Beijing - Stockholm

Fredag förmiddag. Sitter nu här hemma och konstaterar att vid samma tid i går, 10.30, (Beijingtid +7 timmar) så packade vi in oss i en taxi och körde till flygplatsen.
Men det var då det!
Gårdagens morgon i Beijing började Bosse och jag med en jättegod frukost på "Comtoir de France", alldeles bredvid restaurang "Sole Mio". Solen sken och från början hade vi tänkt sitta ute och äta. Men när vi satt oss ner upptäckte vi vi att det blåste rejält, så det blev det att bege sig in.
Vi kunde genom de stora, glasade, fönstren i alla fall titta ut på det vackra vädret.
En rejäl frukost blev det och vi passade också på att göra en sanbb genomgång av allt vad vi upplevt på resande fot de senaste sex veckorna.
Vi var helt överens om att vi haft en fantastisk resa och gärna tar en repris i december. Då vill vi nog vara borta i tre månader....

Härlig "American breakfast"; omelette, sallad, hash browns, tomater och bacon serverades tillsammans med gott bröd av olika slag, marmelad och ost. Nypressaad, "riktig", apelsinjuice med gott om fruktkött i, samt kaffe gjorde det hela om möjligt ännu bättre.

Efter frukost gick jag förbi skräddaren och hämtade det sista och även till Yashow för att plocka upp gardinerna som jag sent onsdag kväll kom på att jag vill ha uppsydda.
Tur att det är nära till allt.

Taxiresan ut till flygplatsen, en sträcka på 23 km tog 23 minuter. Beijings flygplats är ett under av effiktivitet, så med resan ut, incheckning, tåg ut till terminalen, pass och visakontroll var allt avklarat på under 1 timme.
Måste också nämna att detta var första gången vi inte hade fyllt vår bagagekvot. Vi fick ha 30 kg var som incheckat bagage, Air China, plus 7 kg handbagage. Och våra resväskor vägde inte mer än 44kg tillsammans och handbagaget var lätt den här gången. Det brukar det aldrig vara.
Det var inte långt ifrån att jag begärde ett tillgodokvitto till nästa resas bagage.
Gott om tid för shopping och njuta av en öl.

Jättefint och klart väder, även bergen syns i bakgrunden.

Planet lyfte i tid och vi ställde om klockorna till svensk tid, 07.15 och nio timmar senare landade vi på Arlanda.
Även hemma var det vackert väder och det känns som om våren kan vara på gång även här. Jag hoppas!

Det blev en god natts sömn och när jag vaknade vid 7 tiden i morse strålade solen från en klar himmel. Ingen sommarvärme, men en aning vårkänsla i luften. Jätteskönt!

Klockan 7 på morgonen, utsikt mot Skansbron från balkongen.

Åt andra hållet och med delar av Hammarby Sjöstad på andra sidan kanalen.

Under den här resan liksom under flera andra har jag haft sällskap av en "trogen vän", en väska.
För ett par år sedan sydde en elev på Svenska Skolan Beijing väskan till mig. Den är gjord av ett par jeans och har varit med på alla resor jag gjort, både inom Europa och i Asien. Väskan är perfekt som både strand och stadsväska. Den rymmer mycket och där fickorna finns är vackra knappar ditsatta.
Jag är en mycket stolt och glad ägare till väskan och vill gärna tacka Rebecca och mamma Christina så mycket.
Många hälsningar till er och hela familjen. väskan kommer att fortsätt att hänga med på mina resor.
Vill också berätta att många människor jag mött tittat på väskan och blivit inspirerade.
Tack än en gång!

Den praktiska jeansväskan. Bild från lägenhetsbalkongen i Cape Creative, Ban Phe.

Måste tillstå att jag under gårdagen inte hann göra något som direkt var bra för kroppen, resdag.
Men jag mådde extra bra av frukosten, att gardinerna blev bra och att kläderna jag hämtade passade utmärkt.
Och att jag haft sex fantastiska veckor på resande fot tillsammans med Bosse.

Susanne

Välkommen tillbaka hem från en härlig resa. Jag har följt med dig via bloggen och har haft en trevlig resa jag också.

Många kramar

Annmari

Välkomna hem !

Åse

När blir nästa resa? Det är skönt att kunna sitta hemma och få upplevelserna genom dig.