Efter regn kommer sol, oftast

I går styrde vi kosan, bilen, mot vännerna Gunilla och Johns sommarhus i Västmanland. De har ett härligt, litet, hus på "Skäret", som ligger precis vid Mälarens strand, strax utanför Kungsör.
Regnet stod som spön i backen då vi lämnade Stockholm på förmiddagen. Vi passerade Södertälje, fortfarande ösregn och regnet följde med oss förbi Strängnäs och Eskilstuna.
Strax innan vi var framme upphörde regnet och molnen skingrades.
Det blev en härlig dag som vi kunde tillbringa utomhus.
Regnet var nu inte det största hotet mot utomhusvistelsen utan de smått halvtama getingarna.
Jag är ju inte någon vän av insekter och dessa flygande tyranner skyr jag verkligen.
Gunilla fann på råd och en viss huvudbonad gjorde i alla fall att vi kunde skydda ansiktet.

En praktisk huvudbonad, givetvis "made in China". (Tyvärr blev Gunilla under eftermiddagen stucken av en ilsken geting på underarnen.)

Huset sett från strandkanten

Vy från verandan

Efter att ha sett mig mätt för ett tag på vatten, så blev det en ur till skogen. Kanske kunde det finnas lite kantareller?
Och visst hittade vi lite! Härliga att lägga på grillen i ett litet foliepaket med smör och kryddor och äta som tillbehör till aftonen måltid.

Grillat kött, kantareller, gott vin och en fräsch sallad därtill, blev aftonens middag. Underbart!

En nästan getingfri middag

Jag är väldigt förtjust i solnedgångar vid hav eller sjö och njuter, var jag än befinner mig, av dem.
Denna vackra kväll var inget undantag.

Maken och jag njuter av den vackra kvällen

Vaknade i morse av att solens strålar letade sig in bakom rullgardinen.
Efter en lång och njutbar frukost attte vi oss och tittade ut över Mälaren. Ett dopp hade kanske kunnat vara lägligt, men jag är lite känslig för kyliga bad (allt under 24 grader..)så jag avstod.Men värparet hade givetvis hunnit med ett uppfriskande dopp redan före frukost. Klart jag blir lite avundsjuk. Jag ska jobba på att inte vara så pjoskig vad gäller vattentemperaturer, så nästa år kanske, bara kanske, jag också med berått mod slänger mig i vattnet före frukost.

Efter all god mat så tyckte Gunilla och jag att vi behövde motioneras. Sagt och gjort. Det blev en cykeltur in till Kungsör, en sträcka på runt 6 km.
På vägen in höll jag på att cykla på en lång, fet huggorm men hann i sista stund väja för den. Det var den första orm jag sett i sommar.
Inne i Kungsör var vi lite kulturella och besökte Kungsörs gamla kyrka.

I övrigt tog vi en tur runt Kungsör, Gunilla är född här och det var roligt att se hennes gamla hemtrakter.
Vi mötte herrarna och gjorde ett transportbyte. De tog hand om cyklarna och vi tog båten tillbaka till Skäret.

Gunilla styr båten från Arboga kanal och ut mot Mälaren

En uppfriskande båttur, helt getingfri

Dags för sen lunch då vi kom tillbaka. Gott som alltid!
Jag utrustade mig för säkerhets skull med en "getingsmälla". Kändes lugnast så.
De övriga vid bordet var något mindre fientligt inställda till de gul-svarta inkräktarna och nöjde sig med att vifta bort dem.
( Till saken hör att jag ibland är allergisk mot getingar)

Jag med flugsmällan i högsta hugg. Maken som är djurvän ser något konfunderad ut

Två dagar går fort och sent på eftermiddagen körde vi mot Stockholm igen.
Fortfarande vackert väder och en skön stund på balkongen väntar.
I kväll kommer jag inte att kunna njuta av någon solnedgång från en obruten horisont,
men vatten, båtar och fiskmåsar har jag helt inpå oss.
Så sjökänslan infinner sig lätt, även mitt på Söder.

Katarina

Vad skönt med en minisemester.

Fortsätt att njuta och ha det bra.

Kramar

Åse

Det är inte fel med vänner som har sådana här fina platser. Ser underbart ut! Getingar har vi inga här nere. Tur att ni har tagit hand om dem, de kan annars fördärva en hel måltid.

Kram

Marie Leander

Jag är också allergisk mot getingar. Får feber, huvudvärk och kräks. Så jag förstår dig precis. Det går inte att njuta av en måltid ute om man har surrande getingar runt sig.

Ha en fortsatt bra sommar, även fst det snart är höst.