Skummande

Här skummar det!
Månen, den omtalade supermånen, har satt sina spår på och i havet och det är rejält högvatten. Stränderna är  bara en smal remsa.
Höga vågor slog upp och skummet sprutade. Verkligen en maffig syn.
Jag stod och räknad och ungefär var sjunde våg hade  speciell kraft och var extra stor.
Några tappra brädsurfare räknade också vågor och lyckades då och då pricka in rätt våg för att surfa mot land.
Och det gick undan. Men att sedan simma ut igen med brädan var inte lika lättsamt. Vågornas kraft är stor.

Ena stunden ser havet ganska lugnt ut. Men det skummar rejält.

Rätt som det är kommer höga vågpr och slår över vågbrytarna.

Statyn av fiskarhustrun, hon som alltid som sitter och blickar ut över havet,
spanandes efter sin mans båt känns än mer aktuell. Havet tar och havet ger...

Ett gäng brädsurfare försökte bland de skummande vågtopparna hitta den perfekta vågen för dagen.

Strålande sol hela gårdagen från en i princip molnfri himmel och +22 bidrog till att vi omprövade vårt beslut att äta hemma.
Och lika bra var det. Ett kort ögonblick hade jag funderinagr på att skapa någon middag hemma av rester men när jag erinrade mig vad kylen innehöll blev det en tidig middag/ sen lunch på restaurang  vilket blev ett mer lyckat alternativ.
För inte hade 12 pommes frites, 1/4 portion potatismos, några oliver, ättiksgurka, tomater, grönsallad och ett gäng potatis blivit det lättaste att skapa en god måltid av.
Men om det var nödvändigt så hade jag givetvis fått till det. Är ju en envis typ.
(Nu fick  grannarna i stället möjlighet att prova sin kreativitet av våra rester. )
Kvällen avslutades hemma på terrassen och där fick cavan stå för skummet.

Skummade gjorde det inte av denna förrätt, en god caprese, men den var försvinnande god.
Även varmrätt och dessert gled ner och att sitta utomhus och äta så här års är absolut njutbart.

Så mycket skum såg vi inte till i fontänen idag, men solen gav ett skumt och vackert sken.
Bra så!

Ellen

Åh så fina bilder!

Svar: Tack! Havet var verkligen vackert och i uppror. Tror supermånen bidrog till detta.

Preciosa

Gomorron Ditte!
Otroligt fina havsbilder!! Fina färger!
Ha en bra resa! Kram P ♥

Svar: God kväll!Tack! Ja, havet var verkligen ett skådespel att se igår. Vackert och skrämmande och havet har ju en otrolig kraft.
Resan hem gick jättebra och solen var med oss hela tiden till Stockholm.
Har nu landat i soffan och det är fina att vara hemma igen.

Ann-Kristin

Gomorron!
Vilka fina havsbilder!
Det gjorde ni rätt i att promenera ner till havet och centrum för att äta gott.
Vi hörs när ni kommer hem.
Önskar er en bra resa.
Kram/A-K

Svar: God kväll! Tack! Ja, havet var verkligen i uppror! Men väldigt vackert sådant.
Så promenad längs havet och en tidig middag/sen lunch blev bra.
Resan hem gick jättebra och strålande sol hela vägen. Väldigt vackert över alperna som var helt snöklädda.
Vi hörs!
Resan

Ama de casa

Oj vilket skumt inlägg... ;-)

Så ni hade hela 12 pommesar? Till oss sa du 8, har jag för mig? Haha! Jag hade också valt att gå ut och äta i det läget. Och när jag tänker efter så har vi inga pommesar alls... Får bli utgång idag, tror jag :-D

Ha en bra hemresa!
Kram

Svar: Visst var det skumt! Trodde att det var åtta pommesar men det fanns tolv, några var i miniatyr. Men Allingui blev ett bra val.
Och har ni inga pommesar alls så kanske det blev en tapasrunda för den har ju vi missat. Men kanske tog ni ett par för oss, frånvarande vänner. Hoppas!
Hemresan gick bra och vacker blå hommel hela tiden. Hade nästan själv kunnat vifta med arnarna och seglat men men egna vingar.

Annika

Har inte tänkt på att vatten nivån blir påverkad lite extra på grund av denna super måne. Jag brukar oxå räkna hur många vågor det kommer innan den där stora kraftiga kommer. Det brukar vara den fjärde så lite kul att du får det till var sjunde. Låter hel mysigt med 22 graders värme och den goda förrätten mums...
Ha det fortsatt fint där i värmen. Kramelikram

Svar: Just här stod vi och räknade och nu var det var sjunde som var extra kraftig och som även brödsurfkillarna försökte fånga. Men jag har också ibland räknat till var fjärde. Idag kom vi tillbaka hem till Stockholm för vi måste ju se hur den svenska vintern sköter sig. Och ingen snö var kvar så vi kom helt i onödan. mne det är fint att vara hemma i Stockholm också.
Antar att du har mer snö hos dig.

Fia

Capresen är ett säkert kort, jag väljer denna alltid som förrätt där! Vilken fin dag ni fick!
Kram, hörs!

Svar: Visst är capresen god! Och även det övriga vi åt. Hemma nu och har slagit runt på rostbiff med potatissallad, handlat på vägen hem från tunnelbanan .
Skönt att vara hemma också.
Vi hörs och ses!

Eva`s blogg

MIna tankar går till min mamma när jag läser dina ord havet tar o ger så sa hon alltid ..o det är ju sant ..underbara havs bilder o så gott det ser ut o cava som avslut nice :)

fin dag kramen

Svar: Tack! Havets krafter är ju enorma och jag kan stå länge och titta påde på ett lugnt hav och ett hav i uppror. Men jag är glad jag inte är till sjöss när vågorna går så här höga. Kram och trevlig kväll!
Men supermånen hade nog några strålar med här när det gällde både högvatten och vågorna.

Emma, Sol som sol?

Ja, vågorna är kraftigare än man tror. När man är i och badar är man helt slut när man kommer upp efter ett vågfyllt dopp. Första sommaren vi var här hade vi inte någon egen pool, bara i området, så då var vi mer vid havet. Det märktes på kroppen, plötsligt hade man en massa magmuskler! De är borta nu...

Svar: Gårdagens vågor var verkligen mäktiga och de som njöt av dem var brädsurfarna och alla vi som såg på detta skådespel. Supermånen hade sitt finger/månstrålar med i det hela.Jag badar gärna i vågor och tycker det är roligt och visst är det extra jobb där för kroppen.
Kanske får du ta ett 20- tal extra längder i poolen för att kompencera motståndet i havet. Eller mer om poolen är kort.
Men att simma är ju behagligt.

Ami

En riktigt härlig dag blev det igår! Och idag ser det ut att bli lika fint :)
Haha! Ja, ni gjorde nog rätt i att gå ut och äta....och kan ana att ni var på Alinghi!

Ha det nu riktigt bra, så ses vi!
Kram

Svar: Visst blev det Alinghi! Insåg ju att den mat vi hade inte var så upplyftande direkt. Det var vackert redan i morse när vi gick iväg och hela resan hem var himlen blå ovan molnen.
Havet var häftigt att se igår och det skullade verkligen.
Fint att vara hemma också! Ha det bra ni också och visst ses vi snart!
Hälsa de dina!

Comsi Comsa

Vackert!!!!!

Solig kram ♥

Svar: Havet var verkligen vackert men jag skulle inte velat vara till sjöss. Brädseglarna njöt dock av vågorna. kram!

gittan%2520

Visst har dom kraft vågorna. Jag vet när vi var i Thailand förra gången så skulle vi ta ett bad till innan vi gick upp...
Jag såg inte vågen som kom bakom mig så jag blev omkull slagen och skrapade upp knät, aj vad ont det gjorde. Härliga bilder på vågorna och visst är det mäktigt. Här i Puerto rico är det jättevarmt skönt i polen. Kram.

Svar: Krafterna i vågprna är stor och jag har också råkat ut för att bli vält av dem. Nu blev det inget bad men en del brädsurfare såg vi
Förstår att ni har det skönt och det är unte dumt med bad i pool heller.
Ha det fortsatt bra!

ToveOlberg

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ bilder! Skummet på vågen! Tallriken med mat är så vacker i sin enkelhet!
Stor kram!

Svar: Tack! Vad roligt att du tycker om mina bilder. Havet var verkligen i uppror och också väldigt vackert. Så det skummade!Stor kram!

H

Vilka härliga bilder! Jättefint med havet verkligen <3

Svar: Tack! Ja, dettta skummande hav var fantastiskt fint att se. Men glad att jag inte var ute och seglade.

BP

Riktigt läckra bilder på det skummande havet, de tappra viindsurfarna och inte minst capresen. Ett tomt kylskåp/en tom frys är alltid en perfekt ursäkt att äta ute, känner igen det. Å vi har inte ens 12 pommes frites hemma;-)

Svar: Tack! Havet var verkligen vackert igår och samtidigt skrämmande. Vilka krafter som döljer sig där ute. Men nu var vi ju på land...Vindsurfarna kämpade tappert och när de fångade en våg kom de långt.
Och att det är tomt i kyl och frys är ju en klar anledning till uteätande. Men det går bra att äta på "lokal" även utan anledning.
Är lite avis på Torreviejavännerna som nu har "tapasrejs", men man kan inte vara med överallt. Vi hade lite "taskig tajming" här.

Znogge

Underbara bilder på det skummande havet! Fascinerande att se hur det förändras och jag tröttnar aldrig på att se ut över vatten. Den middagen hade nog blivit i klenaste laget minst sagt. Men ni har ju så många bra alternativ att välja på!

Kram

Svar: Jag fastnade länge vid havet och det var verkligen i uppror. Hav kan jag titta på nästan hur länge som helst. Det lever sitt eget liv.
Att äta ute är alltid trevligt och med tanke på de tomma skåpen så var det ett klokt beslut. Gott blev det också.
Matalternativen är många och några favoritrestauranger finns men d eökar också i antal.
Kram och natti. En natt nu hemma i huvudstaden.

Susjos

Tittar in då vi har lite lugnt på jobbet...
Äta ute...sååå underbart! Sol och blå himmel, caprese och lite bubbel...och skummande vågor! Härligt! Fortsätt så! Kram och ha en god natt! ♥

Svar: Vi har haft fina veckor med förlängd sommar, behagligt! Nu är vi hemma igen och de olika nyanserna av grått är påtagliga idag. Hoppas hela natten varit "lagom". Kram och gomorron.

Bosse Liden

Havet visar temperament. Härliga foton. Statyn får mig att gå ner i varv och fundera runt det otrygga livet.
Fredagskram Bosse Ammare

Svar: Det var mäktigt att stå och gå längs havet och krafterna som det uppvisar är rena styrkekonsten. Och visst är livet otryggt. Man vet vad som finns ena dagen men men inte den andra . Kram från ett Stockholm i varierad gråskala.

Eva`s blogg

STOR kram & fin fredag önskar jag er <3

Svar: Tack! Önskar dig detsamma!Kram!

Eva - People in the Street

Härliga bilder! Vågor är så mäktiga men jag har stor respekt för dem. Jag gillar inte att vara ute på havet när de är stora ...
Ha en fin helg Ditte

Svar: Tack! Nej, jag avstår helst båtfärer numer när havet är i uppror eller väntas bli det. Rädsla och reskekt! Önskar dig också en trevlig helg.

Anonym

"Sjunde vågen" ... får mig att tänka på Papillon ...
Havet är mäktigt. Och visst är det så; det ger och det tar. Man känner sig onekligen ganska liten. Läckra foton.
Kram och trevlig helg!

Svar: Tack! Havet fascinerar mig alltid och på så många sätt men numer är jag orolig att ge mig ut och segla om det är ett hav i uppror. Överraskas man så är det inte mycket att göra utan låta rädslan vara där den är. Önskar dig också en fin helg.
Kram från ett regningt Stockholm.

wiolettan

Bra gjort om du skulle ha fått till en middag av de resterna ifrån kylskåpet tycker jag. För mig verkar det omöjligt, men så har jag ingen fantasi då det gäller matlagning.
Fina bilder överlag. Fiskarfrun så härligt, där sitter hon natt och dag och väntar och blickar ut över havet.
Surfare, de är ett släkte för sig, modiga och våghalsiga om jag nu ska vitsa till det.
Varm kram till dig.

Svar: Kändes lite fantasilöst med våra rester s¨ett restaurangbesök piggade upp. Havet var verkligen fascinerande att se med allt skul och höga vågor. Viss oro efter supermånen tror jag.
Fiskarhustrun där på bänken stannar jag alltid och tittar på och ibland slår jag mig också ner där bredvid henne.
Visst är brädsurfarna våghalsiga! Men roligt tycks de ha.
Stor kram till dig från ett regningt Södermalm.

Mia

Ibland bråkar det med mig ... det är jag som är den "hemliga gästen" ovan. :)
Kram igen!
Mia!

Svar: Ja, ibland lever kommentarsfältet i bloggarna sitt egna liv. Kram!

marga

Så fina bilder på havet och de är blå allihop! Läckert! Nä, nånstans får väl kreativiteten och envisheten ha en gräns. Bra med Alinghi! Hoppas hemresan gick bra och att det känns fint att vara i Stockholm igen! Kram!

Svar: Tack! Jadå, blå bilder och ett skummande blått hav är en bra kombo. Och att äta och sitta utomhus är alltid mysigt och skönt.
Hemresan gick bra och visst är det bra att vara hemma i Stockholm igen och det trots allt regn idag.

Veiken

Du är allt en skum typ! ;) Jag gillar också när vågorna fräser in och bildar skumma kaskader! Helt klart njutbart!
Då är du återbördad till Sverige nu, med allt vad det innebär.
PS: "Din" bok ligger redan framme och väntar på transport! .) KRam

Svar: Visst är jag "skum". Och visst är ett brusande hav vackert och även skrämmande. Jodå, jag är lyckligt återbördad till huvudstaden för ett tag.
Tack, för boktanken. Behöve rockså senare lite muntliga tips om Göteborg men det bör vi hinna med.