Vardagliga bestyr

Enligt de väderprognoserna skall det regna här resten av veckan. Men det är bara prognoser! Här strilade några försiktiga droppar ner i morse när jag satt på balkongen och åt frukost. Men redan när skolbussen hämtade mig, strax efter klockan 8, trängde solen igenom de lätta molntussarna. Alltså sol resten av dagen!
Och skulle det mot förmodan regna några timmar en dag så gör det oss absolut ingenting.
Skoldagen gick fort, det brukar den göra och idag kändes det som om jag knappast hann dit innan det var dags att åka hem.
Bosse hade som vanligt kaffet med kaka framdukat på balkongen då jag kom hem och efter denna paus bestämde jag mig för att strunta i stranden och ta tag i mitt hår i stället. Det har behövts en klippning i ett par veckor, men jag har inte velat skilja mig från stranden.
Vi satte oss på mopeden/motorcykeln och körde de 11 kilometrarna in till Ban Phe. Bosse satte av mig utanför en av frisörerna. Det finns flera, men vi tog den där Bosse tidigare klippt sig och som ligger närmast Petras, vårt lokala snabbköp.
Jag förklarade på engelska att jag ville bli klippt och det gick bra på en gång. Ingen väntetid eller tidsbeställning!
Håret tvättades grundligt, huvudmassage ingick och jag tyckte stundtals proceduren påminde om Beijing och de mer lokala frisörerna där.
När detta monent var färdigt uppenbarar sig en man, frisören. Jag visar med fingrarna hur mycket hår jag vill få bort och tar ett djupt andetag. Måtte detta gå bra!

Vår lokala frisör.

Mitt  hår tål absolut inte att tunnas ut och i Beijing fick jag ibland med våld hindra frisörerna från att utföra detta moment. Så visst var jag orolig.
Frisören satte  i gång med klipandet och jag satt där i stolen och försökte se i spegeln vad som pågick.
Beslöt mig sedan för att släppa kontrollen helt och låta mig bli klippt.

Jag blev nöjd, för mitt hår är inte av den kvalitén att det går att göra så mycket med det. ( Fotot är tagit senare hemma på balkongen. Det ljusa i bakgrunden är havet, men det är för starkt ljus för att den blå färgen skall synas.)

Efter klippningen provianterade vi på Petras och fick med oss nybakat, grovt, bröd hem plus diverse pålägg.  Grönsaker och frukt köper vi av våra lokala handlare i byn där vi bor.
Mopeden/motorcykeln har ett stort utrymme under sadeln och där stuvade vi ner varorna. SEdan körde vi hemåt.
Nästa stopp blev hos orkidéghandlaren.
Vår vän L-E har råkat ut för en mopedolycka, ganska vanligt här och han är nu konvalecent ett tag. Bosse och jag tyckte att ett par orkidéer kunde pigga upp lite.

Vad sägs om en orkidé för ca 20 kr? Jag skulle vilja ha en hel trädgård fylld med dem...

Jag är väldigt förtjust i orkidéer, det är nog den vackraste blomma jag vet och jag hadedefinitivt svårigheter med att välja vilka jag skulle ha. Jag skulle ta dem bakpå mopeden så det begränsade mig lite, åtminstone vad gällde storleken. Men efter en stunds vånda bestämde jag mig för en ampel med tre vackra orkidéer på.
Jag fick dem paketerade i en plastkasse och höll den i ena handen bakpå mopeden. Men jag var rädd att de vackre blommorna skulle blåsa bort av luftdraget, så jag tryckte ner påsen mellan mig och Bosse. Det kändes säkrare så.
Och både vi och orkidéerna kom fram helt oskadda .

Nu väntar middag, på en för oss ny, liten, restaurang och sedan lite skoljobb innan kvällen avslutas på balkongen, kanske med ett glas vin och med en stjärnklar himmel som tak och vågornas brus i bakgrunden.
Och i morgon är det en ny dag!

Moa

Vad fint håret blev! Skönt med lite kort hår i värmen!

Och alla orkidéer, så vackra. Jag förstår att du vil ha en hel trädgård fylld av dem. Men i väntan på det får du kanske nöja dig med några stycken. Vackert det också!