Till Stockholm

Marie; tack själv, jag tyckte det var jätteroligt att ses igen och vårt lag var absolut i god form.....Vi ses i Stockholm!
Annmarie; jag blir lika glad varje gång att du är med på "resan". Vi hörs! Tack för hälsning!
Katarina och Cissi; Roligt att ni följt med på bloggen och visst visar jag att jag tycker om Beijing.

Tack alla som följt min resa och för den fina respons jag fått både av kända och okända.
Nu blir det några dagar i Stockholm innan väskorna packas på nytt för avfärd på söndag till södra Spanien. Jätteroligt!

Igår lämnade jag Beijing för den här gången. Jag kan inte påstå att jag sov i godan ro natten mellan måndag och tisdag.
Swissairplanet hade avgångstid redan 06.25 vilket i sin tur innebär att jag borde vara på flygplstsen (27 km nordöst om Beijing) omkring klockan 05. Tidigt!!!
Incheckningen skötte jag via datorn och skulle bara lämna väskorna. (Men på Beijings flygplats, i motsats till många andra,  finns inte de långa incheckningsköerna, det är ofta bara en till två före i kön så det momentet brukar gå jättesnabbt.) Ofta tar däremot säkerhetskontrollen lite tid. Alla datorer som skall upp, telefoner, vätskor som skall hällas ut och annat pyssel.
För att jag skulle vara riktigt säker på att vakna 03.30 hade jag bett maken att ringa och jag hade också två telefoner på ringning. Så med dessa vidtagna åtgärder tänkte jag mig i varje fall fyra timmars god sömn. Av dessa tankar blev intet. Jag sov oroligt och vaknade med ojämna mellanrum och redan halv fyra steg jag upp packade ner det sista och gav mig ut på gatan för att leta efter en taxi. ( Eftersom många populära dansklubbar ligger i området och som har öppet till 06 så brukar det finnas taxi här, men man vet aldrig.)
Undrar om flera av stadens taxichaufförer på något sätt visste att jag skulle hem. Det stannade tre bilar och ville köra mig. Ibland kan det vara så att bilar stannar, frågar vart man skall åka och sedan själva inte skall åt samma håll och följdaktligen inte vill köra.
För det facila priset av 100 kr, nattaxa; annars kostar det från mig ca 70 kr blev jag i ilfard fraktad ut till flygplatsen på 20 minuter. Det gick undan vill jag lova! Sedan flöt allt som på räls tills vi kom upp i luften, alltså raka spåret.
I luften satte en berg-och-dal-bana i gång. Visserligen var den helt kostnadsfri, men för en annan som är känslig just för detta fenomen i luften blev det en rivstart. ( I nöjesparker åker jag gärna ber-och-dal-bana) Men jag har varit med om detta över Beijing flera gånger och molnlagret tjockt så är det.
I denna situationen sände jag tankar till vännerna Lars-Erik och Elene Uneståhl som i Thailand, på under fem minuter, lyckades få mig att träna på vad jag tankemässigt skulle focusera på när jag flyger och det känns skumpigt eller på andra sätt mindre angenämt. Vilket jag ofta gör! Och det fungerade ganska bra. Det tyckte medpassagerarna också!

Sov några timmar på planet, nyttjade det stora utbudet av film och spel, läste och löste korsord. Serverades god mat och dryck av en trevlig besättning och landade Zurichtid klockan 11 efter att ha varit i luften i drygt nio timmar.
Byte av flyg, ingen direkt väntetid och till Arlanda.

Stockholm mötte med fint vårväder men någon eftermiddagspromenad blev det inte.
Uppackning, god middag och tidig sänggång. Fick kämpa för att hålla mig vaken till klockan 23. Men å andra sidan är då kroppens tid 05.....

Tisdag kväll klockan 23 och god nattt.

Onsdag morgon. Kockan är sju på morgonen och jag känner mig utvilad efter åtta timmars sömn.
Vackert väder, men morgonen är kylig, +4.
Sitter med en kopp te och och tittar ut. Morgonrusningen i trafiken har börjat, tvärbanan, bussar och tunnelbanetågen transporterar människor som skall till och från sina jobb. I Hammarbyslussen är det lugnt än så länge och inga båtar som skall slussa.
Stockholm och lägenheten på Söder är hemma, men med det menas inte att jag själv. fysiskt, måste vara här.
Men det är en bas och från den kan jag utgå och sedan känna mig hemma lite varstans i världen.
Och att resa, långt eller kort, till det kända eller okända, att möta nya och gamla vänner; att befinna mig "mitt i", är också en del av mig.

God morgon onsdag.

Visst blev det kinesiskt även hemma!
Den kinesiska premiärministern Wen Jiabao är på Sverigebesök. Och här vill det nu till att svenska företag är "på hugget för att få en del av kakan."
Svenska media ha uppmärksammat besöket ordentligt. Premiärministerna besök här kan medverka till att stärka exporten till kina och detta har stor betydelse för svenska ekonomi.

Enligt Dagens Nyheter från i går finns nu över 400 svenska företag i Kina och 1500 Sverigerelaterade företagär etablerade i Kina. Dessutom bedriver mer än 10 000 svenska företag handel med Kina. Att Kina var en stor marknad för Sverige visste jag, Men inte hur stor.
(Sverige exporterade förra året för nästan 40 miljarder kronor och importerade varor för mer än 44 miljarder kronor.)

Vi hörs!

Susanne

Välkommen hem!

Har följt dig även på den här resan och förstår att du haft det jättebra på alla sätt och vis.

Rolig läsning!

Kram

Iris

Snart ses vi! Här är det Feria de los Pueblos från 28 april till 1 maj. Över 30 nationaliteter som bjuder på kultur, mat och nöjen från fm till kl 04.00 varje dag. Det väntas ca 1 miljon besökare:) Hoppas att vi får det lika varmt som nu. Välkomna! Kram

Monika

Välkommen hem!

Jag har en kollega som är i Beijing nu så tips som jag glömt att tipsa om har jag hänvisat till din blogg! Bland annat massagen (hur kunde jag glömma) och Brown door, mmm.