Måsar! Om dessa tycker jag inte....

Valborgsmässoafton! En känsla av vår infinner sig på nytt!
Efter att ha varit ute på den dagliga långpromenaden sätter jag mig i godan ro på balkongen med en bit piza som jag gjorde i torsdags. Tidningen är med och jag myser i solens sken.
Plötsligt ringer Skypetelefonen och jag skyndar in och svarar. Bosses syster Magg ringer för att önska oss en trevlig Valborgs helg. Vi pratar och jag tänker inte på pizzabiten på balkongen.....
Plötsligt hör jag måsar på mycket nära avstånd.
Tre stycken modiga varelser cirklar runt balkongen. Den modigaste slår sig ner på balkongräcket.
Fram med kameran!

Inkräktare!

Plötsligt kommer ett par måsar till och intresserar sig för min pizzabit. Det räcker inte för dem att se den,utan dessutom tar en av måsarna den med näbben och flyger i väg.
Jag står helt handfallen och kan absolut inget göra. Jag blir bara arg, men det lönar sig inte heller.
Får be maken att göra en konstruktion som håller dessa otrevliga inkräktare borta från balkongen.
Undrar när en blomma, duk eller stolsdyna ska försvinna? Antar att det bara är en tidsfråga.

"Finns det något mer ätbart på Dittes balkong"?

Ska nu samla mig och duka fram ett litet smörgåsbord med sill, lax och andra godsaker, som vi förhoppningsvis ska kunna äta ute på balkongen.
Och Bosse ska få en ny uppgift; att bli måsvakt.
För hädanefter sätts inget ätbart ut på balkongen om det inte finns någon måsvakt.

Vill givetvis också passa på att från Stockholm önska alla en trevlig Valborg och Första maj helg var i Sverige eller världen ni än befinner er.

Över ån efter mat.

Oftast handlar vi uppe i Ringen, ett centrum som ligger uppe vid Skanstull och 750 m hemifrån. Men då och då gör vi små utstickare. Idag var en sådan dag. Alldeles lagom med en kombinerad båt och promenadtur till Sickla Köpkvarter i Nacka. Men båt och promenad så tar det oss omkring 40 minuter att komma dit. (Vill man cykla så går det också bra för cyklar är välkomna på båten och då tar det totalt kanske 25 minuter.)

Delar av Sjöstaden, Globen skymtar i fjärran.

Vy tillbaka mot Södersidan.

På vägen till Sickla passerade vi nedanför Hammarby skidbacke och där fanns det till och med lite snö kvar på norrsidan.

Stundtals känns det som om man är på "riktiga landet". Det är tyst och storstan känns långt borta, vilket den förstås inte är.

Sicklasjön i Nacka.

Sicka Köpkvarter är alltid roliga att besöka. Utbudet av små och stora butiker är stort, både vad gäller inredning, kläder, elektronik, matvaror och design. Det finns också bio, bibliotek och ett aktivitetshus samt många restauranger och dessuton gott om fräscha toaletter som är gratis. Detta är annars en stor bristvara i Stockholm. Nästan överallt får man betala 5 eller 10 kr för att kunna använda en toa. Och ibland är de ruktigt sunkiga dessutom. Trist!

Vi tittade runt lite och styrde sedan stegen mot ICA Kvantum. Vi hade tänkt oss att hitta en bra köttbit till middag.
Visserligen hade vi kunnat köpa den uppe i Ringen eller i Söderhallarna på Medborgarplatsen för att få god kvalité, men då hade vi inte gett oss i väg till Sickla. nu hoppas jag på att köttet som Bosse håller på att dona med ska smaka bra och fram för allt inte vara segt.
Hem tog vi båten från den nya Henriksdalskajen. Här byggs det mycket och det är ett område i utveckling, milt sagt.
Området hör inte direkt till Sjöstaden men har närkontakt via kajerna längs vattnet.

Henriksdalskajen härlig plats att sola på, Stockholms Söder i bakgrunden.

Från Henriksdal mot Sjöstaden.

Fina hus med härliga och soliga balkonger.

Och visst byggs det mycket!

Båtresan till vår brygga, Barnängsbryggan, tar ca. 5 minuter. Men en båttur, kort eller lång, är alltid mysig.

Snart hemma igen!

Stor möter liten

Att sitta på balkongen och filosofera lite, samtidigt som jag har "koll på" vad som händer både på kajen och i Hammarbykanalen, är en behaglig tillvaro som jag uppskattar. Helst ska solen också skina!
Och det händer mycket!
Såg plötsligt en segelskuta här nedanför som låg och väntade på att få slussa in till Mälaren.

Väntar på att få slussa.

Slussen öppnas och där ligger en jättebåt. Undrar hur den ens fick plats? (Är båtarna jättestora får de gå via Södertälje, då ryms de inte i Hammarbyslussen.

Båten som kommer från Mälaren tar upp hela slussen.

Den är verkligen STOR.

Hur stor den är ser jag först när de båda båtarna möts.

IKEA

I Beijing besökte jag IKEA i princip varannan vecka. Det blev en lagom cykel eller promenadtur dit.
Inte för att jag behövde så mycket prylar, utan mer för att komplettera mat. Bor man utomlands så blir i alla fall jag då och då sugen på lite svenskt att förtära. Nåja, svensk och svensk? Men kaviar, klosterost, tunnbröd, sill, knäckebröd, kaffe och diverse annat, lockade absolut. För att inte tala om Mariestads öl.
Eftersom jag stundtals kan vara en liten godisråtta så blev det alltid också inköp av Marabou choklad (inte svenskt) och givetvis smågodis av de sorter som fanns.
Marabou choklad är gott och fanns också att köpa, men det är inte heller svenskt längre....
Idag mötte jag Max och Liv i Upplands Väsby (två mil norr om Stockholm) och vi körde till Barkarby, en lagom sträcka som tog 15 minuter.
Här hemma åker jag till IKEA betydligt mer sällan, kanske en gång varannan månad. Och det räcker för mig!
Då är oftast värmeljus, vanliga ljus, blockljus och servetter är på upphällningen och behöver kompletteras.

Max möter mig vid Väsby station. Han är jätteduktig på att gå och vill utforska det mesta. De planterade blommorna tyckte han var särskilt fina. Men "Bara se, inte röra" gäller.....

Dags för lunch då vi kom fram och vi slog alla tre till på en portion köttbullar, med potatismos och lingon. Priset är nästan som i Beijing, 16 kr. Otroligt billigt! Dessutom var maten god!

Max tyckte det såg gott ut. Bäst att ha regnkappa (haklapp) på när man ska äta själv.

Jodå, maten hamnade oftast i munnen.

Det blev också en tur genom varuhuset för att se på vårens nyheter. Men vi nöjde oss med att titta.
Hemma hos mig är det så att ska jag handla något så måste också något tas ut. (kastas eller ges bort)
Det är ganska så fullt!
Visserligen funderade jag på ett par tunna sommartäcken till sängarna. Men med tanke på att vi totalt har 8 täcken till två personer så avstod jag.
Till helgen ska det bli ett nytt balkongbord, men då bör nog också Bosse vara med och "tycka till". Tror i och för sig att han litar på mitt omdöme men det är lite principen.
Max för sin del fastnade lite extra på mattavdelningen. Där fanns det mycket spännande att utforska.

Max står stadigt med Adidas skor som jag köpte med hem från Beijing.

Vi hade tänkt hinna med "märkesoutleten" i Barkarby också. Så på sluttampen fick Max åka.
( En outlet där man kan köpa märkesvaror i deras egna butiker och till kraftigt nedsatta priser.)

Max vinkar hej då för den här gången. Han är lika ljuvlig som alltid.

Gröna fingrar

Blev  i Kvicksund, hos Vivi och Ubbe, inspirerad att här hemma på balkongen ordna med lite växter.
Antagligen kan man via internet beställa växter som levereras hem, men tid har jag, så jag åkte till Blomsterlandet i Nacka och till Plantagen ute på Värmdö för att själv se ut mina blommor.
Förra året hade vi så mycket blommor på balkongen att vi knappast fick plats med våra sköna vilstolar. Så i år ska jag inte ha mer än ett par krukor som står på balkonggolvet, resten får hänga på balkongräcket.
Och eftersom balkongen under juni, juli och augusti har sol från klockan 9 på förmiddagen till 21 på kvällen så ska växterna vara soltåliga. Bäst hade det nog varit med kaktusar, men de är inte så charmfulla på en balkong.
Nåja, vi får väl se vad som händer med det jag köpt.
I värsta fall får jag väl byta växterna efter hand de torkar och vissnar.

Krukor! De flesta hade jag, men de lila köpte jag idag.

Nyinköpta växter.

Växterna är nu planterade och utplacerade på balkongen, murgrönor och spanska margueriter ( små prästkragar i olika färger rosa, lila och gula)

Violer till mor.

Insåg nu att jag varit väldigt otraditionell i år vad gäller val av växter. Jag har inte köpt någon pelargon och inte heller någon "Lycklig Lotta". Troligen kommer de senare och minst en Mårbacka pelargon brukar jag ju ha.
Men i år vill jag ha plats med vilstolarna också så kanske får det bli några växter mindre.

När jag ändå var inne på att ordna med växter så plockade jag ihop ett par ljusstakar också. Tennfatet kan lätt flyttas ut på balkongen, stå i fönstret som nu eller placeras där man så tycker.

Middagen kändes sedan given. Även den gick i grönskans tecken. Så skönt med en genomtänkt linje....Puh!

Isbergssallad, tomater, rödlök, färska räkor, avokado och överst tronar en liten toast med fransk getost och valnötter som gratinerats i ugn. Helt perfekt och väldigt gott!

Bästa thaimaten i stan?

Visst saknar jag stundtals Thailand efter våra fem veckor där, men vet att det nu är regnperiod och väldans hett och fuktigt, så jag väntar med glädje till i höst med att resa dit.
Njuter i stället nu av våren i Stockholm och den går minsann inte av för hackor.
Läste för någon vecka sedan i en Citytidning om en liten thairestaurang, Nom, som finns ute på Djurgården i Stockholm.
Vad passar bättre när lite Thailandslängtan sätter in än att just äta thaimat? Bortsett från härliga stränder och klarblått hav förstås....Men lite thaikänslan kan jag i alla fall få genom mat.
En rask promenad längs kajen bort till Barnängsbryggan och båten Emelie, för vidare färd över till Djurgården.
Så här på våren går denna båt till Djurgården och Nybroviken bara på helgerna, men under sommarmånaderna går båten en gång i timmen och en sjöresa, även om den bara tar 20 minuter, är alltid mysig.

Emelie kommer från Hammarby Sjöstad och är på väg till "vår brygga".  (Vill man åka över till Sjöstaden, så går det en båt var tjugonde minut.)

Södersidan med Barnängsbryggan.

På väg!

Vi klev i land utanför Gröna Lund och promenerade längs kajen bort till bron som går över till Beckholmen, ett gammalt varvsområde.
Och se, där låg vår "Thaikiosk", Nom!

Noms thaikiosk. Jättegod mat och mycket rimliga priser. Nästan som i Thailand. Bosse och jag delade på en riklig portion kyckling med nudlar, ägg och grönsaker; 70 kr.  En kanna kallt vatten ingick också!

En liten strand finns, om man känner för det.

Bosse väntar på maten.

Efter att ha njutit av jättegod thaimat, sol och sjöutsikt vandrade vi vidare. Promenader är aldrig fel- Jag kan lungt säga att vi inte var ensamma ute  denna annandag påsk.

Wasamuséet, på Djurgården, där man i dagarna firat att det var 50 år sedan Wasaskeppet hittades.

Gamla segelskutor vid Galärvarvet, höghusen vid Hötorget i bakgrunden.

Astrid Lindgren sitter utanför Junibacken.

Djurgårdsbron mot Strandvägen. Det var kö in till alla restauranger längs hela Strandvägen.

Strandvägskajen.

När vi så småningom kom upp till Medborgarplatsen och nästan var hemma, tänkte vi sätta oss och pusta på restaurang SNAPS. Vi hade då gått 10 km och tyckte att lite vila i kvällssolen kunde vara lagom.
Inte en chans! Det var lika fullt på alla uteserveringar. Och ståplats ville vi inte ha!
Vi traskade på hemåt och satte oss i stället på balkongen i kvällssolen och vilade våra trötta fötter.
Härligt det också!

Afrika två

Vi har i helgen varit i Afrika. Nåja, inte så långt bort, utan bara en och en halv timmes bilresa från Stockholm, i Västmanland och alldeles vid Mälarens strand. Där finns också ett Afrika, ett Afrika 2, i Kvicksund på Nyckelön.
Vännerna Ubbe och Vivi köpte sitt sommarhus där för ett par år sedan och huset heter Afrika 2.
Detta hus byggdes från början, på 1930 talet, som tre stycken badhytter och ägdes av tre olika familjer.
Många hus i området, alldeles vid Sandabadet, var i början enkla badhytter som successivt under årens lopp byggts ut  och idag är jättefina större och mindre fritidshus. (Många bor även här mer permanent.)
Människor som bodde en bit från badet tyckte förr att det var bekvämt med just en badhytt att byta om i och att förvara sina saker i under tiden de själva var nere vid badet för ett dopp i sjön.
På den tiden fick också de badande gästerna betala en lite entréavgift till markägaren för att få tillgång till badet.

Afrika 2

Jag har varit här flera gånger tidigare så egentligen hittar jag vägen. Tyckte inte alls det var någon idé att titta på en karta. ( Någon GPS har vi INTE)
Maken frågade lite försynt om jag verkligen var säker på vägen.Klart jag var!
Vi kör E20, passerar utanför Södertälje, Strängnäs och Eskilstuna. Plötsligt kommer det en skylt med Västerås, avtagsväg nummer 56. Maken undrar om det är där vi ska svänga av. Plötsligt blir jag tveksam. Måste tillstå att jag är en aning osäker..... Tar fram bilatlasen och tittar. Jodå, vi skulle svängt av. Men i bilatlasen står det att vägen ska heta 53. Det gjorde den inte.
Vi kan inte vända och köra tillbaka förrän strax före Kungsör. Det finns räcken uppställda i mitten av vägen.
Humöret är gott och vi kommer något försenade fram till den uppdukade påsklunchen.
Tror inte jag kommer att ta fel fler gånger....

Bosse och jag tillsammans med Vivis föräldrar, helt underbart att sitta ute.

Värdparet ser till att allt är klart.

Janssons frestelse, sill, potatis, kräftpaj, ägg med räkor, gott bröd och ost; så fint dukat och så jättegott.

Även påskharen kom på en kort visit.

Som avslutning på lunchen serverades en fantastisk Pavlovatårta som Vivis mamma bakat. Lite försenat firades också idag Ubbes födelsedag. Stort Grattis!

Vi satt ute hela eftermiddagen och kvällen och bara njöt av det vackra vädret och att vara tillsammans. Många skratt blev det som vanligt.
Fram på kvällskvisten, före grillmiddagen, gjorde vi en uppryckning och gick de 75 metrarna ner till Mälaren. Det var en magisk kväll. Så vackert och romantiskt!

Det blev en sen grillmiddag och ännu mer prat och skratt som avslutade en jättehärlig dag.

Vivi som förste grillmästare.

Tack kära vänner för en fantastisk helg! Vi kommer snart tillbaka!

Påskafton!

Strålande sol idag också!
Vi åker snart till vännerna Ubbe och Vivi i Kvicksund, vid Mälaren, strax utanför Eskilstuna, för att njuta av påskhelgen tillsammans.
Det ska bli riktigt behagligt att byta Stockholm mot landet för ett par dagar.
Men visst tycker jag mycket om Stockholm!
Absolut en av mina favoritstäder! Här hör jag hemma! I alla fall känns det oftast så.....
"Ha det bäst" som min vän Anna brukar säga......

Stadshuset

Kungsholmen

Påsk!

Konst Safari

Glad Påsk! Eller ska man idag, på långfredagen, säga "Sorgsen Påsk"? Jag vet faktiskt inte!
I varje fall vill min 53 år gamla påskanka, eller vad det nu är, önska alla en Glad Påsk.

Gammal anka; "still going strong".

Långfredagen bjöd på underbart väder, idag igen och jag skulle tillsammans med Liv och hennes svärmor Annsofie ge mig ut på en konst safari i Uppland.

Jag tog tåget till Uppsala och där började vår rundtur. Just under påskhelgen är mängder av ateljéer öppna och välkomnar besökare.
Vårt första stopp blev ett par mil norr om Uppsala, på väg mot Östhammar, hos konstnären Kent Wahbäck, som varmt tog emot oss.
Här fanns många och faschinerande målningar att se och vi stannade länge i ateljén.
Bilder från besöket där.

Liv, Kent Wahlbäck och Annsofie diskuterar målningar.

Själva ateljén.

Jag blev förtjust i flera tavlor men tyvärr, var flera av dem alldeles för stora för att passa in hemma hos oss.
Vi tog även en sväng utomhus i de lantliga omgivningarna och njöt också av alla blåsippor som fanns i backarna runt ateljén.

Vackra blåsippor.

Vi fortsatte upp till Östhammar och där besökte vi två utställningar. Den ena visade textil, blyertsmålningar och keramik. Här blev besöket kort. Inte så inspirerande för vår del.....

Nästa stopp blev i Östhammars utkant, i riktigt lantlig miljö. Där besökte vi Annica Danielsson Almén, som arbetar med bruksgods och unika ting i keramik och betong.
Särksilt spännande för mig blev det när jag fann en liten bok i atlején, "Loggboken" och på dess framsida stod det samma sak på kinesiska.
Det visade sig att denna konstnärinnan tillsammans med några andra både svenska och kinesiska konstnärer haft ett projekt tillsammans med utgångspunkt i Kunming i Kina.
Klart jag blev intresserad! Jätttespännande!

Vackra, rofyllda, omgivningar.

En del av ateljén. Just det runda bordet av betong föll i min smak. Och en hel del annat.....

Vårt sista stopp för dagen blev Lövstabruk, som en gång var Sveriges största järnbruk. Det anlades av vallonen
Louis De Geer på 1620 talet. Här finns bl.a. en genuin bruksgata, herrgård, park, orangeri, kyrka och världshus.
Även flera ateljéer och konstutställningar har kommit till under senare år.

Kanske en keramiktupp i påsktider?

Eller varför inte lyssna på folkmusik, spelad på fiol och nyckelharpa?

En kopp kaffe och smörgås på ett café Läkarvillan, smakade utmärkt efter dagens utsvävningar.

Nåja, för min del inköptes bara en vas. Inte för att jag saknar vaser, tvärtom. Men den här vasen hade "det lilla extra".
Den stod bara och ropade på mig.
Blå och gjord i stengods av Susanne Thurfjäll.

AIK möter "Blåvitt", även före matchen

Fotbollsmatch på Råsunda i kväll. Ett av Stockholmslagen, AIK, ska möta IFK Göteborg. Väl och bra med det!
Kanske trevligt med lite samkväm före matchen? Det borde ju inte vara något fel med det.
Alla är ju fotbollsintresserade, eller?
AIK supportar tar sig en öl, troligen många, nere i Gamla Stan på Kornhamnstorg. Och likadant gör de tillresta supportrarna från Göteborg.
Men att ett gäng fotbollsintresserade supportrar fullkomligt går bärsärkagång och slåss på ett antal restauranger så att hundratals poliser, mängder av polisbilar med full sirénstyrka och ridande poliser måste inta delar av Gamla Stan; detta är för mig helt obegripligt.
Undrar vad eländet kostar? Får väl läsa det i tidningen i morgon.
Hoppas innerligt att inte vi skattebetalare ska stå för dessa kostnader. Det finns absolut bättre sätt att använda pengar!
Och matchen har inte ens börjat!
Givetvis har inte detta bråk något som helst med idrott att göra. Och jag har aldrig i vare sig fri idrott, simning, golf, handboll, basket eller tennis (plus mängder av andra sporter) hört talas om liknande bråk när det är dags för tävlingar.
Månne det vara så att fotboll och kanske ishockey är de sporter där dessa supporterbråk är mer regel än undantag.
Så här såg det i alla fall ut i området runt Kornhamnstorg

Omkullvälta stolar och sönderslaget glas på restaurang Engelen och flera andra platser i Gamla Stan. Området är också avstängt för "vanliga männniskor" liksom all vanlig biltrafik.
Man skulle kunna tro att området höll på att sprängas i luften. Men så var det alltså inte.
Fotbollsmatch på gång! Puh!

Kan nämna att de "Blåvita" anhängarna bussades till en annan del av Stockholm, till Fridhemsplan på Kungsholmen.

Stort uppbåd av poliser.

Ännu fler ridande poliser kommer från Södermalm.

Till saken hör att jag också är intresserad av fotboll. Men jag föredrar att se matcherna på tv. Känns lugnast så!

Kärt möte i Uppsala

Fint väder idag igen! Hurra!
Humöret blir liksom ännu bättre när solen skiner från en klarblå himmel och det är varmt i luften.
Dagens upplevelse blev en tur till Uppsala för att träffa Liv och Max. Först en stärkande promenad ner till Centralen och sedan tåget till Uppsala.
När väl tågen går och inget krånglar, så är det verkligen smidigt med tåg. Krånglar det, så är det minst sagt osmidigt. Och vid de tillfällena är jag glad över att hushållet har bil. Det var ju inte alls länge sedan all tågtrafik låg nere i två dygn på Stockholms Central. Så jag tar inget för givet!
Men idag krånglade ingenting!
Resan gick som på räls och i Uppsala mötte Max och Liv mig på perrongen. Härligt!
Solen lyste även över Uppsala och som nu i påsktider på flera ställen blivit pyntad med fina påskfjädrar.

Liv försöker fundera ut var vi ska äta lunch och Max "vilar sina bruna ögon en smula".

Vi promenerade ett tag längs Fyrisån och letade under tiden efter ett bra lunchställe, utomhus förstås.
Liv hade flera förslag, men i det vackra vädret och i lunchtid var det inte helt lätt att hitta ett bord.
Men vi hade tur, eller var det skicklighet.....
Ett alldeles utmärkt bord i solen fanns för oss på "Magnussons" och med utsikt över Fyrisån.
Jättemysigt att slå sig ner.
Skönt att sitta ute, och av flera anledningar; jag tror inte jag ska smitta vare sig Max eller Liv utomhus, solen värmer oss och det känns att våren är här.
Kan man ha det bättre? (Mest en retorisk fråga)

Max har mycket att titta på och börjar försiktigt med en riskaka. Helt bedårande som vanligt.

Liv och jag beställde in varsin liten räksmörgås. När vi fick in den, så undrade vi verkligen hur de stora ser ut.

Gott om handskalade räkor och lite lagom med bröd. Väldigt gott och alldeles lagom.

Men även Max har sinne för det goda här i livet och vill också gärna vara med och äta räkor. Visst går det bra!

En och annan räka, samt bröd och ägg gick raskt ner hos Max. Vilken solstråle han är!

Och att sitta i mormors knä är riktigt mysigt. Världens finaste....nåja, så säger alla mor och farmödrar. Och så ska det vara tycker jag.

Vi ses snart igen! Tack för idag!

"Samling vid pumpen"

Måndag den 18 april och första dagen på mångas påsklov, åtminstone de som har skolanknytning och bor i Sverige. Ja. för mig också kom jag på. I Beijing hade vi inget påsklov alls!
Lika fin väder idag! Och så här ska det bli under hela veckan. Hurraaa!!!!
Är fortfarande förkyld och har inte så mycket inspiration vare sig åt det ena eller andra hållet.
Gick i alla fall en sväng runt Söders inre delar; SOFO; söder om Folkungagatan, inte långt från där jag bor. ( South of Folkungagatan, för att vara lite petig.)
Här finns mängder av trendiga och kreativa butiker för mode, design, inredning, smycken, konst och skivor och många skådespelare, tv/radio människor och artister bor också just i dessa kvarter.
Givetvis finns också en uppsjö av gallerier, restauranger, barer och kaféer. Bara att välja något lockande! Visserligen är platstillgpngen en sådan här dag begränsad, men ibland har man tur.

Just vid Nytorget var det idag verkligen "samling vid pumpen". Jag tror är det är så allt som oftast nämligen.
Nytorget är liksom en scen i sig själv, en scen för att se och synas.
Jag hittade till sist en tom plats i gräset och slog mig ner och åt min nyinköpta strutglass.
Minsann, här fanns mycket att beskåda av allehanda slag.
(Själv är jag ganska oduglig på att känna igen folk och artister från teatrar, tv och nöjesbranschen. Men det var gott om dom här i gräset och på bänkarna idag)
Strosade så småningom hemåt efter att ha besökt ett antal små designbutiker, handlade bara en vattenkanna.
Resten av eftermiddagen tillbringade jag i bikini i min solstol på balkongen.
Väldigt trevligt det också.

Barn, ungdomar och vuxna njuter av vårsolen.

"Samling vid pumpen";Nytorget.

Kanske tyckte några att det blev för trångt i parken? Korsningen Skånegatan-Nytorgsgatan duger också bra .

Stockholm idag

Söndag den 17/4
Denna helg har många Stockholmare "gått man ur huse" för att sätta sig på uteserveringar, i parker, på balkonger och längs stadens kajkanter. Solen har lyst från en klarblå himmel och Stockholm har verkligen visat sig från en av sina bättre sidor. Ja, Stockholm är alltid fint, men i solens sken blir staden faktiskt ännu bättre. Den får ett helt annat lyster!
Min begynnande influensa kom helt av sig och bestämde sig på vägen för att bli till en vanlig "bonnförkylning".
Jag tror ju på att sol och frisk luft är bra för hälsan så i det vackra vädret har vi gått längs kajerna in till City ( vad det nu är...?) vidare genom Gamla Stan och hem till Söder.
Vi tycker förstås att vi bor mitt i händelsernas centrum.
Om man händelsevis hade tänkt att slå sig ner med en kopp kaffe eller en öl på någon uteservering idag så fick det stanna i tanken.  Ståplatser fanns förstås.......
Väl hemma efter promenaden på 8 km väntade en bekväm vilstol på balkongen och det gick nästan lika bra att inta kaffet där.
Stockholm idag....

Strax utanför hos oss på kajen, färjan till och från Hammarby Sjöstad och färjan in till stan.

Stadsgården med båtar och färjor till Åland och Finland.

Utsikt från Karl Johan slussen vid Skeppsbron och Gamla Stan. Vattnet är strömt när det kommer inifrån Mälaren och passerar genom slussen för att komma ut i Stockholms Ström/ Östersjön.

Skeppsbron, Djurgården syns på andra sidan vattnet.

Vi gick genom Kungsträdgården och tänkte oss en kopp kaffe. Men det fick stanna i tanken. Fullt av folk!

Tehuset (som också har öl och kaffe)

Raskt förbi varuhuset NK och Gallerian och vidare mot Gamla Stan.

Slottet och Riksdagshuset.

Gåsgränd i Gamla Stan.

Så skönt! Det är +19 i skuggan. Varmt för att vara i Sverige, i mitten av april

Hoppas ni också haft en bra helg och njutit av vackert väder, god mat och dryck och andra "trevligheter".

Laxprovning

Nu fick jag till det med laxen! Och visst var jag orolig! Men det var egentligen inte så mycket som kunde gå fel.
Jag hade av fiskhandlaren fått noga direktiv om att laxen skulle vara i ugnen ca 6-10 minuter och med en temperatur på 175 grader. (Salmalaxen kan gärna serveras med en innertemperatur på ca. 40 grader och om man vill kan den även ätas rå som "sashimi" eller snabbgravas i 10-20 minuter och den ska inte frysas innan.)

Här är den, Salmalaxen, innan besöket i ugnen.

Jag hade tvekat om laxen skulle ha någon fyllning eller inte och hade för säkerhets skull förberett en sådan; hackade räkor, dill, gräslök, crème fraiche och citronpepper. Bestämde mig för fyllning i sista stund.
Jag stod också på vakt vid ugnen för att passa det hela och tog för säkerhets skull ut laxen efter 8 minuter och då garnerade jag den bara med lite räkor.

Salmalaxen färdig för bordet.

Jag hade innan vi satt oss till bords berättat för Inger och Göran om min laxvånda. Jag fick support och det blev i sammanhanget många glada skratt.

Laxprovning!

Det kändes nästan som en vinprovning, fast nu var det ju lax det gällde.  Efter att ha tagit några tuggor var vi överens om att det var riktigt gott.
Kanske skulle vi för ett ännu bättre resultat sätta in laxen i ugnen ytterligare några minuter?
Vi provade och märkte en lite skillnad.
Gott blev det i alla fall!
Det här kan jag tänka mig att göra fler gånger.
Ett råd av Göran var att kanske sänka ugnstemperaturen till 150 grader och låta laxen vara i ugnen 12-15 minuter.
Ska prova det nästa gång.
För det blir en sådan!
Och jag ska hålla mig till Salmalaxen!

Göran, jag och Inger avnjuter desserten tillsammans med ett glas calvados. Bosse är fotograf.

Äppelkaka

Recept
  • ugn på 250 grader
  • smöra 4 små ugnseldfasta formar
  • skala, kärna ur och tärna 3-4 äpplen och fördela i formarna
  • ringla över ca 1 msk mörk sirap i varje form
  • droppa över lite calvados  (kan uteslutas)strö över 1 msk ströbröd eller havregryn  i varje form
  • avsluta med att hyvla över lite kallt smör
  • ställ formarna på galler i mitten av ugnen och grädda i ca. 20 minuter
Servera äppelkakan varm/ljummen med en kula vanilj eller citronglass ovanpå.

Velar hit och dit

Är ännu inte helt pigg men efter en stunds velande i solen på balkongen så blev det i alla fall en promenad i det vackra vädret. "Inte ett moln så långt ögat kan nå"; härligt. Visserligen var promenadtakten kraftigt reducerad. Och vad gäller flåset, så var det i gång så fort jag gått några hundra meter.
Jag njöt i alla fall av det vackra vädret och eftersom det finns gott om bänkar så vilade jag lite då och då.

Satt en stund i parken bakom vårt hus.

Nästan hemma såg jag att ytterligare krokus kommit fram utanför porten.
Dags för lunch i en solstol på balkongen. Såg då också de första fritidsbåtarna komma genom Hammarbyslussen. Antar att det nu i helgen blir många båtar som lämnar landbacken och vinterns uppläggningsplatser.

Hammarbyslussen släpper ut årets första fritidsbåtar. Det vill säga de första vi sett....

I godan ro i min solstol funderade jag vidare över min Salmalax som ska tillagas i kväll. Hur ska jag göra?
Efter att ha konsulterat väninnan Eva och dotter Helen, samt gjort ytterligare en djupdykning bland recept på internet och i egna kokböcker har jag nog nu kommit fram till hur den stackars laxen ska tillagas.
Det blir i ugn i varje fall. Om den ska fyllas med en räkröra är jag fortfarande osäker på. Till laxen blir det en romsås. Den är provsmakad och klar. Helt godkänd, av mig. Smörslungad dillpotatis med sockerärter och sparris blir tillbehör.
Och skulle laxen inte bli bra så får vi äta bara grönsaker.
Har inhandlat ett gott, vitt vin så jag tror inte det kommer att gå någon nöd på oss.
Glömde ju i går berätta att vännerna Inger och Göran kommer hit och äter middag med oss i kväll.
Göran och Inger är minst lika roade och duktiga på matlagning som Ninni och Sven som fick äta den misslyckade laxen i tisdags.
Undra på att jag har velat fram och tillbaka!
Men jag tror på att ta chanser och utmaningar och nu gör jag det igen. Fungerar det inte så blir det inga mer försök.
( Ska be att Inger och Göran nogsamt gör en utvärdering av laxmiddagen och återkommer med den i morgon)

"Trial and error"

Mår bättre idag, är nog mer konvalescent. ( Det stavas så, slog upp det.)
Solen skiner i Stockholm och fåglarna kvittrar. Ja, hos oss på kajen tycker jag att måsarnas skrik tar över. Men bor man vid vattnet så är det bara att vänja sig. Och så farligt är det inte alls med deras läte.

Har funderat en del på det här med mat idag när jag inte varken kunnat träna eller gå någon långpromenad.
Jag tycker oftast om att laga mat, titta i kokböcker, läsa recept och planera vad som ska ätas. Men någon duktigare matlagare är jag inte. Men som sagt, intresserad.

Fiskrätter har jag nästan aldrig gett mig på. Jo, i och för sig har jag lagat fisksoppa några gånger och dessutom bjudit vänner på den. Det har gått bra och soppan har blivit uppskattad. Alltid något.
Mitt förhållande till fisk är komplicerat sedan barnsben. Det är så att jag är väldigt rädd för att få i mig ben. (Nu fick jag till det)
Det har hänt en gång att jag var nära att kvävas p.g.a. ett fiskben satte sig på tvären i halsen.  Tror inte jag var mer än fyra år då. Och sedan dess och till mogen, snart övermogen, ålder har jag varit mycket restriktiv med att äta fisk över huvud taget.
Gode vännen Sven har lagat och bjudit mig på fantastiskt god torsk och även någon annan fiskrätt. Inga ben och jag vet att jag tyckte det var jättegott.
Likaså har jag hos familjen Ingius i Västerås ätit mälargös som varit varit helt benfri och också väldigt god.
Minns att jag också på Petersons krog på Kärringön i Bohuslän ätit fisk och skaldjursgryta.
När jag frågade servitrisen om det fanns ben i rätten så kom det ett stort leende från henne. Klart jag beställde fiskgrytan. Och inga ben!
Sushi äter jag gärna, liksom skaldjur av olika slag. Men just fiskar har jag haft ett lite ont öga till. Och att själv laga till något av dem har inte hänt mer än en gång tidigare i mitt liv. Och då gick det bra! Då var det gravlax i ugn.
Men jag jobbar på att komma över det.
Häromdagen var vännerna Ninni och Sven här och åt middag med oss.
Kände mig lite modig och plockade fram det gamla receptet från slutet 1980 talet på gravlax som gratinerats  i ugn med sparris och västerbottenost. Till detta  serverades champagnesås och pressad potatis.
Den enda fiskrätt jag någonsin tidigare lagat. Då, för över 20 år sedan vet jag att resultatet blev bra.
Det blev det inte när Ninni och Sven var här. Tyvärr!
Såsen var salt, var allftör "rinnande" och champagnebubblorna som skulle skumma den bara försvann. Även
gravlaxen var alldeles för salt. Förrätten och Bosses äppelkaka till dessert smakade bra. Alltid något!
Gläder mig i stället åt dessa jättefina blommor och receptet på laxen har jag kastat.

Får se när jag gör nästa försök med att laga fisk. Skulle nog behöva en handledare och finns det någon som läser så hör gärna av er. För jag vill verkligen klara av att laga till en enkel, god och benfri fiskrätt.

Tog  på eftermiddagen en kort promenad upp till ICA vid Ringen, Skanstull och fick där provsmaka norsk Salmalax. Det var jättegott och jag förhörde mig nogsamt om hur den skulle tillagas.
Den ska vara av så bra kvalitet att den egentligen inte alls behöver tillagas.
Salmalaxen är skinn och benfri! Köpte en bit, kunde inte motstå och ska i morgon också göra något av den. Måste ge laxen ett nytt försök.
Ska nu ägna aftonen åt att leta recept. Enkelt ska det vara!
Återkommer om resultatet!

Dessa blommor är i alla fall lyckade. Finns i parken utanför vårt hus.

Inga utsvävningar alls

Ont i kroppen och i halsen, lite feber och allmänt håglös. Inga större utsvävningar idag. Snarare inga alls!
Tog med mig ett antal både nya och gamla Dagens Nyheter till sängen för att se om jag missat något som hänt i världen eller här hemma under de senaste dagarna.
Läste än en gång, med stor behållning, de reportage om den svenska skolan som Dagens Nyheters journalist Maciej Zarembas skrivit. Rekommenderas!
Hoppas verkligen att ansvariga på alla nivåer tar till sig av den kritik som riktas både mot politiker, bristfälliga lärar/rektorsutbildningar, lärare som inte förstått sin uppgift och många rektorers oförmåga att driva en skola.
Visserligen har jag slutat att jobba, men med över 40 år som lärare i olika skolor, utbildad sådan, så känns det väldigt bra att svensk skola och bristen på framgång där belyses så konstruktivt som i dessa artiklar.

Dator, tidningar och däremellan lite vila.

Inser att dagen inte kommer att vara så omväxlande, så jag får nog bara acceptera att orken är nedsatt.
Men att använda datorn kräver inte mycket kraft, så jag kan ägna mig åt att leta flygbiljetter och kanske en liten trevlig vårresa.
Men jag har ju thailandsvistelsen i färskt minne. Lite bilder från Chacka Pong stranden, 10 km öster om Ban Phe där vi bodde.

Vackra solnedgångar

Den flera km långa och fina stranden

Inser att min kropp mår väldans bra av sol, bad och värme.
För att verkligen kvalitetssäkra det behovet har Bosse och jag redan nu bokat in tre månader i Thailand. (Det blir när den svenska hösten och vintern är som tristast.)

Här på Beach Park, Chacka Pong stranden, har vi bokat en lägenhet via Mabel och Lasse, de vi hyrde av nu i vinter.

Fin pool vid stranden finns också att tillgå.

Balkongdax med kinesiska

Idag, söndag den 10/4 har vi invigt balkongen för säsongen, lite mer på riktigt.  Solen lyser från en molnfri himmel, Stockholms uteserveringar har kö och många söndagslediga människor bara strosar omkring på stan. Jättemysigt!
Inser att det är dags att i kommande vecka inhandla lite blommor och plocka fram mina balkongsaker.
Det är ungefär som med julsaker, de packas ner när säsongen är slut och tas fram när det är dags igen. Och nu har jag bestämt att det är dags.
Att få fram bord, stolar och dynor gick i alla fall snabbt. De fanns på nära håll.

Jag lapar sol på balkongen.

Sofia, min kinesiska lärare, var i Stockholm idag på förmiddagen och eftersom vi fortfarande var hemma så passade det bra med en kinesisk lektion. Förra lektionen hade vi i jnauari.
Jättetrevligt att ses igen!
Jag har läst lite kinesiska nästan varje dag för att inte glömma det jag lärt mig. Men jag vill kunna prata och förstå bättre, så jag kommer att ta de chanser jag får till att träna vidare.
Sofia tyckte att jag kom i håg en hel del och givetvis sög jag åt mig av det berömmet.

Sofia bor nu för ett år i Strängnäs, jobbar och läser svenska. Vi har inte setts sedan i januari och jag blev imponerad över hur mycket svenska hon hunnit lära sig. Jätteroligt!

Lektion på balkongen.

Solen fortsätter att skina, vinden har mojnat, så nu ger vi oss ut på böljan den blå.
Ska bli spännande att se hur långt våren kommit ute i skärgården.

Ändrade planer

Från början hade vi tänkt oss en tur ut på böljan blå i helgen. Men i går blåste det ordentligt och så även idag.
Alltså ingen båttur. Kanske kan de mojna under kvällen och natten så att Ålands Hav håller ordning på sig under morgondagen.
Vi får väl se!
Alltså inte något inbokat fredag och lördag eftersom vi varit lite på "stand by" vad gällt båtresa.

Hade läst en annons i tidningen om att en resebyrå i Gamla Stan hade  reklamdrive för kryssningar på norska Hurtigruten. Vi har då och då funderat på att åka på en sådan så det blev en promenad dit för närmare efterforskning.

Köpnamgatan i Gamla stan där resebyrån finns.

De priserna som fanns angivna i annonsen gällde avresa i januari och februari, samt med insides hytt, så vi bokade ingen resa på stående fot. Kanske planerar vi in att åka i september i stället för nu i vår.
(Sex dagar med halvpension i ytterhytt i mitten av båten, från Kirkenes ner till Bergen skulle kosta omkring 12 000/ person med avresa i maj eller juni. Då tillkommer flygkostnader samt utflykter man vill göra i samband med resan. Tror vi inväntar nya extraerbjudanden inför hösten. Men vi får se......Vackert är det förvisso och en gång ska jag göra resan.)
Eftersom vädret var hyfsat promenerade vi också hem.
Kvällssolen lyste över Medborgarplatsen när vi kom dit och visst slog vi oss ner.
Här finns alltid mycket att titta på. Jag tyckte det var kyligt i luften och ville få tag få en "lånefilt".
Detta hörde en kille som satt framför oss och han erbjöd sig genast att hämta en. tyvärr var fler frusna så filtarna hade tagit slut.
Då erbjuder den unge mannen mig att få ta en av sina filtar. (Han och flickvännen hade var sin.)
Han tyckte nog jag såg bräcklig ut. Jag blev rörd över hans vänlighet och tog tacksamt emot erbjudandet.

Filtutlånaren med flickvän.

Nu känns det varmare, med filt.

Just som jag funderade på vad jag skulle göra så ringde telefonen, ett par av mina/våra kinavänner från västra Sverige var i stan.
Hade jag kanske tid att ses en stund? Javiss, jätteroligt!
Vi hann med shopping, lunch, prat och massor av skratt. Jätteroligt att ses igen och inte var det planerat i förväg heller.

Lunch på Café Milano vid Kungsträdgården; Christina, jag, Sussie och Lotta.

På Biblioteksgatan,  sällskapet shoppat skor. Ett gemensamt intresse!

Vi konstaterade att det är tröttsamt att vara ute på stan en lördag för att shoppa så nog behövde vi lite ny energi.
Efter att ha passerat långsamt genom Sturegallerian hittade vi en uteservering med infravärme, Grodan.
Vi tyckte nog att våren skulle firas in och slog oss ner.
Ännu mer prat och skratt och tiden bara försvann.
Dags att bege sig hemåt.
Lite sorgligt att säga "hej då"! Men vi ses snart igen, eller?
Och det finns ju telefoner!

Så det kan bli!!!

Tog en promenad ner till Centralen för att möta Liv och Max som kom med Uppsalatåget. Vidare med  buss till Kungsholmen för att möta Helen över en kopp kaffe.
Jätteroligt att ses igen! Trots att vi inte bor så långt från varandra så dröjer det ibland innan vi får till och träffas. Men jag är så glad när vi får till det.
( Vill någon se bilderna större, så klicka på dem)

Liv                            Max                                Stolt mormor med Max

Moster Helen och Max

Max vill gärna ta sig en runda och utforska omgivningarna.

Och charmar alla gäster, gammal som ung, det gör han.

Så småningom var det dags för uppbrott. Helen skulle hem till Nacka och jag följde Liv och max till Centralen och tåget mot Uppsala.
Vi tar hissen ne till perrong 3, där tåget ska gå. Hela perrongen är mörk. tåget som är framkört likaså. Hundratals männniskor står och väntar på att tågdörrarna ska öppnas. Tåget skulle gå 17.15 så passagerarna borde få gå på före avgångstid.
Inget händer! Absolut ingenting! Vi väntar på något utrop och det fick vi fortsätta att göra.
Liv ringer till Uppsalabuss för att boka plats. Fullbokat! Hon kunde kanske komma med en buss klockan 21.
Märkligt! Bussarna brukar inte vara fullbokade.
Vi rör oss in mot den stora avgångshallen.
Redan i rulltrappan ner inser vi att något måste vara fel. Hallen är alldeles fylld av folk.

Stockholms central, torsdag den 7/4 klockan 17.30

Liv och max hittar en liten hörna där de kan vänta och jag tränger mig genom folkmassorna för att ta reda på vad som är fel. Är glad att jag bott i en stad och i ettt land där man inte alltid står och väntar på sin tur.....
Får klart för mig att det är ett el fel och att inga som helst tåg går norrut. Inte ens pendeltågen går.
Undra på att Uppsalabussarna var fullbokade!
Vad göra? Ja, inte kunde vi vänta här.
Prognosen för att tågen skulle kunna börja köra igen var fredag morgon. Puh!!!
Går ut och ringer till Bosse och ber honom komma och skjutsa Liv och Max till Uppsala, vilket kanske skulle ta en timme.
Eftersom det blåser halv storm försöker vi ta oss in i Citytreminalen, busshallen. Då har polisen stängt den och kört ut alla människor.
Vi står ute och fryser i blåsten och försöker hålla max vid gott mod.
Hela City är igenkorkat av bilar och det tar Bosse 45 minuter att köra en sträcka som normalt körs på 8 minuter.
Vi väntar tålmodigt ute i kylan och blåsten.
Till sist börjar vi skratta. Situationen är helt absurd.
Sveriges tågtrafik från och till huvudstaden står still. Och det är ett elfel. En kabel har blåst ner vid Karlberg, 2 km norr om Centralen.
Inte ens Arlanda express kan gå.
För de som funderade på taxi, så hade prisrna plötsligt stigit med flera hundra procent. En taxiresa från Stockholm till Arlanda som i vanliga fall kostar omkring 500 kr, skulle man nu få betala mellan 1500 och 2000 kr.

Så småningom kom Bosse och vi kunde sätta oss i en varm bil. Resan till Uppsala gick bra, trots att polisen p.g.a. mycket trafik spärrat av delar av Stockholms innerstad, just där man ska köra för att komma ut på motorvägen.
Tursamt nog så hittar vi bra i stan och resan gick ändå smidigt.
Tänker på alla som fick övernatta på golvet på Stockholms Central.
Tänk så det kan bli?

Jag har idag ringt SJ:s kundservice och i varje fall biljettpengarna för tågresan får vi tillbaka. Alltid något!

Kvällspromenad

En vacker och solig kväll, som gjord för en extra promenad och jag hade ett mål. En ganska nyöppnad restaurang, "Hemma hos Kaj", som ligger på andra sidan Hammarbykanalen, skulle besökas. Jag ser restaurangen från balkongen och att gå dit över Skansbron tar 10 minuter.
Kanske kunde ett glas vin på deras uteservering smaka bra?
Stannade till på kajen utanför oss där
bar och restaurang, slog upp sina portar för en vecka sedan.
Kändes inte helt inbjudande just idag, kanske lite svalt, men om någon vecka så är här fullsatt från tidig eftermiddag till sen kväll.
Utom under helgerna, då är det fullt av människor hela dagarna. Och vem vill inte sitta med fötterna i varm sand och känna solens strålar värma sig? Regnar det, så är det gott om plats, åtminstone utomhus. Men baren och restaurangen inomhus är också trevlig.

Här på stranden är det oftast helt fullt med solstolar och glada människor.

Vi går vidare och upp på Skansbron. Här uppifrån har man en fin vy ut över kanalen, Östersjön.

Vårt område, Norra Hammarbyhamnen, är på vänster sida och Hammarby Sjöstad, Södra Hammarbyhamnen, ligger till höger. Längst bort i bild skymtar Nacka kommun. (Vi bor i det mellersta, röda, huset på vänster sida.)

Vårsolen lyser på oss och det känns riktigt behagligt trots att klockan närmat sig halv sju.

Kajen på Sjöstadssidan.

De första husen i området var inflyttningsklara i början av 2002.
Det byggs fortfarande nytt i området och även en del gamla industrier som LUMA, har byggts om till lägenheter.
Man beräknar att det år 2017 skall finnas 11.000 lägenheter och ca. 25000 invånare i Sjöstaden.
Hammarby Sjöstad, Södra Hammarbyhamnen, hör i Stockholm till stadsdelen Södermalm och tillhör Sofia församling.

"Våra hus" som ligger på Södersidan.

Målet med promenaden, restaurang "Hemma hos Kaj". Jätteskönt i solen.

Kan redan konstatera att det kommer att bli många besök hit i vår och sommar.
Restaurangen erbjuder luncher, smårätter, sallader, pizza och ett några rejäla fisk och kötträtter.
Inredningen består av äldre, stilenliga, möbler och det känns som om man faktiskt kommer in i ett hem från början av 1900 talet.
Förutom baren då. Den är väldigt modern.

Vi fortsatte så småningom promenaden längs vattnet och tog färjan över till södersidan igen.

Ute i vattnet syns en liten ö av trä. Hit går det bra att ta sig via bryggor och flera njöt här av kvällssolen.

I väntan på färjan. (Det är gratis att åka över och även cyklar får tas med utan avgift.)

Södersidan; Sofia kyrka reser sig i bakgrunden.

Härligt att se solen gå ner.

Och visst blev det ännu en gång en mysig promenad!
Vem vill följa med nästa gång?

Spontant!

Vissa dagar är inte så välplanerade och skönt är det. Bara att ta det som det kommer och alltid händer något.
I går var en sådan dag. Bosse och jag var ute på promenad och passade på hemvägen på att titta in på Hotell Malmen vid Medborgarplatsen.
Här har man byggt om i etapper under året och ett av resultaten är en väldigt trevlig bar. En kopp kaffe, något att äta, kanske  ett glas vin? Eller bara att slå sig ner med eller utan "lap top".  För vår del var det utan. Men jag har sett och förstått att i Stockholms innerstad, både på barar och caféer, så jobbas det. Mobila kontor kallas det visst.
Och det är nog billigare att sitta "på lokal" än att hyra ett kontor.  Säkert kan de ocksåt vara mer inspirerande att titta upp från sin kaffekopp då och då och blicka ut över andra som också jobbar, eller i varje fall ser ut som om de gjorde det.
Vad vet jag?

Hotellentrén med direktingång till en av barerna.

En liten del av baren som var jättemysig. Hit kommer jag gärna tillbaka.

Även kvällen bjöd på spontanitet. Vännerna Vivi och Ubbe kom och åt middag med oss. Förrätten utgick och i stället serverade jag sesamsticks med avocadoröra som "snacks".
Fläskfilégryta tillsammans med potatis och grönsaker som ugnsrostats blev varmrätt. Och till det blev en sallad på tomater, rödlök och sockerärter i senapsdressing ett bra tillbehör.
Bosses äppelkaka med glass blev en utmärkt avslutning.
Vi satt länge till bords, mycket prat blev det och många skratt.....

Sesamsticks; väldigt enkla att göra och goda att äta....
  • 2 mjuka, rektangulära tunnbröd läggs på en plåt med bakplåtspapper
  • 1 msk smält smör blandas med 1 äggula och 1 msk rapsolja och breds på tunnbröden
  • 1/2 dl sesamfrön strös ut på bröden
  • 2 tsk flingsalt srös över
  • ugn på 250 grader och ställ in bröden högt upp i ca 4-5 min (passa så bröden inte blir alltför bruna)
  • skär bröden i remsor, ca 2cm breda, när de fortfarande är varma

Gladde mig så åt denna vackra blombukett som jag fick. Kan knappast se mig mätt på den!

Här har vi kommit till kaffet och äppelkakan; Bosse, Ubbe och Vivi.

En av familjens hundar var med, Märta, och hon ville också vara med på bild.

Visst är jag fin?

Ännu mer prat och uppsluppen stämning.

Timmarna försvann fort och för våra vänner väntade morgondagen och arbete. Så icke för oss!

Hej då och -

- tack för i kväll!

Friskt och sunt!

Träning!! Jodå, jag är på gång! Men träning kan vara så mycket!

En god vän som också vill hålla sig i form, Friskis och Svettis vid Ringen.

Varvar med vila, resor och avkoppling. Känns alltid väldigt bra!

Njuter på en härlig strand, perfekt avkoppling för mig.

Upplever en hel del och tar in så mycket jag kan. Tränar mina sinnen.

Inom Angkor Wat området, Siem Rep, Kambodja. Vackert!

Uppskattar ibland stillheten och ger mig tid och ro att fundera.

Fiskare på stranden i Ban Phe, Thailand.

God mat och dryck tycker jag mycket om. Bra för både kropp och själ.

St. Regis hotell i Beijing. Underbara skaldjur och champagne, härligt. Detta mår jag också bra av.

Att träffa goda vänner eller ha kontakt med dem via mail och internet och att umgås med mina nära och kära betyder förstås mycket för att tillvaron ska kännas bra. Utan dessa viktiga ingrediense skulle livet inte alls vara lika njutbart.
Tack för att ni finns!

Listan på det som jag tycker är sunt och friskt kan bli lång. Men för mig handlar det om att kombinera. Att kombinera olika delar så att det blir någon form av balans. Och där kommer förstås alla tidigare erfarenheter in. Oj, oj, oj!!!

Av väninnan Iris har jag fått en ny komponent att fundera över; att vara sann mot sig själv.
Hur ska jag vara då? Något att fundera över och som kommer att ta tid. Men tiden, den har jag.

Våren? Var är den?

Fram på dagen så bröt solen igenom molntäcket och det blev mer lockande att ge sig ut för att leta efter våren.
Såg med stor avund att Beijing haft över +20. Antar att magnolian blommar och säkert finns det också körsbärsträd som står i full blom.
Nåja, man kan inte ha allt. Nu har jag vare sig magnolia eller körsbärsträd till hands,än så länge. Men jag har min tid.
Tid som jag idag spenderade längs vattnet vid Årstaviken. Jag ville se om våren verkligen är på gång.
Trots att jag bor mitt i stan så känns det som om jag har "landet" och naturen väldigt nära. En perfekt mix!
Och lite vår kändes det i alla fall idag. Åtminstone på sina ställen.
I Hammarbykanalen, utanför hos oss, har det länge varit isfritt. Hammarbyslussen skiljer Mälaren från Östersjön med sitt bräckta vatten. För så salt är det inte.

Isen på Mälaren har börjat gå upp inne vid strandkanten.

Men  mot norrsidan låg isen kvar. Här har nya båtbryggor färdigställts och bara väntar på att få användas.

I koloniområdena längs södersluttningarna var snön helt borta.

Is på Årstaviken/Mälaren och en torr gångväg.

Lite blommor i söderläge, krokus.....

...och snödroppar.

Och visst hade jag tid att sätta mig ner och njuta av livet denna dag också.

Härligt i solen!

Nästa gång kommer kaffetermosen med.

Upplands Väsby, nästa

Första söndagen i april, mulet och ganska varmt, men tyvärr hänger regnet i luften. Är på gott humör ändå. Kan inte påverka vädret, utan är glad inombords ändå.
Ska på utflykt idag. Inte alls långt men ändå en utflykt. Jag ska hälsa på min goda vän Eva. Det var evigheter sedan vi sågs. Kanske inte, men åtta veckor är en ganska lång tid. I alla fall gläder jag mig.
Promenerar de 500 metrarna till t- banan, åker till Centralen och tar pendeltåget till Upplands Väsby. Sammanlagt en resa på mindre än en timme.
Eva möter mig och vi promenerar mot Väsby Centrum där vi tittar lite i butikerna. Jag ser plötsligt ett par tunnare "khakilångbyxor". De bara finns där. Jag provar, byxorna passar utmärkt och snart är de mina.
Inte alls behövde jag fler byxor. Men behöver????? Man kan se inköp på flera sätt...
Efter vår runda i centrum styrde vi stegen mot ett nyöppnat konditori/bageri. Oj, så mycket gott där fanns!

Fantastiska tårtor och bakverk! Idag, bara skådebröd.

Bröddisken som var väldans inbjudande, svårt att välja.

Eva valde ett valnötsbröd.

Vi tog en omväg hem till Eva och gick fyra km i stället för två. Lite extra rörelse  känns alltid bra.

Vi började längs Väsbyån...

... och kom så småningom ut på "riktiga landet".

Ett gott mellanmål beståendes av det nyköpta valnötsbrödet med tomater, färska champinjoner, mozzarellaost, skinka och färsk basilika som "topping", smakade utmärkt tillsammans med en god kopp kaffe.
Mycket prat blev det och både Eva och jag var överens om att det här gör vi snart om.
Eftersom regnet nu föll i strida strömmar fick jag bilskjuts till tåget. Kändes bra att inte känna sig som en blöt katt.
Och inom en timme var jag hemma igen.
Funderade lite över det här med att komma tillbaka till Väsby. Det gör jag alltid.
På sätt och vis känns det lite som att komma hem.
Har bott där i 32 år, jobbat i kommunen under nästan 36 år, många av mina bästa vänner finns i Väsby och Liv och Helen har växt upp där.
Så visst känns det hemtamt på många sätt. En riktigt behaglig känsla.

Fortfarande ljust ute

Klockan närmar sig halv sju, denna lördag kväll och det är fortfarande ljust ute. Solen har sent på eftermiddagen kommit på att det är andra april, så den satte i gång att lysa riktigt behagligt. Det var till och med så att vare sig vantar eller halsduk behövdes. Visserligen har inte termometern visat mer än +8 under dagen. Men lite vårkänning är det.

Ljust och fint klockan 18.30

Det är lördag och ledig dag för många. Men jag kommer alltid på att jag är ledig jämt, så dagarna spelar liksom ingen roll för mig. Men av ren självbevarelsedrift försöker jag tänka på att en lördag faktiskt är en lördag.
Ibland kommer jag på mig själv med att ringa vänner mitt på dagen en vanlig tisdag och fråga om någon vill gå med på promenad. I sista stund kommer jag på att de flesta faktiskt jobbar.
Men med ljusare tider så kommer dagarna att kännas längre för den arbetande delen av min vänkrets och det är lättare att orka ta sig in till stan för att ses en vanlig vardag.

Förmiddagen idag var inte speciellt ljus, snarare hängde regnet i luften. Passade på att skriva mail och ordna med en del projekt som jag har på gång. Roligt!
Men eftersom jag ska göra något som är bra för kroppen och något som är roligt varje dag, vilket jag har lyckats med hela tiden, så blev det promenad runt halva Söder tillsammans med maken. Det var det nyttiga! Och roliga!
Det finns alltid så mycket att titta på och uppleva här i trakterna. Södermalm är liksom en stad i staden, så mycket atmosfär och så många möjligheter.

Passerade under promenaden Stadsgårdskajen där Vikinglinjens Finlandsbåtar lägger till, samt Birka Paradise, som går på 24 timmars kryssningar varje dag till Åland. Härifrån kajen har man en bra vy över Gamla Stan och City.

Birka Paradise och Gamla Stan.

Gamla Stan och in mot City. Även en Djurgårdsfärja glider förbi.

Fortfarande mulet, men när vi närmade oss vår kaj  efter en 6 km promenad, så bröt solen igenom. Och fortfarande vid 19 tiden är det ljust ute  och solen skiner.

Kvällen i övrigt bjuder på god middag; ugnsbakade kycklingfiléer med västerbottenost och soltorkade tomater, till detta serveras klyftpotatis. Lite extra "sting" tillförde den kalla såsen, gjord på riven morot, finriven ingfära, lite honung, rivet limeskal, pressad lime och lätt crème fraiche.
Som dryck tror jag att lite rött vin passar utmärkt.
Förrätten får utgå och en ostbricka serveras lite senare. För det är trots allt lördag!

Det blev riktigt gott!

Det blir alltså en hemmakväll och kanske en film. Är helt nöjd och tillfreds med det.
Undrar så vad alla andra har gjort idag och ska göra i kväll?