"The heat is on"

Varmt, snarare hett och strålande sol, är nog vad jag kan säga om dagsläget. Jag håller ångan uppe! På alla sätt!
Som mest, vad jag sett, så har termometern visat +34. Nu i kväll, vid 21.30 är det fortfarande +30. Och visst är det skönt med värme!
Men jag är också tacksam över att luftkonditioneringen fungerar både hemma och på skolan.
Maken tillsammans med sonen tyckte att dagen var som gjord för en lite längre cykeltur. En tripp på ca. 6 mil blev reultatet. De trampade på både till och från Marco Polobron som ligger en bra bit söder om stan.
Jag tyckte kanske att det var i mastigaste laget. Men det är ju sådant som kallas friskvård!
Det var klar luft, så solen tog dessutom på rätt bra.....

I jämförelse med detta så har jag snudd på haft en semesterdag. Nåja, inte riktigt!
Jobb som vanligt och klart varmare än vanligt var det även inne i klassrummen. Ute på skolgården stod luften stilla och det gjorde nästan barnen också, + 34 är verkligen varmt. Helst hade jag nog ett tag idag önskat mig till en strand eller åtminstone en pool.
Av detta blev det inget!
Men  skolunchen denna dag bjöd  på "Sandwichday". Med lite fantasi kunde man kanske förflytta sig i tankarna till en strand med picknick. Åtminstone vad gällde maten.
Personalen serverade oss jättegoda mackor med ett urval av tonfisk, kyckling eller ost och skinka som bas.
Till detta fanns det ett stort utbud av grönsaker.

Barnen äter med mycket god aptit. Jättegott, blev omdömet.

Skolans fantastiske kock med personal i full fart med serveringen.

För att riktigt känna att det var varmt, gick jag till en sömmerska ute vid skolan för att hämta ett par klänningar.
Det kändes som om asfalten mjuknade under mina sandaler och jag var överlycklig för min medhavda flaska vatten.
Nu skulle jag alltså bara gå ca 1.5 km sammanlagt.......
Inser att jag låter lite gnällig, men det är nog bara värmen.
Klänningarna jag beställt blev verkligen jättebra och en av dem ska jag ha i morgon på kungamiddagen här. (Det ska firas att det är 60 år sedan Sverige som första land erkände Folkrepubliken Kina och detta firas bland annat med en stor middag i morgon kväll på ett hotell här i stan. Många övriga arrangemang kommer också att anordnas här under veckan, "Innovation Week". Ja, Sveriges kung har anlänt till Beijing)

Här håller denna jätteduktiga sömmerska till.

Tillbaka till skolan var det lite mer jobb och senare försökte min kollega Lena och jag få en taxi att köra oss till
"skinnsömmerskan".
Vi gick in i taxin, talade om vart vi skulle. Chauffören körde oss ett par km och sedan ville han inte köra längre. Varför fick vi inte veta. Inget betalade vi heller. Vi kom oss snart in i en ny taxi och kom smidigt fram till vår adress. ( Förra gången hittade vi inte dit, så då var det minst sagt osmidigt)
Vi bad chauffören att vänta en lite stund. Vi skulle ju vidare hem till stan.
Lena provade sin skinnjacka, ja det var fodret som provades. Jag provade mitt foder och vi var båda väldigt nöjda.
Efter ca. 20 minuter var vi klara och tänker oss att taxin väntar på oss såsom avtalat.
Icke!
I hettan traskar vi någon km innan vi hittar en ledig taxi som vill skjutsa oss hem.
Vi är glada över våra beställda skinnjackor/kavajer och glömmer snart transportsvårigheterna.
(Bäst att tillägga att det finns ingen tunnelbana här ännu eller bussar vi kunde ta. Därför taxi!)

Maken hemma var i bättre form än jag vågat hoppas på. Jag vet inte vem som var mest medtagen, han eller jag.
Vi beslöt oss i alla fall för att svalka oss och koppla av med en middag i trädgården på restaurang Pavillion, alldeles i närheten av där vi bor.

En caesarsallad och en kall öl passade mig perfekt.

Detta är en riktig oas att koppla av i, mitt i Beijing, men ändå så lugnt och skönt. Kontrasterna gör sig påminda nu igen.

I morgon är jag ledig! Har sett att det ska bli minst lika varmt, men själv ska jag bara ta det lugnt. Mestadels inomhus.
Fredagens lyx, blir kvällens middag. Återkommer om detta.
I övrigt ska jag ta det lugnt och;

* läsa min kinesiska läxa
* ha kinesisk lektion
* vila mig på manikyren och pedikyren
* fortsätta vila under tiden håret fixas
* äta en lätt lunch på en trevlig utomhusservering under ett parasoll
* sova en stund
* umgås med min man
* träffa vänner före middagen

Jag tror INTE jag blir överansträngd.

Katarina

Hoppas det blir en jättetrevlig middag i morgon.Ser fram emot att få höra om det hela.

Och vilken tur att du hinner vila hela dagen i morgon.

Du vet ju att du inte är ung.

Kramar i massor

Åse

Det gäller att bunkra upp nu med uppsydda kläder och annat billigt inför hemresan. Antar att det kommer att gå åt några välfyllda resväskor.

Det låter härligt med dina fredagsaktiviteter.

Hoppas att du orkar komma till Västerlånggatan den 19 juni! Men med din energi så är det nog inga problem. Ska bli kul att träffas!

Kram Åse

Anna i London

Du har det så himla bra...den där skinnsömmerskan e jag lite nyfiken på...kanske du kan lämna visitkort??

Ha en kulig "60-årsfest" och njut vidare av de "sista veckorna"

kram från mig som åker till Dublin imon : )

Iris

Jag hoppas att värmen finns kvar här i juni när du landar på Arlanda!

Ifjol var det endast +13 grader när jag kom hem dagen innan midsommarafton. Hoppas du har kunnat njuta av fredagslyx i värmen!

Kramar från oss båda till er båda