Tredje dagen i Lhasa; kloster och mattor

    

Söndag den 3/5-2009

Ännu en morgon med hög, klar luft och strålande sol. Det fick bli lite sovmorgon, vi blev inte hämtade förrän klockan 10.
Dagens första programpunkt var ett besök i Paponka klostret, 10 km utanför Lhasa.
Detta kloster byggdes på 600 talet och även här, precis som i de andra klostern vi besökt, lever många munkar.


Delar av Paponkaklostret.

Paponka betyder på tibetanska granit och det är vad berggrunden här består av. Vår guide berättade att alla höga berg runt om Lhasa består av granit.
Det var just här i klostret som det tibetanska språket kom till med sitt ursprung från sanskrit.
På 600 talet skickade en tibetansk kung ut två av sina premiärministrar. En reste till Kina och en reste till Indien. Båda medförde dessutom fruar tll kungen från dessa länder. (Dessutom skaffade han sig också en tibetansk hustru.)
Den premiärminister som varit i Indien, tillbringade vid återkomsten tre år tillsammans med kungen här i klostret och förutom att meditera och be, så skapade de det tibetanska språket tillsammans. I Tibet fanns det religiösa kungar även på 700 och 800 talet, men på 900 talet kom en kung som var emot buddhismen. Det säjs att han blev dödad...
De flesta Dalai Lamor som funnits har tillbringat tid här i Papongaklostret för djup meditation.

Runt klostret, som ligger uppe på en höjd, så finns 108 olika gravtorn och uppe på berget finns det även här många böneflaggor. Ju, högre upp de är placerade desto bättre.


Några av de vita gravtornen runt klostret.


Ett av många altare med offergåvor och lotusblomman( syns svagt och är upplyst)

Lotusblomman är väldigt symbolisk. och förekommer på många ställen i de buddhistiska templen. Det berättas att  den tibetanska, röda sektens grundare, Master Phemasabawa, föddes ur en lotusblomma. Ordet phemasambawa betyder lotusblomma på sanskrit.

En annan viktig symbol som finns i kloster, tempel och som mönster på tyg är detta.


Symbolerna står för långt liv och stor lycka, två viktiga inslag i den tibetanska buddhismen.


Buddhas tron, utformad som en lotusblomma.

Även draken är viktig som symbol. Den står för hopp och lycka. Ofta finns den tillsammans med två hjortar och lotusblomman på olika målningar och träsniderier. Hjortarna står för visdom och metod. Lotusblomman symboliserar Buddhas tron.


Två pojkar som hälsar på sin storebror som är munk.

Rik på kunskap lämnade vi så klostret för mer världsliga ting. Ett besök i en mattfabrik.
I denna fabrik arbetade endast ett tiotal personer med att knyta mattor. De använde ull både från får och jakarna. Fårullen ger lite mjukare mattor och de av jakull känns strävare.


Här knyts det mattor.


Barnen är med sina föräldrar. Vilka charmtroll!

Jag var verkligen sugen på att köpa en tibetansk matta, men de är ganska tjocka.
Jag fick lugnt  inse att det inte kunde bli någon matta till vår hall hemma i Stockholm. Då skulle dörrarna behövas sågas av för att de skulle kunna gå att öppna. Trist men sant! Jag fick nöja mig med att titta på de vackra mattorna och njuta av det.
Anna köpte i alla fall en matta som var så vacker.

Ingrid

Undrar vad du ska ta dig för här näst. Vad mycket jag lärt mig genom att följa med på Tibetresan.

Kramar och hälsningar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: