Koh Samet

Koh Samet är en "semesterö", precis som Öland eller Gotland och överbefolkad under turistsäsongen. Men ön ligger i Thailand, i Rayongprovinsen, ca 18 mil sydost om Bangkok. Man kommer lätt hit med färja på 35-45 minuter från någon av de två pirer som finns i fiskesamhället Ban Phe. Eller också tar man en "speedboat" ut och det tar omkring 15 minuter, beroende på vilken strand man väljer att besöka.
Och från Bangkok går det både minibussar och vanliga bussar till Ban Phe flera gånger per dag och till ringa kostnad så det är lätt att ta sig hit.
En länk som jag tycker är bra, informativ och uppdaterad om Koh Samet är www.kohsametguiden.com.

Vi tog mopeden in till Ban Phe på morgonen för att ta färjan ut vid halv 10. Men några bestämda tider finns inte direkt, utan färjan/båten går när den har ett visst antal passagerare, minst ett tjugotal. Biljetter inköptes för 200 bath t/r, ca. 23 kronor.
Turen var med oss och färjan avgick nästan genast fullastad med förnödenheter till ön, turister och personal som skulle ut och jobba.

Vi hade tänkt ta oss till en strand, Ao Pai, där vi varit tidigare och var lite osäkra på avståndet så vi hoppade på en transportbil och skumpade i väg. Men det var kortare än vi trodde och efter 10 minuter var vi framme. Skönt!
Det finns bara en bilväg på Koh Samet.  Ön är också ganska liten, ca 6 km lång och 5 km bred så det är lätt att förflytta sig både med songthaw och moped som kan hyras på många ställen. Dock är vägen  av det klart skumpiga och håliga slaget. Och krokig!

Alldeles ovanför färjan, vid den nya 7-11 butiken, väntar dessagröna "songthawer" på att transportera passagerare. Kostnaden varierar mellan 20 och 50 bath (5-13 kr) beroende på hur långt man skall åka.
Koh Samet är en nationalpark och man passerar en betalningsstation både om man är gåendes eller åker och måste som icke thailändare betala 200 bath, ca 46kr.

Koh Samet är en riktig turistö, precis som Phuket eller Krabi i södra Thailand. Och det är gott, väldigt gott, om svenskar och ryssar. De liksom äger ön.
På vårt besök kunde vi konstatera att kändistätheten var stor bland svenskarna.

Vi hoppade av vid Ao Pai och lyckades efter ett tag få hyra  ett par solstolar på stranden vid Samet Villas, ett boende som rekommenderas. Bra och prisvärt!
Men lätt var det inte att få tag på stolarna.
Först svarade "strandmannen" som hade hand om stolarna att det var fullt. Och nog var det trångt! Men jag log och stod kvar. Nej det var fullt!
Eftersom jag är en envis typ så fortsatte jag att le och efter ett tag så blev vi anvisade två stolar med perfekt läge under både parasoll och ett träd.
Gäster på Samet Villas har till gång till gratis solstolar men jag hade inget emot att som lite utböling betala 100 bath (23 kr) per stol.

Bara att "knö in sig" bland de andra svenskarna. För här hörde vi bara svenska...

Dags för ett svalkande bad i det +30 gradiga vattnet. Här är vattnet turkost och sanden alldeles vit.

Samet Villas består av bungalower                                    Blir man hungrig så finns ambulerande försäljare
är som är fint dolda i vacker grönska.                             som tillreder fräscha sallader och kycklingspett.

Vi hade bespetsat oss på att äta lunch på restaurangen som tillhörde Samet Villas. Jag har sedan ett år tillbaka tänkt på skaldjur i en halv ananas som en väninna då åt. (Jag valde då en räkcocktail.)
Bosse hade tankar på den jättegoda hamburgare han åt här, också förra året, så beställningen var enkelt ordnad. Tyvärr var nötfärsen slut till hamburgarna så det fick bli fläskfärs i stället. Men inte ens med bästa vilja i världen kunde vare sig jag eller maken säga att det var som förr...Och tur är kanske det....

Den skaldjursfyllda ananasen var väldigt god,
      men för mycket dressing, Så var det inte förra året.....

En dag här ute går fort och fram på eftermiddagen försvinner solen, stolarna plockas bort från stranden och det dukas upp med bord i stället inför kvällens middag. Nöjda med vår dag gick vi långsamt gick vi längs de små vikarna ner mot den lilla huvudgatan  för att åter ta färjan tillbaka mot Ban Phe  och mopeden hit ut, de 10 kilometrarna till vår strand, Chackapong. Till lugnet, efter en härlig dag på Koh Samet. Och vi kommer tillbaka!

Hemma!

Många tankar och hälsningar till Åsa och Jan, familjerna Wennerholm och Oscarsson med härliga minnen från Koh Samet.

Lina

Tack för bra info om Koh Samet. Och du skriver med viss distans och mycket humor. Kul!

Mia

Jättefina bilder och bra info. Skönt att ni kan välja på fart och fläkt eller det lugnare.

Freedomtravel

Härligt att se alla fina bilder! Jag blir verkligen ressugen nu! När man är hemma i kylan är det alltid svårt att föreställa sig att man snart ska befinna sig i ett helt annat klimat...

Svar: Ja, vi kommer ju snart hem till kylan. Men det också vara trevligt som omväxling. Kanske bara bra med lite klimatombyte. Ser fram emot att följa era äventyr både i KL och på Langkawi.