Visum och annat roligt

Fredag och full fart! Bara roligt! Jag vill ha mycket om mig. Trivs nog allra bäst då.
Tänker på några kloka ord som en arbetande väninna sa i veckan; "Det bästa med fredagarna är att det känns så bra! Att jobba hela veckan är roligt och att sedan ha lördag och söndag att njuta extra avoch se fram emot."
Visst är det nog så!
Jag har ju helg hela veckan och gör mitt bästa för att njuta av alla dagar. Kanske är jag inte så effektiv i njutningen. Jag har ju ingen brådska. Och för mig är "att inte ha bråttom" en ny form av njutning som också känns bra.

I förmiddags tog vi bilen till Kinesiska Ambassaden för att hämta upp våra visum. Det var gjort på två minuter, utlämningen hade inge kö alls. Dessutom hade vi fått "rätt visum". Helt fantastiskt! Så nu är det bara att åka så mycket som möjligt under ett år och 60 dagar /tillfälle kan vi stanna. Utöver det kan vi förlänga 60 dagar på plats. Jättebra!
Först 2012 behöver vi göra om proceduren. Men den tiden, den sorgen!

Visumavdelningen, en mycket liten del av den Kinesiska Ambassaden, ute på Djurgården.

Efter besöket på ambassaden körde vi ut till Sicka för att storhandla. Vi var effektiva och fick med oss det vi skulle på 45 minuter. Bra jobbat och det blev i stort sett det som fanns på listan. Dock några utsvävningar!
Hem och in med varorna.
Dagens promenad, i solskenet, blev nästa programpunkt och helt spontant. Det är så skönt att vara ute när det är ljust. Och eftersom jag hade ett besök hos frissan bokat till klockan 13 så skulle inte mer än 90 minuters promenad inte hinnas med.

Kajen utanför vårt hus, bra promenadväg.

Vi tog färjan över till Hammarby Sjöstad och promenearde längs kajerna. Vi gick bort till ett nybyggt område, också vid vattnet, Henriksdal. Här har Sjöstadsfärjan en båthållplats sedan i januari och vi ville testa att åka hem härifrån. Vi stod i solen och väntade på färjan och såg att ute på pontonbryggan hade en skogshare satt sina spår.

På båten över till södersidan.

Efter frissan blev det en snabb tur upp till Ringen för lite kompletteringsinköp och sedan hem för att planera morgondagens lunch.
Då blir det "restaurang i vårt vardagsrum". Kinavännerna; Sussie, Christina och Harm kommer hit, jättekul.
Redan klockan 10 i morgon ska jag möta Sofia, min kinesiska lärare, som kommer hit med tåg från Strängnäs. Det ska bli så mysigt att ses igen, två månader sedan vi senast sågs, då i Beijing.
Vi hinner göra lite av Sockholm innan våra lunchgäster kommer och sedan får vi se vad vi hittar på. Ett glatt gäng blir det!
( Sofia var i Sverige  förra sommaren och ska nu stanna här i nästan ett år, jobb och studier.
Jag hoppas på många kinesiska lektioner under året.)

Även på söndag blir det full fart. Då ska jag träffa en annan av mina/våra "kinavänner", Karolina, som nu jobbar i Moskva.( En länk till hennes och Christians Moskvablogg finns hos mig)
Och på söndag eftermiddag åker jag tåg till ett uppdrag i Göteborg. Nog så spännande!
Övernattning på hotell och kanske hinner jag träffa lite "göteborgska" kinavänner också.
Tillbaka till Stockholm åker jag måndag kväll igen.
Så nu är det precis som jag vill ha det, fullt upp.

Britta G

Du e underbar! Ha det gott o Lycka till med dina uppdrag, hi,hi....

Kram

Annmari

Otroligt vad du hinnr med!! Har du en stund kvar på onsdag den 2 feb för mig. Jag kan ta buss 4 till er vid 15:30 tiden? Kram och god luck!

Anna i Bangkok

Strax flyg Bangkok-Krabi

i eftermiddag stranden på KohLanta : )

Härliga dagar du har framför dig....Hälsa Draken, S och H....och Bosse såklart : )

A.G

Emma

Åh är det så ambassaden ser ut! Kul att ni kommer tillbaka till Beijing snart! Visst är det härligt när det går smidigt med visum...