Händelserik dag.

Elisabeth; Tack för dina alltid så trevliga kommentarer.

Det blev en lååång och händelserik dag, fredagen den 13/4-2012. Och tänk vad mycket som kan hinnas med på en dag...
Första aktiviteten efter ankomst och vila ett par timmar blev en tur ner till Pärlmarknaden tillsammans med väninnan Åsa. (Åsa+ make kom från Sverige i går och skall vara här i stan i 10 dagar.)
Vi tänkte ta bussen ner till "Pärlan" och plötsligt när en buss kom, linje 120, så blev jag aningens osäker på om vi skulle ta den bussen eller om det kanske var linje 110 som vi skulle åka med. Hur som helst gick vi på linje 120 och efter ett tag insåg jag gått på felaktig bussllinje.
Vi passerade  i alla fall "Den Förbjudna Staden" .

Den Förbjudna staden, sett genom ett bussfönster den här gången.

Vi kom inte till den hållplats jag tänkt och det hjälpte föga att jag på kinesiska förklarade vart vi skulle. Bussen tänkte inte ändra sin färdplan. Lite trist! Men vi klev av , tog en taxi, betalade 10kr för resan på 3 km och steg ur bilen  utanför Pärlmarknaden.
Så efter denna lilla felmanövrering tog jag det lugnt vad gällde "igenkänningsfaktorn" för resten av dagen.
Lite shopping på Pärlan blev det; en Mulberryplånbok till mig, (för säkerhets skull, någon av de jag har kan gå sönder) två uv filter till min kamera och en del härliga barnkläder till Max
Det blev sedvanlig lunch på "Brown Door" tvärs över vägen från Pärlan och sedan taxi hem.
Manikyr och pedikyr på Yashow( marknadsvaruhus) blev nästa aktivitit. Avkopplande blev det, trots att månnga shoppingintreserade turister svepte förbi.
Eftermiddagen har övergått i kväll och när Åsa och jag skiljs åt.
En kortare paus hemma var välbehövlig och sedan väntade restaurangmiddag tillsammans med min värdinna Birgitta plus ett barn.
Med en utomhustemperatur på +22, klockan 19.30 så ville vi förstås sitta ute och äta och
restaurang Glada Ankan, fem minuter hemifrån till fots, blev det perfekta alternativet. Så även utan anka i kväll.

Uteserveringen på "Glada Ankan".

Det blev ett par trervliga timmar i den ljumma kvällen med god, kinesisk, mat och lagom mosig av "jetlag" drog vi oss hemåt ett par timmar senare.

Utanför hos oss på Gongti Bei Lu vid 22 tiden. Beijing har just vunnit derbyt på Worker´s Stadium med 3-1 mot Changdongprvinsen och stämningen är på topp. Mycket folk i omlopp när 40.000 besökare lämnar stadion. Men inga bråk.....

Och visst är det jätteroligt att vara tillbaka i Beijing. Och nu på semester!!!!

Maria

Vad roligt för dig att vara tillbaka i Peking. Och en rivstart blev det.

Njut av allt och jag följer med via bloggen.