Gott, spanskt och väldigt trevligt

Att hitta bra restauranger i Torrevieja är lätt och utbudet av dem är stort och  vill man äta av den mer spanska maten är ett bra tips att dra sig några hundratal meter upp i stan och en bit bort från strandpromenaderna. God mat går att få på många ställen men att söka restaurang efter den mat man tänkt att äta är en god början här likväl som på många andra platser  och likaså att se var många spanjorer själva väljer att äta.
Kanske har man också inom ett sällskap olika önskemål om vad man vill äta. Det hade vi igår kväll och på rekommendation av vår spanska "frissa" Jessica  blev det ett besök på den typiskt spanska restaurangen
Las Cañas med adress Calle San Policarpo 11 som både är restaurang och tapasbar.   (I närheten av den lokala busstationen Eras del Sal)
Namnet Las Cañas, kan betyda olika saker i olika sammanhang och säger man på spanska "caña" betyder det en liten öl i glas.
"Las cañas" har jag förstått kan betyda både vasstrån, gråa hårstrån och en glad kväll. Säker finns det än fler betydelser.
Hoppas  kunna få hjälp av de spansktalande vännerna Fia, Ami eller Preciosa  med detta...

Här kan man stå ute på gatan och beställa tapas och dryck från en lucka eller gå in i bardelen
om man önskar det.

Skinkorna hänger i taket som det är vanligt på många spanska restauranger.

Utbudet av skaldjur och fiskar är stort.

Vi var två i sällskapet som ville äta paella och den lagas här på restaurangen från grunden så det tog sin tid,
drygt en timme, men det visste vi och vi väntade med spänning.
Bröd, aiolli och lite annat serverades innan, så den värsta hungern avhjälptes.
Mycket prat och glada skratt blev bra tillbehör de också.
Det tog förvisso tid att få maten, men när den väl kom var vi alla nöjda.
Lite mindre nöjda var vi med själva serveringen som inte direkt var rask. (Tänker inte då på tiden det tog att tillaga rätterna.)

En gigantisk paella för två personer med skaldjur och kyckling.
Så gott och förutom skaldjur i den hade vi beställt kyckling i den.

Här är måltiden i full gång och portionerna är rejäla.
Förutom paella åts det vid bordet entrecote med pepparsås (mycket bra) och en saftig fläskfilé.

Och varför inte välja "marisco"; skaldjur, som de gjorde vid brdet bredvid.
Får bli nästa gång!

Gott, spanskt och väldigt trevligt blir omdömet.
Och i den sena, ljumma, kvällen strosade vi sakta hemåt genom stan.

Ann-Kristin

Tack för en trevlig kväll med god mat och fina vänner.
Önskar dig en bra hemresa och du är redan saknad.
Kram/A-K

Svar: Tack! Visst blev det en härlig kväll på alla sätt. Sitter nu i SAS loungen och vilar upp mig.
Saknar dig också.

Fia

Åh så gott och trevligt på Las Cañas! Vi har också planerat att gå dit med bror och svägerska som kommer på lördag! Själva var vi bjudna på grillfest utanför stan igårkväll! Aha du åker till Sverige nu, synd att vi inte hann ses mera! Men fler tillfällen kommer!
PS i all hast:
ang ordet Caña så är det ju alldeles rätt. Att det betyder liten öl så klart, men även rör, vassrörr etc. Vitt hår är i regel n utan ñ.
Stor kram tills vi ses nästa gång!

Svar: Tack för bra info angående las canas.Det var en väldigt trevlig spansk restaurang med god mat. Raskheten i servicen kunde ökas, om man säger så. Men vi hade ju inte bråttom.
Gå gärna dit!
Vi ses igen någon annanstans!
Stor kram och hälsa Lasse.

Ami

Vilken trevlig restaurang! Tack för tipset! Vi har nog gått förbi den ett par gånger, men aldrig varit inne! Alltid bra med lite nya tips och idéer :)
Och svar har du redan fått av Fia, men du klarade ju av det riktigt bra själv :)
Stor kram!

Svar: Ja, Fia gav ett svar, men kommer du på något så tas det också tacksamt emot.Kan tänka mig att det kan vara en betydelse just i restaurangens namn som man inte kommer på så där direkt.
Vi tyckte Las Canas var bra, men med den som med andra restauranger kan den säkert vara ojämn.
Men hos Tripadviser är omdömena goda. (I stort)
Stor kram och natti från ett kyligt Stockholm.

Marja

God mat i goda vänners lag är nog det bästa jag vet. Den där mariscon hade jag kunnat tänka mig. Är inte så förtjust i palla. ..det blir för mycket ris.
Kram!

Svar: Paellan var riktigt bra och inte alls så fet. Men jag förstår dig, mycket ris blir dte ju. Nu äter jag väldigt sällan paella så det gick bra. Skaldjur är jag ju väldigt förtjust i och äter det gärna. Kram!

FREEDOMtravel

En bra paella kan vara riktigt gott och skaldjuren ser ju sååå smarriga ut! Tur att vi sitter i husbilen med både krabba och kräftor i kylen just nu :)

Svar: Jag är ju också en skaldjurfantast och här kan man ju äta mycket av den varan. Låter gott med både krabba och kräftor !

Ama de casa

Såg både trevligt och gott ut! Men att vänta en timme på maten är inte riktigt min grej. Har en tendens att bli ganska otålig när jag är hungrig... :-)

Svar: Paella gjord från grunden bruka ta mellan 45 och 60 minuter att få till på restaurangerna, men vi fick bröd innan och var inte helt utsvultna när vi kom. Men är man hungrig så vill man ju inte vänta så länge....
Andra rätter gick klart snabbare.

Susjos

Mums med paella! På Gran Canaria och vårt lilla paradis Puerto Rico är det tyvärr svårt att hitta bra restauranger, såååå mycket turister och sååå många turistrestauranger..med dålig mat.
Kram och ha en trevlig kväll!

Svar: I Torrevieja finns många riktigt ba restauranger och många är också bra på skaldjur. Minns ju Puerto Rico från början av 1970- talet då det fanns två hotlell där och vi brukade åka dit några år i januari. Hotellen blev fler och fler. Mogan var då en mycket lite fiskeby....
Synd att det är så turistiskt numer att restaurangerna inte bryr sig om att laga bra mat. Gästerna kommer väl ändå.
Kram och natti! Just hemkommen....

Emma, Sol som sol?

Gu va gott! Tur jag precis har ätit middag! En timme för en paella mixta tycker jag var väldigt lång tid även om den görs från grunden, 30-40 minuter tycker jag det brukar ta.
Mariscon såg hur mumsig ut som helst! Snyggt serverad och allt.

Svar: Mariscon så verkligt god ut och får provas en annan gång. Jag är ju skaldjursfantast! Det var en del gäster på restaurangen och fler kom efter hand så kocken kanske hade mycket. Men 60 minuter tog det innan vi fick varmrätterna.
Paellan var i alla fall väldigt god och vi visste ju att det skulle ta tid att laga den så den var värd att väntas på.

Ghugge

Oj, oj vilken fantastisk mat även om det tog sin lilla tid👌
Kram

Svar: Ja, gott var det! Och mätta blev vi! Spanjorerna själva går ju inte ut och äter förrän efter 21 så de droppade in kvällen lång.
Tur att vi kom tidigare och fick beställa.

BP

Alltså här hade jag helt klart valt skaldjuren (minus räkor, som jag inte tål). Den mixen såg fenomenalt god ut. Paëllan var visserligen stor men innehållet kändes lite magert tycker jag. Jag menar bara nio musslor och fyra ynka räkor samt kyckling känns mängdmässigt lite i minsta laget.
Åsså lärde jag mig här att caña alltså inte bara är en liten öl eller annan drink utan en massa annat också. Gud så mycket man lär sig i blogglandia:-)

Svar: Nästa gång blir det nog "marisco". Måste tillägga att det fanns fler räkor, större och mindre och även havskräftor än de som kom med på bild. (En del låg under.) Men lite magert var det ändå. Helt klart! Dock väldigt gott och inte fett som paella kan vara.
Ja, cana kan vara fler saker och det är ju bra att veta...
Men i just namnet till restaurangen är jag tveksam till betydelsen. Man får ta det som känns bäst....

A-C

Har varit på den restaurangen två gånger, första gången var vi alla helnöjda både med maten och servicen. Andra gången var maten halvbra och han som servera var nonchalant o långsam. Men detta var nog nästan tre år sen. Så vi ska absolut ge den en chans till snart. Ha en bra resa till Stockholm. Snart är du tillbaka det ser vi fram emot. Kram//Anna-Carin

Svar: Igår var maten bra men servicen var seg. Men kul med en "riktig" spansk restaurang för här brukar det vara många spanjorer som äter och de droppade in sent igår också. Är nu hemma igen och resan gick väldans bra. Men kallt var det i Stockholm, +7 i kväll.
Kram!
Och vi ses om ett tag! Trevligt!
Ha det bra och hälsa E och K.

Comsi Comsa

Mums,, mums så mycket gott...

Godnattkram ❤

Svar: Ja, det var det! Och en trevlig kväll blev det och en stärkande prommis hem....Natti!

Susan

Hola! Tack för en mysig kväll och bra sammanfattat! Skönt att resan gick bra! I morgon ska jag ut på marknadsjakt! Kanske kan jag hitta billiga, snygga vinterskor. Har haft en trevlig utflyktsdag till Lo Pagan och sedan middag med härligt sällskap i stan!

Hälsningar//Mårten ;)

Svar: Stort tack själv! Resan gick väldigt bra och med god komfort och andra trevligheter. Hoppas du nu hittat dina skor! Vill förstås gärna se.
Kul med La Pagan och det var ju också ett lämpligt utflyktsväder.
Middag med härligt sällskap låter verkligt bra. Men du! Vi var ju inte med....
Kram till M.

Eva`s blogg

ibland är det värt att vänta och det ser ju så smarrigt ut Ditte :) låter skönt med vänner o en ljummen kväll kram å fin fredag

Svar: Visst är det värt att vänta på maten! Då är det i alla fall inga halvfärdiga rätter som värms upp. Vi var väldigt nöjda och roligt hade vi.

TantGlad

Mmm...många godsaker. Förstår ni har det bra! En fin kväll i goda vänners sällskap är mysigt det.

Ha en jättefin fredag från ett regnigt sundsvall!

Svar: Vi har det väldigt bra och det har jag ju hemma i Stockholm också. Dock lite svalare här, men det är ju höst. Och vänner är alltid trevligt att träffa.
Önskar dig också en fin fredag och helg.

wiolettan

Oj så mycket med mat.
Tänk om jag vore fiskälskare ändå.
Kram!

Svar: Det finns så mycket annat än fisk och skaldjur att äta så du hade absolut hittat något gott. Kram!

Veiken

Den där skaldjurstallriken verkar riktigt inbjudande. Något för mig! Det är alltid mysigt att gå på lokala restauranger. Gör man inte det kan man gå miste om mycket!
Jag har funderat på vad man kan göra i Göteborg på vintern. En god lunch i Feskekörka kanske.
Liseberg har öppet och är klätt i vinterskrud. En räkmacka på Heaven 23 med utsikt över stora delar av Göteborg!
Det finns mer - ska bara komma på det! Kram

Svar: Likala restauranger gillas här och vi är ju väldigt förtjusta i dessa i varmare, asiatiska trakter nära dig. Vad gäller Göteborgstipsen antecknar jag. Och fler kanske jag kan få senare. Tror nog ev. att vi ses någonstans.

Mia

Vad läckert! Som man kan önska att man fick vara en del av detta. :)
Smarriga skaldjursrätter har här hemma nu fått ge plats åt höstiga grytor. Mustigt och gott och värmande, speciellt i goda vänners lag.
Jag hoppas att du får en riktigt härlig helg!
Varm kram till dig!

Svar: Du är en del av detta! Hade varit så trevligt att ha dig med. Höstgrytor hemma låter både gott och värmande och gärna att intas tillsammans med vänner.
Önskar dig också en fin helg.
Kramar, nu från Stockholm.

ToveOlberg

Skinkorna i taket får mig att tänka på min barndom med spekeskinke på tork på husväggen och vilken glädje då den var klär att skära upp i skivor och äta på smörgåsen för att inte tala om att äta bara skinkan!
God mat på goa fat en sista kväll med goa vännerna är ju finemang och jag insupar bildernas delikatesser!
Välkommen hem!
Stor kram!

Svar: Tusen tack, Tove! Känns bar att vara hemma också! Lite svalt, men det finns ju kläder. Jag tänkte också på detta med skinkorna i Norge i taket.
Vi hade en väldigt trevlig kväll och vänner, god mat och dryck passar alltid.