i din ryggsäck när du var på restaurang. "(Stämmer så långt) "Uttagen har sedan skett med korrekt pinkod" (det vet ju inte jag...)
"Ditt senaste kortköp var den 9/3, därför framstår det som högst troligt att koden fanns antecknad i anslutning till kortet, vilket är i strid med kortvillkoren."Den här sista meningen kan jag inte alls förstå. Que???
Vilket samband har kortanvändandet den 9/3 med att jag skulle haft koden antecknad i närheten av kortet?
"Banken anser således att du åsidosatt din skyldighet att skydda PIN-koden på ett sådant sätt att du är betalningsskyldig för transaktioner som skett." 
Jag förstår inte alls. Kan någon hjälpa mig för jag försöker att förstå. Verkligen!
ingen kod har över huvud taget varit med i ryggsäcken eller plånboken.
Vidare; " Enligt lagen om obehöriga transaktioner med betalningsinstrument §6, gäller då att ditt ansvar är begränsat till högst 12000". "Banken kommer således att återbetala dig 4300 kr".
Puh! Skall jag vara tacksam, eller....
Så en varning! Var försiktiga! Jag har numer mest kontanter till hands.
 
Men det är i alla fall sol ute och våren är här. Visst!
 
 
 
 
Katarina

Heja på och ge inte upp. Banker gör väl aldrig något för "din skull". Håller på dig!
Kramar!

Marja

Det finns ju verkligen ingen logik i bankens formuleringar. Vad de än må tänka, så måste de väl ändå kunna uttrycka det så man förstår. Dålig stil! Ge inte upp, utan håll på dig! Kramar

Svar: Tack! Ja, jag är ju en envis typ och ger inte upp i första taget. Behöver nog all uppmuntran jag kan få.Kram!
Ditte

Monika

Ähhh fy vad tråkigt. Själv blir jag rädd och vill ringa banken nu, jag har ju en del av mitt personnummer och inser att det är ganska osmart för vare sig jag inte har det uppskrivet kanske de kan lista ut det. Jag tycker du ska stå på dig, var tacksam ja men det är ju inte ditt fel, du har inte haft koden synlig. Fräckt av Nordea..

Kram /Monika

Svar: Det tar verkligen energi att klaga, men jag hoppas på att kunna nå åtminstone en förlikning så att jag kan få tillbaka hälften av pengarna.Håll tummarna!
Kram!
Ditte


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: